Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vet era barn vad de heter?

Skrivet av Ida m. Axel001111 & Kalle020812
Kalle påstår omväxlande att han heter Assa (=Axel, det heter ju storebror) och Pojke. Han lystrar då och då när man säger Kalle... men när han ser sig själv på bild eller i en spegel så påstår han att det är Axel, eller bara en pojke. Samma sak om man frågar honom vad han heter. Knasboll! De är ju inte ens speciellt lika, han och brorsan... vet era barn vad de heter?
Svar på tråden: Vet era barn vad de heter?

Simone vet att hon heter

Skrivet av  Ango och Simone 020804
"Monne" och att storasyster heter "Nina".
När hon ser foton eller spegelbild så vet hon vem som är vem. Även foton från när hon var bebis vet hon om det är "monnebebisen" eller "ninabebisen" *ler*!

Kramisar
 

Ja

Skrivet av  Cecilia med Juni
Juni säger nu "Ninni" om sig själv, väldigt förtjust är hon! :-)

Däremot är alla bäbisar "Tanon", Anton som min kompis bäbis heter. Nu gillar hon att titta på foton på sig själv som bäbis, men hon ärväldigt bestämt med att det är "Tanon!" när jag försöker förklara att det är hon själv.
 

jadå

Skrivet av  Angie med Emilia-02 & bf 31/1
Emilia kallar sig själv för Milla och allt är milla och millas för nu har hon lärt sig att sätt s bakom om det är någons sak tex. men alla andra barn heter bebis
 

Jadå

Skrivet av  Hanna m. Ludvig & Elsa
Elsa vet vad hon heter men hon säger bara "jag" om sig själv.
 

Japp

Skrivet av  Annika m Rebecka & Lukas
Fast Rebecka kan inte säga Rebecka eller Becka utan hon säger Mätta.
Men det betyder Rebecka och hon är väldigt medveten om sitt namn.
Lukas heter f ö Loosas enl henne *s*
 

Han vet vad han heter, MEN

Skrivet av  Annika m. Robin 2år & Michelle 4 år
han kallar inte sig själv för något.
Det var likadant med Michelle, hon sa inte sitt namn förrän hon var minst 2,5 år.

Men om man tittar på foton tex och frågar honom -var är Robin, så pekar han ju ut sig.
Oss andra har han namn på, mamma, pappa och Kjell (Michelle)
 

Han säger alltså inte

Skrivet av  Annika m. Robin 2år & Michelle 4 år
heller jag, eller nåt annat om sig själv.
 

Vda gulligt med Kjell! *s* \'imt\'

Skrivet av  Cecilia med Juni
h
 

Ja, Kjell eller Shell

Skrivet av  Annika m. Robin 2år & Michelle 4 år
Han misar ju början (Mi)kjell
 

jodå Tor kallar sig för Too

Skrivet av  Johanna med Tor & My
men vi har tjatat rejält...
 

Jodå

Skrivet av  Karin med Ida
Ida pratar om sig själv som Ida hela tiden. Däremot har hon ingen koll på mig och dig och liknande.
"Mamma hjälpa dig!" säger hon när hon vill att jag ska hjälpa henne. "Mamma klä på mig" säger hon när hon tycker att jag ska gå upp och ta på mig kläder. Alltså använder hon pronomena precis som om det var jag som pratade och inte hon, och det är ju så hon hör det hela tiden.
 

Ja, förut sa han alltid..

Skrivet av  Mia m Noel
Nne om sig själv, men nuförtiden är det mest JAG. Däremot så kallar han ofta "par" med samma namn. Tex heter hans kusiner Sandra och Emmelie och han kallar båda för Sansa. Frågar man honom om han kan säga Emmelie så säger han Ehmi, men pekar man på hennes kort är det Sansa som kommer ut. Samma med min bror och hans sambo Maria, båda får gå under namnet Maina. Hans kompis David med mamma Nina blir båda kallade för Nina. Någon som känner igen det här? De är roliga våra små.
 

Jodå!

Skrivet av  AnMa
Melina kallar sig för Melina och ibland Nina.
 

Ja

Skrivet av  Stemar bf 4/6
Edvard pekar på sig själv och säger "Edde".
 

Oj oj

Skrivet av  Annika m Rebecka & Lukas
Bf idag alltså!
Lycka till med allt & rapportera så snart du orkar :)

Kram!
 

Här är en till som vet vad alla heter ;)

Skrivet av  ¤ Mia & Thilde ¤
Thilde har klart för sig att hon heter "tinne", dessutom grejjar hon att hon har två kompisar som också heter Tilde.

Hon fick ett fotoalbum i 1års present och där har jag satt kort på släkt och vänner (hennes) och hon tittar ofta i det och pekar på personerna och säger vad de heter. Till saken hör att många av släktingarna och vännerna bor 50 mil härifrån och vi träffar dem ju inte så ofta.

Så jag är ganska imponerad över vad hon kan - inte så att jag tror att hon är ensam om att kunna detta utan mer att hon är så liten och ändå fixar hon att hålla reda på alla ;)

När jag har pratat i telefonen så brukar hon fråga vem det var genom att säga namnet och se frågande ut. Och det är inte samma namn varje gång utan det kan va olika - ofta de släktingar och vänner som bor långt borta. Vi brukar prata med högtalartelefon så hela familjen kan vara med och prata och jag tror det gör lite till att hon då känner igen röst och namn o så...

Oj, va långt det blev. Fler som har det som vi?
 

Precis som Clara

Skrivet av  lili m clara 0209
Clara har sedan hon började prata haft ett enormt sinne för namn. Hon tycks aldrig glömam ett namn och pratar ofta om människor hon träffat. låtsasringer till dem på telefon och allt. Hon kallor oss för "mamma linda" och "pappa stefan" (ja, med sitt eget uttal då!)av någon anledning. Jag tror att hon tycker att namn är faschinerande.
 

Japp

Skrivet av  Annika m Rebecka & Lukas
Rebecka har också koll på de flestas namn runt omkring.
 

Känns igen!

Skrivet av  Tanja med Paulina- 02 (på besök)
Paulina började kalla sig själv för "Tette" för ca ett halvår sedan och fast hon vet om att hon heter Paulina så säger hon Tette ändå. De senaste dagarna har hon börjat säga "Pina" och det känns så ovant, vi har lixom vant oss vid det självvalda smeknamnet.

Jag är också, lixom du, impad över hur Paulina har lärt sig namn på folk i vår omgivning. Mitt namn och sin pappas har hon kunnat ett tag, barn till våra vänner likaså.

Nu i veckan blev vi dock paff när jag hämtade henne på dagis, på vägen ut så vänder hon sig om och börjar rabbla: Hejdå Oscar, hejdå Henrik, hejdå Alice... Det visade sig att hon kunde namnen på de barn som var kvar (de var 9 st) och det skulle inte förvånat mig om hon kunde även resten...

Undrar hur snabbt de lär sig egentligen???

 

Simone har järnkoll

Skrivet av  Ango och Simone 020804
på alla i vår omgivning. Hon vet vad alla vi umgås med heter, och kan namnen på alla på dagis (även några på "stora" avdelningen).

Kramisar
 

Fanny vet om sitt namn men...

Skrivet av  .::Anna & tjejerna::.
...men vill inte säga det. Hon har sagt sitt namn så bra tidigare men nu vill hon inte längre *ler* Hon säger gärna Mamma, Pappa & Alice...och så säger jag att hon ska säga Fanny och då blir det istället ett "nej!"...= ))
 

"Nenne"

Skrivet av  Lilla mamman bf 24/1 (fjärde guldet)
säger min Johannes om sig själv.
Han vet vad alla heter, men har bara sagt namnen en eller två gånger. Han vet till och med vad katterna heter.
Han är envis med språket och vägrar nästan att prata.
Än så länge är det bara: oj, titta där, mamma, pappa, sluuut, tack.
Fast jag var sen själv så jag är inte orolig. Tyvärr jämför man med storasystrarna och de var tidiga båda två.
 

Jadå

Skrivet av  Kerstin m. Elfrida-02 & Amandus-00
Elfrida vet mycket väl vad hon heter, även om hon själv uttalar sitt namn "Pida". Storebror Amandus kallar hon "Bandu". Så kan hon katternas namn "Itne" och "Inja", d.v.s. Pilsner och Sinja!
 

Ja...

Skrivet av  Trillian m Casper o Saga bf 13/9
...Casper vet vad han heter, men det låter som Papper när han säger det :-)
 

jajja men

Skrivet av  Jenny m Ella 0208 & Emmy 9808
Jo det har hon vetat länge hon sa redan, Ella innan hon var ett år. Och nu när man frågar vad hon heter säger hon Ella likadant om man tittar i speglen eller på kort.
 

Ippa...

Skrivet av  Elizabeth bf 4/10 + 3 tätisar
det är vad FIlippa heter enlig sig själv:)
 

"Baija"

Skrivet av  Malin med Vanja -02 + bf 15/12
vet att hon heter Vanja. Baija är då såklart hennes eget namn på sig. Innan var det Lalla, men nu börjar det närma sig. Nu har ju inte Vanja nåt syskon(ännu;)) att jämföras med, det blir kanske mer snurrigt då?

Kram
 

Sofia..

Skrivet av  Inger
..säger "Ia" om sej själv. Vi säger uteslutande Fia till henne, de enda som säger Sofia är dagis.

Felix blir "Iss"
 

Japp, + några till

Skrivet av  Elena med Tea 25/7-02
Jodå, Tea vet att hon heter Tea och har sagt det ett bra tag nu.
Hon vet också vad jag heter, Mamma Lena säger hon, och hon har kolla på vad pappa heter + ett antal grannar, släktingar, hundar och kompisar
 

Artiklar från Familjeliv