Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vanja helt svullen

Skrivet av Malin med Vanja -02 + bf 15/12
i ena ögat. Kan inte få upp det ett dugg. Troligen är det myggbett på ögonlocket. Hon har fått fem st i ansiket i natt. Jag ringde ner till vårdc. i morse, men de sa att man gör inget åt det iallafall, så vi ska avvakta. Om det inte går ner i morgon ska vi ringa igen o de får titta på det. Man blir ju orolig. Undrar om man ska skicka henne till dagmamman i morron? Det kanske är ögoninflammation? Då smittar det ju eller hur? Jaja vi får väl se
Svar på tråden: Vanja helt svullen

Min son...

Skrivet av  AnMa
..fick ett myggbett på ögonbrynet som fyttade ner sig i ögat så att det svullnade igen och då fick han tavegyl.
 

Oj, stackarn! Här är en biten till...

Skrivet av  Ida m. Axel001111 & Kalle020812
...nämligen Axel. Jag vet inte vad det är för ett otäckt kryp som har varit framme, men han har iaf ett stort otäckt sår i pannan och hela övre delen av ansiktet har varit svullet. Båda ögonen har varit delvis igensvällda och han har sett hemsk ut men nu (efter 4-5 dagar) börjar det ge sig.

Vissa barn verkar vara extremt känsliga för insektsbett, Axel har fått delvis igensvällda ögon förr och min lillebror fick ena ögat helt igenmurat av ett vanligt myggbett. Så visst kan det vara myggbett!

Rinner ögat eller är det kladdigt? I så fall låter det ju mer som ögoninflammation (som är väldigt smittsamt) men annars tycker jag att det låter troligt att det är de otäcka myggen som varit framme :-(
 

Det visade sig

Skrivet av  Malin med Vanja -02 + bf 15/12
att det var en allergisk reaktion på tre myggbett som hon fått på kinden. Hon var alltså inte ens stucken/biten på ögonlocket, som jag trodde först. Vi var till vårdcentralen, där fick hon betapred o tavegyl, nu mår hon bara fint igen! Skönt! Hoppas din lille kille blir bättre oxå!

Kram
 

Artiklar från Familjeliv