Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga om språkutveckling

Skrivet av Kristina S
Det var ju en fråga här nedan om ifall era barn vet vad de heter. JAg undrar hur bra de pratar i stort.

Min stora tjej var rätt sen med talet. Hon kom inte igång förrän hon var två år och tre månader och då kom allt på en gång. Agnes verkar ha en mer "normal" språkutveckling. Hennes uttal är inte det bästa, men hon säger treordsmeningar utan problem, som t.ex. "Totte, Moa hunger den", dvs Moa sjunger en sång om en helikopter. Var ligger era barn i utvecklingen?
Svar på tråden: Fråga om språkutveckling

Min stora tjej var

Skrivet av  Ango och Simone 020804
också sen i sin språkutveckling och kom igång först efter 2-årsåldern. Idag, 3½ år, är hennes språkutveckling helt som den ska.
Simone däremot är väldigt tidig. Hon talar med 3- och 4-ordsmeningar i stort sett hela tiden. Hon kan sjunga ett 15-tal barnsånger med korrekt text och melodi, har lätt för att lära sig namn och nya ord, kan räkna till 10 och förstå vad siffrorna betyder (hon förstår att det inte bara är en ramsa, utan att hon kan räkna saker)...
Personer som inte tillhör familjen har oftast inga problem med att förstå vad hon säger. Jag vet inte riktigt vad som är tidigt och normalt i det här sammanhanget, men hon är definitivt mycket tidigare än storasyster.

Kramisar
 

Tea är tidig, tror jag

Skrivet av  Elena med Tea 25/7-02
Hej,

Jag tror att Tea är tidig. Hon är 22 månader och säger 5 ordsmeningar ofta. Sjunger och pratar mycket. Uttalet är nog sådär, men de flesta verkar förstå henne. När hon säger något vill hon ofta att jag skall repetera det så hon vet att jag verkligen förstått. Det är mycket viktigt, hon kan upprepa saker så många gånger det behövs tills den hon pratar med förstår.
 

Kalle är rätt normal, inbillar jag mig :-)

Skrivet av  Ida m. Axel001111 & Kalle020812
Kalle pratar på, han är 22 månader och uttrycker sig nog mestadels med 2- och 3-ordsmeningar. Ibland blir det längre haranger också och ibland är han mer kortfattad.

Jag tycker att han har ett väldigt sluddrigt och otydligt uttal. Det gör att många ord låter likadana och därför är det svårt att förstå vad han menar. Hans storebror pratade mycket tydligare i den här åldern. Kalle kapar oftast konsonanter i början av orden och han kan inte så många vokaler.

Ett smakprov på hur han kan låta är: Månn ue! Assa månn! Min assa månn! Månn ue uppa imma! ...osv osv (han är tjatig, min lille älskling :-).

Det skulle (som ni självklart redan gissat :-)betyda att Axels ballong har flugit upp i himlen! (en händelse som vi pratat mycket om hemma på sistone :-).
 

Det där känner jag igen!

Skrivet av  Monica med Tintin 26/8-02
Att de börjar med ett eller två ord och så bygger på genom upprepning! Mycket upprepning!!!

Tintin gillar traktorer, när vi åkte bil i torsdags satt jag med honom bak. Så fort vi körde om någon bil eller lastbil på motorvägen sa han "takto", sen när den försvann bakom oss, "heå!" Dvs Hejdå. Sen tittade han på mig och liksom förklarade med en lång harang som avslutades med takto och en bekräftande nick.

De är för söta!!!
 

Emilia pratar massor

Skrivet av  Angie med Emilia-02 & bf 31/1
men det är några ord som en vanlig person inte förstår bara mamma och pappa för det är Emilias special ord. Hon säger ju väldigt många ord och förstår mer eller mindre allt men oftast så säger hon sista stavelsen i orden och då kan lampa, rumpa osv bli pa eller klocka, cykla osv blir ka och då kan det vara svårt att förstå ibland.

Men hon försöker som bara den och härmar ord ofta men det är ju inte alltid dom låter som mamma och pappa säger men det kommer nog snart...
 

Precis så

Skrivet av  Kristina S
pratar Agnes också "paket" blir "ket" och vissa ljud behärskar hon ju inte så giraff blir t.ex. ijapp.
 

Lilla J

Skrivet av  *Marie-72
pratar knapt alls. Han säger några enstaka ord, men nickar t.ex bara i stället för att säga ja.
Sjunger vi gör han bara rörelserna utan att yttra ett ord. Fast när han sjunger själv kommer det mycket ljud, men inga förståliga ord.
Han är sen, men jag oroar mig inte därför att han är inte _för_ sen. Och det har börjat lossna lite nu. Favoritorden är: Hej, oj, tack, titta där. Fast aldrig några "långa meningar".
 

Ungefär lika

Skrivet av  Annika m Rebecka 020820 & Lukas 040104
Rebecka låter som Agnes ungefär...
Hon uttalar inte allt korrekt men pratar med treordsmeningar och har ett ganska bra ordförråd.
 

Melina är...

Skrivet av  AnMa
...ganska sen, men det var storebror också. Hon pratar mest ord, men hon har haft ett otroligt kroppsspråk och har gjort sig förstådd ganska tidigt med vad hon vill.
 

Ja du han säger ett ord i taget

Skrivet av  Annika m. Robin 2år & Michelle 4 år
kanske att han har sagt nån tvåorsmening nångång?

Han uttalar inte orden rätt förutom mamm, pappa och några till. Och hans syster var likadan i samma ålder, så här tar det nog ett tag till innan allt släpper
 

Men han pratar ju massor

Skrivet av  Annika m. Robin 2år & Michelle 4 år
ändå, konstant typ!
Fast ja han har sina egna ord på många saker, Michelle heter -Shell, Lastbil heter -Kapka osv.
 

En sak som jag tänker på ibland

Skrivet av  Kristina S
är att när Moa var liten och pratade dåligt (eller snarare inte alls), så fanns det ju ett litet orosmoment där. Hon var ju mitt första barn och jag visste ju inte med säkerhet att det skulle lösa sig med tiden. Då var det många mammor med språkligt framåt barn som sa till mig "Men du förstår, jag pratar ju mycket med Emma" eller "Ja du vet, hemma hos oss läser vi ju mycket". Underförstått: Det var deras förtjänst att barnen pratade så bra. Men jag är samma mamma som jag var då och tror nog att jag behandlar Agnes på ungefär samma sätt som Moa, men skillnaden är jättestor. Så vi kan nog inte ta åt oss så mycket av äran. Naturligtvis kan man skapa en mer eller mindre god miljö för sina barns språkutvedckling men man styr inte över den, eller vad säger ni?
 

Har pratat och läst mycket

Skrivet av  Annika m. Robin 2år & Michelle 4 år
för båda barnen så det lite "sena"??? språket har nog inget med det att göra, på sonen beror det tex på öif mm och på dottern, ev på stora polyper mm och så är ju alla barn olika.
 

NEJ vad säger du?!!!

Skrivet av  Ida m. Axel001111 & Kalle020812
Är det inte MIN förtjänst att mina barn pratar så bra? Då kanske jag inte kan ta åt mig äran för att de kröp tidigt eller lärde sig gå före genomsnittet heller?! *asg*

Håller med dig fullständigt. Det blir nästan löjligt hur självgoda föräldrar kan vara ibland. Visst, det är jättebra att läsa och prata med barnen. Men det trollar inte bort de naturliga variationerna i utvecklingstakt. En del barn är tidigare än andra med språket, så enkelt är det. När barnen närmar sig skolåldern så tror jag däremot att föräldrarnas beteende slår igenom mer. Ett barn som fått höra sagor och fått mycket samtalstid med sina föräldrar har antagligen ett bättre språk då än ett barn som ingen tar sig tid att prata med. Men, som sagt, det tror jag INTE gäller för små tvååringar...
 

Så här tror jag

Skrivet av  Karin med Ida
Vi har läst mycker för Ida och hon är tidig med talet. Men anledningen till att vi har läst så förtvivlat mycket för henne är att hon tycker att det är det roligaste på jorden och att hon är otroligt intresserad av ord, bokstäver och berättelser.
Jag tror att det är bra för barn att läsa mycket för dem, och att det möjligtvis är en hjälp för språkutvecklingen, men att den hjälpen visar sig när barnet tar i itu med språket för att det är moget för det. Oavsett när det blir. Vissa snappar upp det direkt och då är det ju lättare att göra kopplingen. Andra dröjer med själva språket, men utvecklar säkert sitt språk i det tysta med hjälp av böcker eller annan språklig stimulans.
 

Elsas språk

Skrivet av  Hanna m. Ludvig & Elsa
Elsa pratar oerhört mycket och jag tycker att hon har ett rätt avancerat språk (vad gäller ordförråd och meningar) för sin ålder. Däremot pratar hon inte så värst rent, fortfarande saknas en massa ljud men hon har nog blivit lite lat också eftersom vi förstår henne.
Hon pratar med meningar på 4-6 ord utan problem, även om det kan vara lite udda ordföljd.
Igår frågade hon t.ex. "mamma, vaffö ä tälte tasi?" (varför är tältet trasigt).
Storebror pratade mycket tydligare vid samma ålder men hade lika bra ordförråd och meningsbyggnad.
 

Ida pratar mycket och bra

Skrivet av  Karin med Ida
Tycker i alla fall jag. Jag har inte så mycket att jämföra med eftersom hon är mitt första barn, men jämfört med många av de andra barnen på dagis så tycker jag att hon är ganska tidig.
Hon har ett grymt ordförråd (allt från dumpersvagn, gråsugga, vallmo...) och uttalar saker ganska tydligt. HOn övar länge och noga när hon hör ett nytt ord, och testar så att hon säger rätt. Hon pratar mycket med 3- och 4-ordsmeningar, men ibland både längre och kortare varianter.
Däremot sjunger hon inget, verkar helt ointresserad av att själv vara med och sjunga även om hon tycker om när andra sjunger.

Hon har alltid varit oerhört intresserad av att läsa böcker och att lära sig begrepp coh ord. Hon kunde alla bokstäverna och siffrorna när hon var 15 månader, efter en intensiv period av pekande och frågande i böcker. Nu är de inte lika spännande längre för hon har inte fattat vad man har dem till. Kanske att det är på gång med ytterligare intresse för detta för nu frågar hon hela tiden "står det där" och pekar på ord och meningar. Vi får väl se när det går upp ett ljus för henne...!
 

Långt fram tror jag

Skrivet av  Anna Maria med Li
Hon pratar långa haranger upp 11-ords meningar. Mycket stort ordförråd med.

Det kan bli ganska roligt, imorse så sa gnällde hon en massa och jag sa " sluta gnälla"

Då svarade hon, " jag är ledsen, jag får faktiskt vara ledsen mamma "
 

Åh vad det är kul...

Skrivet av  Ida m.Axel001111 & Kalle020812
...när de häver ur sig såna saker :-)

Kalle är ju inte riktigt på den nivån ännu (han är ju både pojke och har ett äldre syskon i nära ålder så jag tycker att han är duktig ändå :-), men hans storebror var extremt tidig med talet. Hans trotsålder var intensiv men ibland vansinnigt rolig - det är svårt att hålla sig skratt när ens lilla ettochetthalvtåring beklagande säger "jag är ledsen men det kan jag faktiskt inte göra" när man ber honom om någonting... eller varför inte "det har jag tyvärr inte tid med!" (som han körde med när det var dags för påklädning, som han hatade...)

Kalle kör med mera raka rör. Som när han spänner ögonen i en och säger "INTE TACK!!" när han har ätit klart...
 

Min kompis dotter...

Skrivet av  Karin med Ida
..är otroligt tidig med talet. Förra midsommar var hon två år och en månad, och det jag minns mest var "Jag vill inte ha apelsinjuice för jag tycker inte det smakar gott!" Hon lekte också med sin mamma och lade ett barnmatsburklock på mammans näsa och sa "precis som en liten gris!"
Ida är ganska tidig (tycker jag) men det där är hon långt ifrån. I går morse gick hon ut i trädgården (ny upplevelse för vi har nyss flyttat till hus) och plockade en blomma och sa "Oj vilken blöt blomma!"
 

Casper...

Skrivet av  Trillian m Casper o Saga bf 13/9
...pratar med 2-3 ordsmeningar....MEN det är mycket otydligt. Vissa ord är tydliga (som mamma, pappa, ramla, bajsa (viktigt ord *s*) äta, dricka, jooooos osv) men han kan inte säga Saga (blir Nanna) och Robban blir "bobban" .
 

rätt normal tror jag

Skrivet av  Malin & ville
Ville gillar att babbla. Ibland är det helt obegripligt men han pratar treordsmeningar nu iallafall. Pappa heter Tommy osv. Han sjunger gärna och han har ett fantastiskt gehör.

Ville slogs en del precis innan språket tog riktig fart men nu när han kan utrycka sig så har han (nästan) slutat med att slåss. Vi antar att det berodde mycket på frustration över att inte kunna förklara vad han ville.

Ville kan säga många komplicerade ord som expansionskärl och skruvdragare, det märks att vi bor i ett renoveringsobjekt:)
 

Tog tid...

Skrivet av  Monica med Tintin 26/8-02
JAg vet inte om Tintin var sen men jämfört med hans "BB-kompis" var han lite senare. De klassiska orden kom rätt tidigt, mamma, pappa, lampa osv.

Det var i vintras som två-ordsmeningarna började komma. Han babblade på som attan innan men ingen förstod vad han menade. Sen kom första två-ordsmeningen "pappa sove" och sen rullade det på. I maj kom en tre-ordsmening, "Simon (kusinen) sitta dä" och nu härmar han oss så mycket han hinner med. Fortfarande kommer de långa harangerna på ett språk vi inte förstår men nu avslutas de ofta med "vanliga" ord.
 

pratet kommer nu! = )

Skrivet av  .::Anna & tjejerna::.
Jag har fått för mig att Fanny är liite sen med att kunna säga tydliga ord. Pratat har hon alltid gjort men man har inte begirpit något av vad hon har sagt. Det är nu under våren som det har kommit massor av nya och tydliga ord! Och bara nu den senaste veckan har hon börjat prata i 2-3 ordsmeningar. Tidigare har hon kunnat 1-2 stycken treordsmeningar men nu är det ofta man hör det...= )

Så med andra ord börjar talet släppa rejält för Fanny nu!
 

Artiklar från Familjeliv