Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Till er som oroar er för pottan..

Skrivet av Gunilla med 02,99 och bf 11/9
Hejsan!
Jag har ett sommarbarn-02 och brukar läsa lite här ibland men brukar inte skriva. Nu såg jag att några oroar sig för att era barn inte är intresserade av pottan så jag ville bara berätta att min stora tjej blev inte torr förrän vid 3 1/2 och hon är helt normal för övrigt. Nu är hon fem och pratar konstant och har massor av kompisar. Dagis ojade sig väldeliga över att hon var så sen (speciellt en fröken) och kom med massor av "goda" råd och pressade henne också rätt hårt. Även svärmor började oja sig och tyvärr smittade det sig till oss som också blev oroliga. Sen när det väl släppte var hon både dag- och nattorr på ett par veckor. Så oroa er inte om era tvååringar inte är så intresserade av just pottan utan gläds åt deras framsteg istället, det händer ju så otroligt mycket kul nu!
Svar på tråden: Till er som oroar er för pottan..

Håller med!

Skrivet av  Kristina S
Min stora tjej var också "sen". Hon slutade med dagblöjorna ett par månader före treårsdagen, nattblöjorna ett halvår senare och bajsblöjan först när hon var nästan fyra. Jag såg så många dåliga exempel i min omgivning med barn som pottränades hårt och fick problem med förstoppning och annat. Jag menar inte att det måste bli så, men jag förstår inte heller varför det är sådan hets. Barn mognar olika snabbt. Att bli torr ska inte behöva vara en kamp. Det kommer av sig självt när det är dags. Jag kan tillägga att Moa bara kissat på sig två gånger sedan vi slutade med blöja.
 

Artiklar från Familjeliv