Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är detta normalt??

Skrivet av Filippa & Novalie-02 & Miranda -03
Novalie (2 den 1 aug) är ständigt ARG och grinar JÄMT.Och då överdriver jag verkligen inte, hon är för jämnan sur, och arg. gastar o skriker vid minsta lilla motgång, och är klängig på mig hela tiden. Plockar jag inte upp henne illtjuter hon tills jag plockar upp henne. Då lugnar hon sig...en stund.
Hon pratar massa ord hela tiden men väldigt få meningar. Kan det vara så att hon känner sig arg o frustrerad för att hon inte kan tala om exakt vad som är fel...?

Är verkligen så trött nu, den lilla är ju i en underbar ålder nu, men det känns inte som om jag har tid för henne för att Novalie är så superkrävande just nu. Det känns verkligen inte som om att jag orkar med henne. usch hemskt å säga men det _är_så...tom de andra små barnen här i området säger till mig " det är inget roligt att vara med Novalie för hon är så arg hela tiden.Vad jobbigt det är när hon skriker jämt"

kul va......=)
Svar på tråden: Är detta normalt??

Men du...

Skrivet av  Robins mamma
jag tror du har rätt, Novalie är frustrerad över att inte bli förståd iom att talet är som det är, att hela tiden se lillasyster med mamma kan oxå ställa till det och som en vän till mig sa om sina barn - Den älsta är den som får det jobbigast för h*n har varit själv och fått mamma till 100%, nr 2 vet inget annat än att storasyskon finns där och tar plats.

Även om Miranda är i en underbar ålder just nu och Novalie är kämpig tror jag att du får det lättare om du ägnar lite mer tid åt Novalie. Har du funderat på att använda bärsjal och bära henne på ryggen i hemmet så kan hon få mamma-närhet även om du har annat att göra?

Hoppas du snart hittar en lösning och får mer ork för båda tjejerna.

Styrkekramar
 

Precis som Robins mamma säger...

Skrivet av  .::Anna & tjejerna::.
...så kan det vara talet som "hindrar" henne från att vara glad? Fanny var inne i en period då det var gnälligt värre i våras. Men efter ca 2-3 veckor släppte talet massor och då blev hon den lugna och glada tjej tillbaka igen! = ) Hon kunde kommunicera och det tyckte hon vara SÅ roligt!

Det behöver inte vara "talet" som gör Novalie ledsen och frustrerad. I alla fall inte bara det...

Det kan vara så mycket som dom små påverkas av som inte vi vuxna alla gånger uppmärksammar. Det är så svårt när man inte vet! = ) Är det kanske bara en storm man ska rida ur eller är det något man kan göra för att underlätta för barnet? Svår balansgång...

Hoppas iaf att Novalie blir lite gladare snart och att det "bara" är en period i hennes utveckling som snart är över! Det tar nog på krafterna att vara arg & ledsen ofta...

Kram
 

Men

Skrivet av  Jane m Zacharias 020813 & Lucas 040330
Zacharias pratar ovanligt bra för sin ålder, men det hindrar honom inte från att vara ett litet skrikigt monster här hemma på dagarna. Tror i vårt fall det beror på att lillebror stjäl mammas uppmärksamhet och det passar inte alls den unge mannen. Dessutom har han hamnat i nån slags trotsålder för ALLT är fel.
 

ok! = )

Skrivet av  .::Anna & tjejerna::.
Men jag skrev också: ; )

Det behöver inte vara "talet" som gör Novalie ledsen och frustrerad. I alla fall inte bara det.

För mig känns det jätte svårt att veta vad som är vad dvs trots eller ej? = ) Kanske talet? Kanske bara en dålig dag osv...Min tjejja har nog lite av varje *S*

Kram
 

Jag har också en gnällspik

Skrivet av  Jane m Zacharias 020813 & Lucas 040330
Zacharias är också arg mest hela tiden, så jag tror det är en fas de går igenom. Zacharias är precis så som du beskriver Novalie och så fort vi far nånstans ska han bara hem, hem, hem, hem... Jättekul! *not*
 

Artiklar från Familjeliv