Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vill bara berätta...

Skrivet av Stolt mamma
Hej alla. Vill bara berätta om min tjej Miriam som kan kissa och bajsa på toaletten. Är inte det tidigt va? Hon kan även räkna till 10. (Hon fyllde två i förra veckana)
Svar på tråden: Vill bara berätta...

duktig tjej

Skrivet av  ~*Ulrika m. Matilda aug02*~
min matilda kissar och bajasr oxså på toan eller pottan och har gjort det sedan hon fyllde ett.. man e bra stolt + att det blir lite billigare oxså då man inte använder lika många blöjor...
 

Ja det var duktigt!

Skrivet av  .::Anna & tjejerna::.
Här räknas det till 3 och hon säger till när hon har bajsat *ler*...i blöjan!

Kram
 

vad ville du säga

Skrivet av  ???
med det? att ditt barn är tidigt? ja kasnke det.....
 

Är det Jante som är på besök?imt

Skrivet av  Vickan
 

Får man inte skriva

Skrivet av  Mia
om roliga och positiva saker här? Får man inte vara glad över sitt barns utveckling??
 

Visst får man det!

Skrivet av  * Marie -72
Jag håller inte med ???\'s negativa ton, men jag förstår hur hon känner det när man några rader längre ner läser om sommaren-02 som inte ens har börjat titta på pottan.
Själv tar jag det lungt, men tycker ändå det känns liiiite opassande att en anonym stolt mamma utan inledning och presentation helt kort skriver om hur duktig och tidig hennes dotter är när vi i några veckor har diskuterad och varit lite småorolig över språk och potta osv osv.
Jag tycker det är skönt när folk skriver roliga och positiva saker, jag gläder mig med dem och känner igen allt!
Jag skriver inte detta för att klanka ner varken på stolt mamma eller ???.
Men när någon kommer med korta inlägg lämnas det för mycket utrymme att läsa mellan linjerna och då läser man med de glasögonen man har. Några har gröna glasögon och andra har rosa, om du förstår bilden :-)
 

trist

Skrivet av  Stolt mamma
med din fråga tycker jag. Ville med mitt (första här)inlägg bara berätta om min tjej för att jag är stolt över henne, ingenting annat. Men om det på något sätt verkar stötande eller bara oviktigt för dig är det ju inte mitt problem eller hur? Däremot kanske ditt? Vad vet jag..
 

Om vi nu ska skryta...

Skrivet av  Också skrytmamma :-)
så kan min pojke också räkna till 10 och han är 1 år och 10 månader. Han pratar dessutom (enligt BVC) som om han vore minst 2,5 år gammal! Nu har vi båda fått skryta - bra va?!
 

Vad skönt

Skrivet av  Trillian m Casper o Saga bf 13/9
att slippa blöjorna.
Min son kan inte räkna, kan inte prata så bra, går på pottan när det roar honom (kissar ofta jämte och ser förskräckt ut och ropar kissa kissa!)

Men han är otroligt "go" och empatisk, säger förlåt och kramas om han gör illa någon av misstag eller om han ser någon som gråter. Han gillar att springa omkring och spela fotboll, och det är inte några tåfjuttar, det är bredsida som gäller och bollen är som klistrad på foten när han dribblar.
Men som sagt, pratar "dåligt" och är inte blöjfri.

Det är olika hur tidigt man utvecklas, och de som INTE är lika tidiga som din dotter har INTE någon orsak till att oroa sig. De utvecklar andra saker under tiden.
 

min flicka också

Skrivet av  Lena
kanske våra barn kan spela fotboll och kramas ihop ;-)
 

Va duktigt!

Skrivet av  Vickan
Jossan säger till när hon har bajsat och vill gärna kissa på pottan. Hon är mycket tidigare än sin bror fysiskt dvs med potta och att klättra och springa.
Hon kan definitivt inte räkna till tio. Brorsan däremot kunde många av bokstäverna vid två års ålder och pratade mer.
 

Lite till skryt

Skrivet av  Tina m. Jacob & Oliver
Oliver räknar till 10 han med. Kissar och bajsar på både potta och toalett då och då. Blöjan används flitigt den med.

Hans tal är jättebra. Talar i hela meningar om det mesta. (Har även lärt sig svära) och det är inte så kul.

Det som inte är så kul är att han har ett väldigt hett humör. Får han inte som han vill slänger han sig på golvet och skriker. Det händer ett flertal gånger varje dag.

Jag tycker inte att man ska prata om barnen som tidiga eller sena. Jag tycke att varje barn individuellt utvecklas i sin egen takt. Min store son var också duktig på att prata när han var två så jag tänker inte på Oliver som tidig utan han utvecklas i sin egen takt.

Så jag tycker nog du ska släppa dina tankar på just tidigt eller sent, låt det gå i den fart det tar.
 

hampus tycker också om

Skrivet av  ulrika m hampus 020724
att sitta på toaletten, vi skaffade en potta men han bryr sig inte riktigt om den...

Kul!
 

Beror på vad du menar!

Skrivet av  Ida m. Axel001111 & Kalle020812
Det finns bebisar i 4-5 månadersåldern som kan kissa och bajsa i toan. Fast man kan ju knappast kalla dem torra :-) Men om din tjej är "självmant" torr och går på toa när hon behöver och inte kissar på sig, då är hon ju rätt så tidig. Inte extremt, men visst - klart tidigare än många andra barn.

Att "rabbla" siffror upp till tio utan talförståelse tycker jag är ungefär lika duktigt som att kunna vilken annan ramsa som helst med tio ord. D.v.s. duktigt men inte direkt anmärkningsvärt. Många barn i tvåårsåldern kan ramsor, sångtexter eller räkneord.


 

duktig tjej

Skrivet av  Angie med Emilia-02 & bf 31/1
min gumman går också på pottan det började hon också med själv väldigt tidigt( 1½år) hon tycker det är så kul och klappar händerna åt sig själv haha visst är dom stora våra småttingar! =)
 

Artiklar från Familjeliv