Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tvillingvagn??

Skrivet av Malin med Vanja -02 + bf 15/12
Hej alla! Som ni säkert vet ska vi ju ha en till, Vanja fyller 2 i augusti och sover ju fortfarande middag ca en timme. Nu funderar vi på vagn till våra vildingar. Bebben kommer ju i december, visst behöver vi väl en syskon/tvillingvagn? Jag tycker det men gubben tycker att vi klarar oss med en ståbräda. Jag undrar ju då om Vanja orkar det och hur gör vi när vi ska in till stan tex på en heldag som vi gör med jämna mellanrum. Var ska hon sova middag?

Hur gjorde ni som har två?
Svar på tråden: Tvillingvagn??

Har ju inte två men...

Skrivet av  Camilla & Nathalie14/6
jag kan tänka mig att det är väldigt jobbigt att dra ståbrädan i snön...och ungarna går ju saktare i snön också.

Men å andra sidan brukar väl ungarna sluta sova middag vid 2½-3 år...jag är inte säker på hur gamla dom brukar vara.

Du kan ju köpa en begagnad syskonvagn som du kan använda så länge Vanja vill sitta. Och sen är det ju bara att sälja den...och ni får säkert samma pris för den som ni gav då! :)
 

har precis samma tankar

Skrivet av  Angie med Emilia-02 & bf 31/1
ska ju ha en liten bebbe i januari och har också funderat på hur vi ska göra med vagn och sånt. Emilia sover ju aldrig i vagnen men samtidigt så är det ju bra att ha en vagn om man ska gå långt och jag tvivlar på att Emilia kommer att stå kvar på brädan (hon har så mycket spring i benen) hon vill ju sällan sitta långa stunder i vagn heller igentligen men som sagt är det praktiskt att ha vagn när man ska bort eller gå långt.

Precis som Camilla skrev så är det nog jobbigt med ståbräda på vintern också...ja det är svårt vet inte alls hur vi ska ha det. Kommer du på hur ni ska ha det så dela gärna med dig =)
 

En idé

Skrivet av  Annika m Rebecka & Lukas
är ju att avvakta med att köpa vagn tills behovet uppstår...
Vill man så kommer man ganska långt på bärsjal/sele & enkelvagn.
Jag kan dock säga att vi hade inte klarat en dag utan syskonvagnen...den är guld!
Nu sover Becka sällan/aldrig i vagnen, men hon blir lätt trött av att härja runt & när man handlar t ex behöver man ha koll på henne!
Och hon står INTE kvar på ståbrädan...
Men jag vet inte hur hon kommer vara i vinter å andra sidan.
 

Har snart 2

Skrivet av  Sussie m. Oliver 02 & bebis bf 2/9
Och vi har köpt en begagnad syskonvagn. Vet inte hur mkt vi kommer använda den men det vet man ju aldrig i förväg. Resonerade som så att jag köpte en billigt då jag såg en annons, blir det akut hade jag säkert köpt en ny. Kan alltid sälja den. Oliver kommer vara ca 2 år och 3 månader.

Gillar inte tanken på ståbräda. Dels kan jag inte se framför mig att han står kvar på den när han måste och sen verkar det hemskt jobbigt att gå så långt bakom vagnen.

Verkar ofta vara så (även här) att mannen tycker att det klarar man sig säkert utan men det är ju lätt för dom att säga som inte ska hålla reda på de Livliga om dagarna.

Min kompis tappade sin 2½ åring på julimarknaden då hon skulle leta fram något i väskan åt bebin. Han klev av ståbrädan och var putts väck. Hittades 15 mkt svettiga minuter senare. Vill jag inte vara med om, säkert inte du heller:-)
 

Har köpt bärsjal

Skrivet av  Lajla med Tilde juli-02 och lillebror bf 13/8
och tänker skaffa en mjuklift till Tildes sittvagn som jag ska ha undertill på korgen när den inte används. När Tilde behöver åka bär jag lillebror på magen och när Tilde inte åker kan han ligga i mjukliften i vagnen.

Om det inte fungerar får jag tänka ut något annat senare :-)
 

Grattis...

Skrivet av  Jullan m Olle
och välkommen i bärsjalsklubben! Jag kan bara ge en varning; bärsjalsanvändande är svårt vanebildande ;)
Fattar inte hur folk klarar sig utan sjalar??
 

Tack, vilken superidé!

Skrivet av  Cecilia med Juni & bf 040825
Ja, bäsjal har jag ju redan, och jag har tänkt att köpa ståbräda och låta barnen växla lite mellan vagnen. Men vi har ju en sittvagn med hårdlift! Och jag hade inte riktigt tänkt igenom hur det skulle kunna fungera om jag har hårdliften till babyn, och hur Juni då skulle kunna sitta. Problemen hade väl slagit mig, men så har jag glömt bort det igen, eller tänkt att det får bli olika olika dagar kanske. Eller ha sulky mest och bära babyn, till en början, och skjutit frågan på framtiden.

Men nu föll ju poletten ner! Självklart ska vi köpa en mjuklift istället! :-)

Det kan väl inte ens vara särskilt dyrt? Ska åka och kolla imorgon. *glad*
 

Mina erfarenheter!

Skrivet av  Jessika & Amanda 020614
Johan var 2 år när Amanda föddes, och då hade vi köpt en Twinette. Den var oumbärlig det första halvåret. Sedan, när Johan var 2½, var det inte lika akut att sova middag direkt efter ÖF, utan han kunde hålla sig vaken tills vi kom hem utan att bli grinig. Då hade vi ståbräda till honom, och det funkade jättebra. Trots att han är minst sagt vild var det inte ofta han hoppade av i farten.

Nackdelen med ståbräda är ju att man måste gå långt bak, eller bredvid vagnen, men den är ju samtidigt mycket smidigare än en dubbelvagn!

Om ni ofta är ute och går hela dagar kanske ni behöver en syskonvagn, men annars skulle jag rösta på ståbräda + bebisvagn + sulky + bärsele! (Fast inte allt på en gång, då! *s*) Om du kan ha babyn i sele kan ju Vanja sova i vagnen om ni är i ute länge.

Sedan är det ju inte säkert att du lika gärna "åker in till stan en heldag" med två barn som med ett... Det kanske är mina barn som är ovanligt vilda, men _jag_ har i alla fall ändrat mina vanor sadan jag fick två barn!
 

Mina är vilda med!

Skrivet av  Annika m. Robin 2år & Michelle 4 år
Man är ju helt slut efter nån timme på stan.
Michelle är ju ganska lugn, men blir så gnällig på stan, vill sno lillebrors vagn, Robin löper amok i affärerna kommer med en massa hittade BH:ar på lindex, tar leksakerna och springer o gömmer dom osv.
Ja, svettigt värre är det, ibland går det bra med en liten muta i form av en kaka eller ett rån
 

Så här gör vi

Skrivet av  annasthlm, Love -02 & Elis 23/4
Vi har tre vagnar.

-Beg. ORA duoletto, dvs syskonvagn. Är jättebra när jag är själv med båda barnen.
-Emmaljunga Classic med mjuklift och ståbräda.
-Emmaljunga Softy.
och så har vi Baby Björn Bärsele också.

Vi använder alla 3 vagnar ofta vid olika situationer.
Ståbräda är super att ha till och från dagis, så slipper jag köra Duoletton med bara Elis i om vi gör något medans Love är på dagis.
Douletton är jättebra om jag åker in till stan eller så, så kan Love sova i vagnen också.
Så tar ibland T och jag en varsin vagn med varsitt barn :-)
Det kan också vara skönt.

Men jag tycker nog att det kan vara värt att köpa en begagnad syskonvagn att ha ibland.
Lycka till!
 

Tack alla för tips!

Skrivet av  Malin med Vanja -02 + bf 15/12
Vi väntar nog ett tag till här för att se hur det utvecklas med sömn o allt, kanske hon lugnar sig...(önskedröm!!) Pratade med mamma om hur hon gjorde med mig o syrran (det skiljer 1,5 år), hon sa att syrran fick gå brevid vagnen, "ville hon inte gå mer fick vi ju stanna". Nåja, det var ju på det glada sjuttio-talet... kanske finns mer att välja på nu, vi får se var vi hamnar!

Tack iaf för tipsen, det var massor att tänka på!!
 

Så gjorde vi

Skrivet av  Kerstin m. Elfrida-02 & Amandus-00
Amandus var 2 år och 2 månader när Elfrida kom till världen. Vi hade inte alls lust att böka omkring med en syskonvagn i Stockholms buss- och trottoartrafik. Dessutom bor vi i ett gammalt hus med dubbeldörr som är jättebökig att öppna mer än ena halvan - och där går ju nätt och jämnt vår vanliga vagn igenom!

Storebror stod jättebra och gärna på ståbräda de första månaderna. Sedan infann sig ett år av intensivt trots mot det mesta, så även mot ståbrädan... Då fick han sitta längst ner på vagnen, lillasyster var ju ändå så liten att hon inte nådde så långt ner. Först var det liggvagn där han satt och hängde med benen över kanten, sedan blev det fotstödet till sittvagnsdelen. Tyvärr höll inte vagnen för tyngden till slut. Efter ett år insåg vi plötsligt att fjädringen gett sig helt på ena sidan, och det går inte att laga enligt barnvagnsaffären. Då talade jag om för Amandus att barnvagnsdoktorn sagt att vagnen inte orkade med längre att ha två barn på, och fr.o.m. då så har det funkat utmärkt med ståbrädan. Om man hade kommit på det tidigare så hade kanske vagnen varit fräschare idag... Hela ekipaget lutar starkt åt ena sidan, men jag har slutat bry mig om det, den rullar fin ändå och så länge till ska vi nog inte använda den "stora" sittvagnen (vi flyttar till andra våningen i ett hus utan hiss i november och då är det ju slut med att ta in vagnen i lägenheten om vi inte byter till en mindre och lättare vagn).

Jag kan tillägga att jag har varit ute väldigt mycket med mina barn i vagn och de flesta säger att det är tungt att manövrera dubbelvagnarna. Och om man t.ex. lämnar det stora barnet på dagis är det ju väldigt smidigt att bara lägga brädan under och vips ha en helt vanlig vagn i st. för att ha en halvtom syskonvagn!
 

Såhär gör vi.

Skrivet av  Yllis m. Leia o. Mira
Vi har en beg syskonvagn men den används nästan aldrig sen jag köpte bärsjal och ståbräda.
När Leia behöver sova eller bara sitta så stoppar jag ner Mira i sjalen som hon bara älskar.
Vi har en sittvagn med mjuklift i och Leia ligger så gärna och trängs i den med böjda ben. Annars så kan man ju som sagt lägga den i varukorgen under tiden.

är vi två så tar vi varsin vagn.

Men som sagt var så finns det ju barn som hoppar av ståbrädan oxå. Leia gör det i farten ibland om hon ser något skojigt.

Vet inte hur vi gör i vinter. Kanske kommer syskonvagnen användas mer då, inte vet jag. Har aldrig kört ståbräda i snö.

Hoppas att du blev lite klokare av våra svar.

Lycka till och grattis till maggen :O)
 

Artiklar från Familjeliv