Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Enket! :)

Skrivet av Lina m Tindra 17/7-02
Jag är lite nyfiken hur ni alla gör med att sluta med blöja.
Jag har precis börjat med min tvååring och det fungerar ganska bra...så nu vill jag bara se hur ni gjort och om ni har några tips. :)

1. Har erat barn blöja på sig på dagtid?

2. Har erat barn blöja på sig när h*n sover?

3. Går h*n på pottan överhuvudtaget?

4. När började barnet gå på pottan?

5. När vill ni att era barn ska vara utan blöja dagtid? (förutsatt att barnet vill det)

6. Är dagis hjälpsamma med att göra erat barn torrt?

7. Har ni några bra tips om hur man ska motivera barnet att gå på pottan?

Svar på tråden: Enket! :)

Annikas svar

Skrivet av  Annika m Rebecka & Lukas
1. Har erat barn blöja på sig på dagtid?
Svar: Oftast

2. Har erat barn blöja på sig när h*n sover?
Svar: Alltid

3. Går h*n på pottan överhuvudtaget?
Svar: nej

4. När började barnet gå på pottan?
-

5. När vill ni att era barn ska vara utan blöja dagtid? (förutsatt att barnet vill det)
Svar: Spelar ingen roll

6. Är dagis hjälpsamma med att göra erat barn torrt?
Svar. Går ej på dagis

7. Har ni några bra tips om hur man ska motivera barnet att gå på pottan?
Svar: Nej :)
 

Mina och Junis svar

Skrivet av  Cecilia med Juni & bf 040825
1. Har erat barn blöja på sig på dagtid?
Ja, fast hemma går hon naken också. Hon säger till ibland eller känner när det kommit några droppar, och då kissar hon färdigt på toaletten.

2. Har erat barn blöja på sig när h*n sover?
Ja, alltid.

3. Går h*n på pottan överhuvudtaget?
Hon går på toaletten med barnsits.

4. När började barnet gå på pottan?
På toaletten då, inte potta, vid 18 månader.

5. När vill ni att era barn ska vara utan blöja dagtid? (förutsatt att barnet vill det)
Kanske efter sommaren, i höst, tycker att hon är lite på gång kanske. Fast det går långsammaren än jag trodde att det skulle göra när hon började tidigt.

6. Är dagis hjälpsamma med att göra erat barn torrt?
Hon ska inte börja på dagis förrän om 2 månader.

7. Har ni några bra tips om hur man ska motivera barnet att gå på pottan?
Ja, jag tycker nog att man ska ta det i barnets tempo, inte stressa så man skapar prestationsångest eller stress. Det var en bra artikel om att bli blöjfri i senaste Vi föräldrar, det är ett tips. Men annars att låta barnet gå utan blöja så att det känner när det kommer kiss. Bra att passa på under sommaren när det är varmt och inte så mycket kläder. Men inte låta barnet gå utan blöja och kissa ner sig om det inte alls är redo ännu. Sätta på toaletten vid de tillfällen och tidpunkter på dagen då man kan förvänta sig att barnet vill kissa. men inte göra någon stor affär av om det kommer något eller ej, vare sig med tjat eller belöning. Ta det naturligt och utan krav liksom.
 

Eget initiativ

Skrivet av  Cecilia med Juni & bf 040825
Vill bara tillägga att det egentligen inte var vi som böärjade "pottträna" vid 18 månader, utan det kom som en överraskning att Juni själv visade intresse då. Hon tog av sig blöjan hela tiden och sa "oj oj" när det kom kiss på golvet. Så testade min sambo att sätta henne på toan, och då kissade hon där och tyckte att det var roligt.

Sedan dess har hon någon gång om dagen själv visat att hon vill kissa på toaletten. Eller så kommer det någon droppe kiss på golvet och då säger hon till att det kommit kiss, och vi tar med henne på toan, och hon kissar klart där. Hon har faktiskt börjat torka upp kiss på golvet själv! Hon älskar att torka. *s*

På gott och på ont, ibland verkar det som att hon häller ut vatten på golvet bara för att få torka. Suck!

Men det här med att vara utan blöja har kommit mycket tidigare än jag väntat mig, som en överraskning. Vi låter Juni styra och driver inte på direkt, men försöker ta vara på intresset.
 

Svar:

Skrivet av  Robins mamma
1. Har erat barn blöja på sig på dagtid?
- Inte när vi är hemma men i lekparken och på dagis.

2. Har erat barn blöja på sig när h*n sover?
- Ja, ibland.

3. Går h*n på pottan överhuvudtaget?
- För det mesta säger ahn till men är ibland så uppe i det han gör at than säger till efteråt.

4. När började barnet gå på pottan?
- När han kunde sitta (runt 4-6 månader)

5. När vill ni att era barn ska vara utan blöja dagtid? (förutsatt att barnet vill det)
- När han själv är mogen för det, tror itne man kan stressa fram blöjfritt.

6. Är dagis hjälpsamma med att göra erat barn torrt?
- Det hjälper till från det att barnet är tre år.

7. Har ni några bra tips om hur man ska motivera barnet att gå på pottan?
- Vi har alltid låtit Robin vara med när vi går på toaletten, oftast har han själv velat ta av sig blöjan och sitta på pottan/toaletten i samma veva.
I början satte jag upp en planche på en bondgård på väggen så att han hade något att titta på. Funderar på att byta ut den nu men hittar inget bra motiv.
LÅt barnet springa naken så mycket som möjligt så ofta som möjligt och skäll inte när det blir galet utan ge massor av beröm när det blir rätt istället.
 

Uppdatering

Skrivet av  Robins mamma
De senaste tre nätterna har Robin vägrat ha blöja på sig. De två första nätterna vaknade han vid 00,30 och vid 05,30 för att gå på pottan men i natt så sov han med blöja men den var torr när han vaknade kl 07,30.

Dock har han fortfarande blöja på dagis.
 

Mina anti svar *s*

Skrivet av  Annika m. Robin 2år & Michelle 4 år
1. Har erat barn blöja på sig på dagtid?
#Ja!

2. Har erat barn blöja på sig när h*n sover?
#ja!

3. Går h*n på pottan överhuvudtaget?
# Ja han sitter där ibland fast med kläderna på.

4. När började barnet gå på pottan?
#Några månader sen, med kläderna på då!

5. När vill ni att era barn ska vara utan blöja dagtid? (förutsatt att barnet vill det)
#Vill och vill, innan han blir år kanske

6. Är dagis hjälpsamma med att göra erat barn torrt?
# ja med hans syster var det det, fast hon fixade ju allt själv, de påminnde lite bara

7. Har ni några bra tips om hur man ska motivera barnet att gå på pottan?

#Nej! För jag tycker inte att man ska tvinga dem.
Michelle tex var inte mogen förrän hon var 3 år och några månader.
Innan det så kände hon inte att kisset var på väg att komma.
Sen på bara en dag så kände hon på sig 1 sekund innan det kom. och på samma dag så utökades den tiden till kanske en 20-30sek. Och efter det hade hon inga blöjor på dagen mer.

Så jag tror inte att man kan "träna" barnen att kissa på pottan om de inte är redo för det fysiskt, alltså att de vet att nu snart kommer kisset/bajset och kan reagera genom att säga till eller gå till pottan.
 

Mina svar *tips*

Skrivet av  Camilla & Nathalie14/6
1. Har erat barn blöja på sig på dagtid?
** Nej, hon är helt blöjfri på sin vakna tid. Även när vi är ute och åker bil eller shoppar. :)

2. Har erat barn blöja på sig när h*n sover?
** Ja

3. Går h*n på pottan överhuvudtaget?
** Jepp eller på toaletten

4. När började barnet gå på pottan?
** Vid 8 månaders ålder så satte jag henne där i samband med varje blöjbyte. Men jag började inte seriöst med att sluta med blöja förrän hon var 1 år och 8 m. Då vart hon torr på dagtid men vi satte på henne blöja när vi gick ut.


5. När vill ni att era barn ska vara utan blöja dagtid? (förutsatt att barnet vill det)
** Ja hon är ju redan torr sen nån månad tillbaka...men jag hoppas hon kan sova middag utan blöja i slutet av sommaren. Den är torr varannan gång nu ungefär.

6. Är dagis hjälpsamma med att göra erat barn torrt?
** Ja dom ställer upp och kämpar på, men det vart ju fler olyckor där än hemma i början. Nu har det blivit mycket bättre.

7. Har ni några bra tips om hur man ska motivera barnet att gå på pottan?
** Det som jag tror är bäst är att sätta barnet på pottan från ca 6 mån för att få in en rutin med att pottan där ska man kissa och bajsa på.

Jag hade en period runt 1 år då Nathalie var lite omotiverad och då satte vi oss och läste en bok vid varje pottbesök. Och då gick det ju mycket bättre! ;)

Tänk på att du ska berömma mycket när barnet kissar och bajsar på pottan/toaletten och inte göra nån stor sak av att dom kissar på sig.

Nu om det händer en olycka så säger jag typ, oj oj då kissade du på dig. Då måste vi tvätta dig på en gång.
Då svarar hon oftast... ja, blä samtidigt som hon pekar på kisset.

En annan grej är att se till att dom har långbyxor på sig när du slutar med blöja...för då känner barnet att det är obehagligt att kissa på sig. Plus det mesta kisset sugs upp av byxorna och man behöver inte städa golven lika mycket! :)
 

Angie svarar

Skrivet av  Angie med Emilia-02 & bf 31/1
1. Har erat barn blöja på sig på dagtid?
~ nje bara om vi ska bort eller när hon ska sova middag...vet ej om hon kan hålla sig när hon sover

2. Har erat barn blöja på sig när h*n sover?
~ ja det har hon, vet inte hur man ska göra för att bli blöjfri på natten det kan ju bli massor med kiss i sängen...hmmm

3. Går h*n på pottan överhuvudtaget?
~ japp det gör hon det var hon själv som började med det utan att vi sagt nåt om det

4. När började barnet gå på pottan?
~ hon började när hon var omkring 1½ men mer ordentligt runt 19 månader

5. När vill ni att era barn ska vara utan blöja dagtid? (förutsatt att barnet vill det)
~ när som helst på dagen

6. Är dagis hjälpsamma med att göra erat barn torrt?
~ hon ska börja i Augusti

7. Har ni några bra tips om hur man ska motivera barnet att gå på pottan?
~ Vi klappar händerna och ger flera ton med beröm Emilia blir så stolt över sig själv och jublar och klappar händerna, och vill att alla ska sticka ner huvet i pottan och titta =)
 

Jossansvar

Skrivet av  Vickan
1. Har erat barn blöja på sig på dagtid?
Ja

2. Har erat barn blöja på sig när h*n sover?
Oja

3. Går h*n på pottan överhuvudtaget?
Jo hon vill gärna gå

4. När började barnet gå på pottan?
Började pottränas på dagis i vintras

5. När vill ni att era barn ska vara utan blöja dagtid? (förutsatt att barnet vill det)
Vill? Det styr inte vi över. När hon är mogen så är hon.

6. Är dagis hjälpsamma med att göra erat barn torrt?
Japp. Det är de som tog initiativet. De så att hon blev inspirerad av de andra barnen.

7. Har ni några bra tips om hur man ska motivera barnet att gå på pottan?
Nä inte direkt. Ställ fram pottan. Eftersom båda barnen sett andra barn gå på pottan så har det varit ganska självklart vad den är till för.

 

Blöjfria svar:-))

Skrivet av  Tanja med Paulina- 02 (på besök)

1. Har erat barn blöja på sig på dagtid?
Nej, sedan 3 veckor tillbaka
2. Har erat barn blöja på sig när h*n sover?
Ja, men bara på natten

3. Går h*n på pottan överhuvudtaget?
Ja, både potta och toa

4. När började barnet gå på pottan?
9 månader

5. När vill ni att era barn ska vara utan blöja dagtid? (förutsatt att barnet vill det)
Paulina fick bestämma själv. Det händer fortfarande att hon VILL ha blöjan på, dock sla den av när hon vill kissa/bajsa.

6. Är dagis hjälpsamma med att göra erat barn torrt?
Ja, men de sätter på blöjan under vilan...

7. Har ni några bra tips om hur man ska motivera barnet att gå på pottan?
Gör det så lekfullt som möjligt! Dockan får sitta och kissa, barnet får spola självt, att titta på bajskorven och berömma den gör Paulina överlycklig!!!
Kissa ute nu på sommaren, för P var det läskigt att kissa i gräset, men vi föräldrarna tyckte ju såå synd om gräset som var torrt och behövde vatten...

Lycka till!

 

Sussie svarar

Skrivet av  Sussie m. Oliver 02 & bebis bf 2/9
1. Har erat barn blöja på sig på dagtid?
Ja

2. Har erat barn blöja på sig när h*n sover?
Ja

3. Går h*n på pottan överhuvudtaget?
Ja

4. När började barnet gå på pottan?
Drygt 1 ½ år

5. När vill ni att era barn ska vara utan blöja dagtid? (förutsatt att barnet vill det)
Till hösten hade ju varit bra men så tror jag inte det blir.

6. Är dagis hjälpsamma med att göra erat barn torrt?
Han går inte på dagis.

7. Har ni några bra tips om hur man ska motivera barnet att gå på pottan?
Nej det har jag inte. Försöker uppmuntra intresset men det får komma från honom själv. Han vill tex aldrig bajsa där så det tjatar vi inte om. Då han är utan blöja säger han till att han vill gå på pottan och kissa men inte om blöjan är på.
 

Millas svar

Skrivet av  Milla och Elvira + bf 5/7
1. Har erat barn blöja på sig på dagtid?
* Jäpp.

2. Har erat barn blöja på sig när h*n sover?
* Jäpp.

3. Går h*n på pottan överhuvudtaget?
* Ibland, hon brukar säga till när hon har lust att sitta på toa (med sittring) eller på pottan. Ibland kommer det kiss, ibland inte.

4. När började barnet gå på pottan?
* Går inte regelbundet. Ibland 10 ggr/dag, ibland 1 g/vecka...

5. När vill ni att era barn ska vara utan blöja dagtid? (förutsatt att barnet vill det)
Efter sommaren kanske... Eller senare... vi får se. Inga krav på blöjfrihet.

6. Är dagis hjälpsamma med att göra erat barn torrt?
* Njaej.. har sagt till dem att låta henne gå på potta om hon VILL, men är faktiskt inte säker på att de lägger märke till (eller vill lägga märke till) hennes signaler.

7. Har ni några bra tips om hur man ska motivera barnet att gå på pottan?
* Låt det mogna fram. Det kommer en dag när h*n inte vill ha blöja längre. Var "öppen" inom familjen, stäng inte dörren när du själv går och kissar utan låt barnet vara med och berätta för h*n att du kissar... (tycker ni att jag är äcklig???)

 

Potta-svar:

Skrivet av  * Marie -72
1. Har erat barn blöja på sig på dagtid?
* Ja.

2. Har erat barn blöja på sig när h*n sover?
* Ja.

3. Går h*n på pottan överhuvudtaget?
* Ja, men gör inget där.

4. När började barnet gå på pottan?
* För et par veckor sen. Fast han kjöpte pottan själv för minst ett halvår sen, men har varit lite skeptisk.

5. När vill ni att era barn ska vara utan blöja dagtid? (förutsatt att barnet vill det)
* När han själv är redo. Båda flickorna var torra innan de fyllde tre år. Det ser ut som om han blir torr tidigare, vilket pojkar brukar bli.

6. Är dagis hjälpsamma med att göra erat barn torrt?
* Maken är pappaledig just nu, men dagis har alltid varit hjälpsamma med alla barnen våra.

7. Har ni några bra tips om hur man ska motivera barnet att gå på pottan?
* Låt dom "leka". Uppmuntra utan press. Tillåt olyckor (ha mycket potatismjöl hemma, det strör man på mattor och dyl. som blir nerkissat för att dammsuga upp det dan efter), låt barnet se att du, maken och syskon går på toa. med mera med mera
 

Elenas svar

Skrivet av  Elena med Tea 25/7-02
1. Har erat barn blöja på sig på dagtid?
Ja

2. Har erat barn blöja på sig när h*n sover?
Ja

3. Går h*n på pottan överhuvudtaget?
Nej

4. När började barnet gå på pottan?
-

5. När vill ni att era barn ska vara utan blöja dagtid? (förutsatt att barnet vill det)
Helst i sommar-höst men nu ser det mörkt ut

6. Är dagis hjälpsamma med att göra erat barn torrt?
Nej, jag har iofs inte tjatat på dom och nu har Tea sommarlov

7. Har ni några bra tips om hur man ska motivera barnet att gå på pottan?
Nix
 

Monicas svar!

Skrivet av  Monica med Tintin 26/8-02
Hejsan!
Här kommer mina svar på enkäten:

1. Har erat barn blöja på sig på dagtid?
-Japp!

2. Har erat barn blöja på sig när h*n sover?
- Japp!

3. Går h*n på pottan överhuvudtaget?
- Följer med mig på toaletten ibland och vill då sitta på pottan och kissa. Fast än så länge har det inte kommit något hemma. Ibland är han utan blöja ibland sitter han med blöja.

4. När började barnet gå på pottan?
- För några månader sedan, han var väl drygt 18 månader skulle jag tro. Men som sagt, inget händer hemma.

5. När vill ni att era barn ska vara utan blöja dagtid? (förutsatt att barnet vill det)
- Tja, har egentligen inte tänkt så mycket på det där, vi tar det nog som det kommer. Vill han springa utan blöja i sommar och gå på pottan så får han det, annars blir det nästa sommar.

6. Är dagis hjälpsamma med att göra erat barn torrt?
- Oh ja! Inte så att de promt vill han honom torr, men eftersom andra barn sitter på pottan vill han också det. Och faktiskt är det där han kissat på pottan också! En gång!!! En stolt fröken berättade för en stolt mor!

7. Har ni några bra tips om hur man ska motivera barnet att gå på pottan?
- Inte mer än det klassiska att ta det i barnets takt, berömma dem oavsett om de "lyckas" eller inte, ha pottan framme och göra det till en naturlig grej osv.

 

Kerstin svarar

Skrivet av  Kerstin m. Elfrida-02 & Amandus-00
1. Har erat barn blöja på sig på dagtid?
Oh, ja, alltid.
2. Har erat barn blöja på sig när h*n sover?
Jodå.
3. Går h*n på pottan överhuvudtaget?
I perioder sitter hon på pottan vid kvällsbytet medan storebror sitter på toaringen. Idag har hon provat toaringen första ggn och det var roligt, tyckte hon :-) Det är väl ca 50/50 om det kommer kiss eller ej när hon sitter på pottan.

4. När började barnet gå på pottan?
Ganska precis vid 1 år, men det har liksom inte blivit någon utveckling mot att gå oftare eller känna av att hon behöver göra sina behov.

5. När vill ni att era barn ska vara utan blöja dagtid? (förutsatt att barnet vill det)
Med erfarenhet av hennes storebrors blöjvanor så har jag inte några förhoppningar eller mål annat än att jag vill att hon ska känna sig mogen och peppad att sluta - och det förstås, gärna liiitet tidigare än brorsan.

6. Är dagis hjälpsamma med att göra erat barn torrt?
Vi har inte ens tagit upp frågan. Men jag vet att inget av de 32 2-åringarna är heltorrt ännu.

7. Har ni några bra tips om hur man ska motivera barnet att gå på pottan?
Nää, då hade båda mina barn varit utan blöja redan.

PS. Måste väl förklara, och lugna alla som oroar sig för att deras barn inte slutat med blöja: det KAN ta lång tid. Vår 4-årige pojke har fortfarande blöja på absolut heltid. Vi har försiktigt försökt hjälpa honom på traven, men det är först den gångna våren som jag börjat känna ett slags tvång att få honom att börja gå på toa i stället. Han har länge sagt att han ska sluta med blöja när han blir 4 år. Nu förhalar han det varje dag: "I mojjon ska jag prova kalsonger en liiiten stund" men den där stunden infinner sig inte :-(
Det känns nästan som om Elfrida skulle kunna bli dagtorr före honom...
 

Artiklar från Familjeliv