Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Det här med snarkningar och polyper...

Skrivet av Ida m. Axel001111 & Kalle020812
...vad är "normalt" egentligen? Kalle snarkar lite grann och det har vi mest tyckt är komiskt. Borde man oroa sig? Kan det vara därför han pratar så sluddrigt? Hans storebror har aldrig snarkat och han pratade MYCKET tydligare i den här åldern.

Ni som har barn med polyp-problem, hur har ni fått den diagnosen? Har barnen haft någon typ av problem utöver snarkandet?
Svar på tråden: Det här med snarkningar och polyper...

har samma fråga

Skrivet av  Annika m. Robin 2år & Michelle 4 år
dottern på 4 år snarkar ju, och hon talar också otydligt, har precis kommit på att det kanske kan hänga ihop?

Vi ska till BVC läkaren nästa vecka, fast jag tror ju inte på nåt bra svar där (så inkompetenta som de brukar vara)
 

På Felicia

Skrivet av  Ida m Felicia-02 & bf 24/8
Så har vi märkt att hon andas ganska ansträngt på dagarna, alltså låter nästan som flåsande... Låter alltså igentäppt så jag trodde hon var förkyld eller att det var allergi först... Sen snarkningarna då, jo hon låter värre än en skördetröska på nätterna... Inte så kul å sova i samma säng som både henne och gubben som snarkar han oxå... Dom två verkar köra någon snarkningstävling på nätterna... =)
Och sen så slutar hon tvärt,för att sedan komma igång med värsta snarkningarna igen, låter alltså som andningsuppehåll...
Så om dom bara snarkar lite smått charmigt så är det nog ingen fara...
 

Diagnos

Skrivet av  Lena med Tove 02
Tove snarkar, men har också haft problem med slemmig hosta. Vi fick egentligen remiss till allergimottagning för att utreda astma/allergi. Det var där stora halsmandlar upptäcktes. Sedan blev vi vidare skickade till sjukhus för operationsundersökning. Läkaren där frågade flera gånger om hon inte hade astma. Det trodde vi ju inte. Efteråt har det dock visat sig att hon har förkylningsastma och har nu fått medicinering mot det så nu sover hon mycket bättre (hostan och slemmigheten är borta). Dock snarkar hon fortfarande.

Vi hade faktiskt spelat in Toves snarkningar på band som vi hade med när vi var hos läkaren första gången. Jag tror att det hjälpte till att ställa diagnosen om halsmandlarna. På operationsutredningen verkade det mer som om ifall man opererar halsmandlarna så tar man polyperna på samma gång (när man ändå håller på).

Jag sover inte gärna i samma rum som Tove (utan öronproppar) men jag vet inte om hon egentligen om hon själv lider av det. Det sägs ju att barn med stora halsmandlar kan ha problem att äta och svälja, men det har vi inte märkt något av.
Jag vill dock gärna att hon opereras, men det görs nog inte förrän hon blivit lite större.

Tove är dock sen med talet och det hon säger liknar inte speciellt mycket det som det betyder. Jag vet inte om det kan ha någon koppling.
Vi får väl tro att talet blir bättre och att hon växer till sig så att hon orkar med en operation.