Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bilstol!!Hjälp!!

Skrivet av Tess
Vad gör man när hennes ben inte får plats då hon ska åka bakåtvänd?!!! Finns det nån bättre stol eller ska man vända henne.....Nu sitter hon ju med böjda ben under hakan...(hrm, nästan i allafall)!!
Nån med samma problem?
Svar på tråden: Bilstol!!Hjälp!!

kanske...

Skrivet av  ulrika m hampus 020724
om ni flyttar stolen till annan plats i bilen? Vad har ni för bil och barnstol? Det kanske finns någon annan bättre kombination än vad ni har nu. Vi fick det problemet med vår 3-åring så vi vände faktiskt henne för tidigt...

Har inget bra tips annars...

Lycka till
 

När sonen...

Skrivet av  AnMa
...var 3år fick vi tyvärr vända honom för då satt han med böjda knän även i framsätet som hade mest plats. Nu börjar det bli lite trångt för 2-åringen, men denna gång kan vi inte ha henne fram för vi har både airbags både fram och i dörrarna.
 

Klagar hon?

Skrivet av  LL
Annars kanske det inte är så obekvämt för henne som det ser ut i våra ögon..
Min tjej har suttit me böjda ben ganska länge,vi har aldrig frågat henne om det e obekvämt så hon har inget alternativ :) (grymma föräldrar)
Ibland(vissa bilar) går det att räta upp stolen mer så att den e ganska rak i ryggen då blir det ett mellanrum mellan stol och ryggstöd!!
Jag tycker inte det är värt att vända dom förtidigt med tanke på hur mkt riskerna med stora skador ökar då barna sitter framåt "för tidigt"...
 

Vet en mamma som sa

Skrivet av  .
åt sitt barn att ha benen i kors istället för knäna under hakan.
Jag tror att det bara är att vara bestämd.
 

Nej...

Skrivet av  Jessika & Amanda 020614
Vi har inga sådana problem. Både Amanda och storebror (4 år, 115 cm & 22 kg?) sitter bra bakåtvända.

Om du berättar vad för stol och bil ni har och hur stolen sitter kanske jag kan hjälpa dig, men tyvärr inte förrän om en vecka för i morgon åker vi på semester!

Tänk på att det oftast inte är obekvämt att åka med böjda ben, det gör ju tex alla vuxna när vi åker bil...
 

javisst, men jag tycker

Skrivet av  ulrika m hampus 020724
det är fruktansvärt obehagligt och jag får ont i knäna när jag sitter för länge med böjda ben, bakom passagerarstolen eller förarstolen speciellt...men man har ju inte så mycket annat val...hampus åker framåt ibland, men visst tänker jag mer på hur jag kör och håller kanske avstånd lite bättre...
 

Fast

Skrivet av  Vickan
barn är ju vigare är vuxna. De tycker nog inte alls att det är jobbigt.
Vår 4,5-åring (109 cm lång med lååånga ben) sitter bakåtvänd utan att behöva böja benen mer än vad jag gör. Han sitter bak.
 

Det är inte

Skrivet av  * Marie -72
mycket att göra. Det är ett vanligt problem.
Dessutom har tjejer längre ben en pojkar, så man har olika erfarenheter.
Det man får tänka på är att undvika långa pass i bilen. Nån timme kan barnet sitta med böjda ben, men sen behöver det att få sträcka på sig.
 

Vänd inte!

Skrivet av  Annika m. Robin 2år & Michelle 4 år
utan kolla vart hon sitter bäst i bilen.
Ställ stolen så upprätt som det går och har ni den bak så skjut fram sätet framför mera.
Vår dotter på 4 år får fortfarande plats baklänges i sin akta/graca duoflex basic trots att vi har en ganska liten bil. Hon är 97cm lång.
 

Jag skulle

Skrivet av  Camilla 81:a m Nathalie 0206:a
inte vända barnstolen...jag vill ju ha mitt barn sittandes baklänges så länge som möjligt eftersom det är så himla mycket säkrare.

Jag vet att min bilstol har två olika sitt lägen i bakåtvänd...och de ena läget så är det helt rak rygg och då flyttar man bak stolen lite....eller fram blir det ju iofs. Då blir det ca 1 dm extra benutrymme för barnet.

Barnen mår inte dåligt av att sitta med böjda ben...utan låt henne sitta så åtminstonde ett år till.

Hur lång är hon och vad har ni för bilbarnstol och bil?

Kan ju vara en dålig kombination.

Vi har en volvo v70, och en Britax two way plus och Nathalie är 89 cm lång nu...visst sitter hon med lite böjda ben men inte alls farligt mycket.
 

Vänd inte!

Skrivet av  Annika m Rebecka & Lukas
testa en annan plats i bilen eller byt bil.
Rebecka är längre än 92cm(vet ej exakt) och har gott om benutrymme i vår renault laguna.
Hon sitter i en britax two way plus.
 

Bättre böjda ben...

Skrivet av  Milla och Elvira + bf 5/7
.. än bruten nacke.... Så än kommer Elvira att få sitta bakåtvänd länge till. Fast jag funderar på att köpa en annan stol för vår Renault-stol är inte så himla bra, tycker jag.
 

Vilken stol har ni?

Skrivet av  Anna-Carin m. Emma & Pontus
Det kan ju hända att det finns stolar som passar bättre i just er bil. Om ni ser de böjda benen som ett stort problem så tycker jag att ni kan åka till en affär där de säljer bilstolar för att prova en annan. Där kan ni ju testa och jämföra som ni vill...speciellt om ni kan åka någon dag när det är lugnt.

Jag anser att den summa man får lägga ut på en bra stol och därmed barnets säkerhet är en billig försäkring. Våra barn 2 resp. 4½ år gamla åker bakåtvända utan problem och vi planerar inte att byta förrän huvudet sticker över kanten på den stora tjejen. Kan tillägga att vi har en Volvo V70 med en Britax Freeway samt en Akta Duoflex comfort. I dessa kommer de även upp lite från sätet vilket ger en bättre komfort.
 

Artiklar från Familjeliv