Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ni som ännu ännu är hemma

Skrivet av Sussie m. Oliver 02 & bebis bf 2/9
om dagarna med era 2 -åringar. Vad gör ni? Läser ofta "vara hemma och mysa, lägga pussel, läsa osv". Förstår att det är jättemysigt och skönt att ägna sig åt då man jobbar och behöver varva ner men det funkar inte en hel dag här. Har torka. Vet inte vad vi ska göra om dagarna!

Kompisar börjar jobba och vi har inte så många att träffa längre som vi hade förut. Vi går ibland till simhallen. Ibland till biblioteket, ibland till något lekland, någon ny lekplats. Vi går med hunden, grejar i trädgården, gungar, är i sandlådan osv. Men både jag och Oliver blir uttråkade nu! Är vi onormala?

Biblioteket öppnar så sent nu på sommaren, vid 12. Öppna förskolan har stängt. Hörde nu på morgonen att det pyttekorta barnprogrammet Lattjo Lajban tar slut denna veckan. Stänger allt ner?! Hjäälp. Vad ska vi hitta på i väntan på det fina vädret?
Svar på tråden: Ni som ännu ännu är hemma

Ni är inte onormala!

Skrivet av  Monica med Tintin 26/8-02
Jag kan känna likadant då jag är hemma för att Tintin är sjuk eller dagis stängt. I vanliga fall jobbar jag och hämtar honom vid 14.30, fast inte ens då funkar det med att mysa hemma... han är alldeles för aktig för det.

Den senaste tiden, när han varit sjuk men ändå pigg, har vi bakat, städat, badat och duschat (hemma då eftersom det är 5 mil till badhuset), gått till parken och gungat och matat ankorna. När det var fint väder tog vi en långpromenad med lite picknick.

Men jag har också svårt att hitta på saker... fast egentligen tror jag inte man behöver hitta på så mycket, det räcker nog med att ta med dem i det vardagliga. Baka, gå och handla, städa, sortera en garderob. Kanske måla, bygga med lego osv... Är det regnigt så dra på regnkläderna och ut och hoppa i vattenpölar, det älskar Tintin!

Kanske inte så många tips, men ville bara säga att jag känner igen känslan...
 

sorry för likadan...

Skrivet av  .::Anna & tjejerna::.
...huvudrubrik! *ler* Vi la in texten ungefär samtidigt också...= )) Så det kan bli!
 

Ni är inte onormala! = )

Skrivet av  .::Anna & tjejerna::.
Ni gör ungefär det som vi gör! Och det blir ofta man byter lekpark! *ler*

Nu tycker jag ändå att veckorna går så fort då min sambo är hemma varje fredag och då har vi "långhelger" ihop varje vecka. Och då blir det att man gör roliga saker tillsammans.

Men vardagen kan ibland kännas trist! Samma sak varje dag...= ) Men för det mesta går det ändå bra! = ) Jag försöker boka in lite träffar med mina vänner eller göra ärenden inne i stan osv. Och nu när det blir varmare (?) så kommer vi vara vid badstranden ofta.

Något som Fanny älskar är att gå på picknick! Då brukar vi å ut vid 10-11.00 och äta lunch ute på någon gräsmatta/äng vid en lekpark eller dyl. Sen går vi hem omkring 13.00. och då får Fanny lägga sig direkt för att sova middag. Då sover hon några timmar och sen kommer sambon hem. Så jag tycker dagarna går rätt fort och smidigt ändå = )

Nu går Fanny hos sin Dagmamma 2 dagar i veckan (15h). Och då passar jag på att vara med Alice samt ta igen mig här hemma med städ, tvätt, matlagning & sömn osv!

Precis som du så väntar vi på det fina vädret! Allt blir så mycket roligare och lättare då ; )

Kram
 

Svårt

Skrivet av  Åsa med Ida
Så kände jag förra sommaren, allt var stängt. Såg i morgontidningen att man kan gå och se Clownen Manne idag, minns ej var och när. Parkteatern som är gratis i sommar har ju en del uppsättningar för barn:
http://www.stadsteatern.stockholm.se/parkteatern2004/pjaser.asp
Hemma-pyssel vi gör ibland är att klippa ut bilder från gamla Hemmets Journal-tidningar och sätta in i ett vanligt litet fotoalbum, Ida väljer vilka bilder hon vill ha. Pärlor + pärlplattor kan man oxå greja med. Baka tillsammans, måla med fingerfärg...hmmm....men jag förstår att det inte håller en hel dag! Synd att dina kompisar börjat jobba! Kanske kan du efterlysa andra hemma-mammor här på fN? Snart har ju folk semester oxå. Bjud hem andra mammor som är hemma och sitt och snacka medan barnen leker kanske.
 

Skrivet av  Annika m Rebecka & Lukas
Vi blir också uttråkade...
Det blir lekplatsen om det är uppehåll(Rebecka är rädd för regn).
Behöver jag fixa här hemma blir det lek inne(kritor är poppis) och lite Nalle har ett blått hus på DVD.
Elelr så leker vi med Rebeckas kompisar som dock börjar bli ruggigt få....alla går på dagis :-/
Farfar är hemma på dagtid med så där är vi ibland...eller utflyktar på kinnekulle & tittar på kossor & hästar.
 

Tack

Skrivet av  Sussie m. Oliver 02 & bebis bf 2/9
för alla svar och förslag till aktiviteter. Det jag ska göra nästa gång vi får torka är fingerfärg i duschen och bygga koja inne. Sånt har aldrig gjort.

Vi är ute mkt. Har hund som vi går med och trädgård. Han fick en hoppborg i 2 årspresent av sin farmor som är mkt poppis för tillfället. Annars lekar han inte själv. Legot har han aldrig lekt med, Briotågbanan är ok en stund om jag leker med honom, hmm, kan inte komma på vad han gillar att göra själv. Ja rita då. I ca 30 sek sen ritar han på sig själv/bordet/hunden och tippar sen ut kritorna. Men jättekul att leka med mamma ju:-) Hade önskat att jag tyckte det var lika kul att leka dagarna i ända. Titta på film gillar han, Emil och Pippi är bäst.

Dom flesta dagarna är ju bra men skönt att höra andra "erkänna" att det faktiskt kan vara lite långtråkigt ibland. Skilland var det 1 året då man hade så många kompisar att umgås med.
 

Vi är i parken

Skrivet av  Catrin & August02 & Astrid03
eler på Långholmen eller gör en utflykt, tex till Skansen eller Junibacken.

I vår närmsta parklek finns en plaskdamm samt trehjulingar att låna. När August tröttnar på dem kan han gunga eller åka rutschkana.

Är vi i parken går vi hem och äter lunch och sover middag. Är vi på utflykt får båda barnen sova i vagnen.

Mitt bästa tips är således: GÅ UT. Vi gör det faktiskt i alla väder om det inte blåser eller regnar för mycket.