Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur mycket sover era 2-åringar?

Skrivet av Mamma på snabbvisit
Min pojke vaknar så himla tidigt nu tycker jag, runt 5.30 - har man tur somnar han om till strax efter 6. Då har han somnat runt 19.30-20 på kvällen och har sovit ca 1.5 timme på dagen...

Hur mycket bör ett barn sova i den här åldern? Kanske jag skulle dra ned på lunchvilan? Jag är bara så rädd att dra ned för mycket... Hur sover era barn?
Svar på tråden: Hur mycket sover era 2-åringar?

"problemämne" hos oss just nu!

Skrivet av  Monica Holmberg
Tidigare har vår son sovit 11-12 timmar varje natt och sen 1,5-2 timmars middagslur. Numera har han svårt att sova på dagis så det blir ofta "bara" 11-12 timmars nattsömn och inget mer.

På helgerna sover han lika mycket på natten men 2 timmars middagslur... Vi funderar på hur vi ska lösa det på dagis, han verkar ändå behöva sin middagslur.

Är det dagisdagar sover han mellan ca 19.30-7, på helgerna är han uppe lite längre och sover sen 11-12 timmar. Himla praktiskt!!! Är vi däremot bortresta är det en annan femma... då sover han mer oroligt.
 

Fel signatur

Skrivet av  Monica med Tintin 26/8-02
Hrm... ska vara
 

Nellie sover (27/6-02)

Skrivet av  Gita med Nellie
vaknar allt mellan 8-9 och sover 2 timmar under dagen och lägger sig runt 20:00

 

Oliver sover så här:

Skrivet av  Sussie m. Oliver 02 & bebis bf 2/9
Han lägger sig mellan 20-20,30 och stiger upp vid 7 ungefär. Han vaknar ofta vid 6 och får vatten och napparna. På dagen sover han mellan 45 min - 1.15.
 

Rebecka sover

Skrivet av  Annika m Rebecka 020820 & Lukas 040104
20-20:30 till 9-9:30
och 1½-3h mitt på dagen
 

Mycket

Skrivet av  Anna Maria med Li
sover mellan 12-14 timmar per dygn och två timmar på middagen.
 

Oscar sover

Skrivet av  Marlene & Oscar 17/7
cirka 18.30-07.00. Han sover inte längre på dagen. Just nu är det väldigt skönt med lugna kvällar eftersom det är enormt stressigt på jobbet nu sista veckan innan sem (har nog inte varit inne på AFF på en vecka tror jag, och då är det stressigt *ler*).
 

Oliver sover

Skrivet av  Tina m. Jacob & Oliver
Han vaknar ca. kl 7 på morgonen. Sover middag 2 timmar 12-14. Somnar kl 20 på kvällen. Dessa tider får vi inte rubba på för Oliver, för då blir han jättegrinig. Det går bra att vara uppe längre på kvällen om vi är bortbjudna, men han vaknar lika tidigt på morgonen ändå. Men är vi hemma som vi är för det mesta så kan jag säga att dessa tider hålls till nästan 100%.
 

Ida sover

Skrivet av  Åsa med Ida
från ca 20 - 20.30 till ca 7 på morgonen. På dan sover hon 1 timmes middagslur strax efter kl 12. Det verkar vara lagom för henne. Förstår att det känns tidigt att gå upp före kl 6...svårt att veta om man ska väcka dom tidigare ur lunchvilan, men du kan ju alltid prova och se hur det går. Lycka till i alla fall!
 

Nu när hon bestämmer själv

Skrivet av  Kristina
och inte ska upp och gå på dagis sover Agnes från ca 20.30 till någon gång mellan 7 och 8. Hon sover middag ca en timme.
 

Fanny sover...

Skrivet av  .::Anna & tjejerna::.
...från ca 20.00.-07.00. Ibland vaknar hon lite tidigare och ibland lägger hon sig lite senare.

Sen sover hon också mitt på dagen och det kan variera i tid. Ibland sover hon "bara" 1 timme men ibland också 4 timmar. Sover hon så länge som 4 timmar mitt på dagen sover hon ändå som vanligt=bra på natten! = ) Men det vanligaste är ändå att hon sover ca 2-3 timmar mitt på dagen.

Fanny är med andra ord en liten sömntuta? ; D

Kram
 

Ronja

Skrivet av  Bumbi m. Ronja o myran bf 5/2
Sover mellan 19:30-8-9 ungefär. Men hon har slutat sova middag nu.
 

ca 20.30-7-30, 1 tim på dagen IMT

Skrivet av  GA & Nellie
XXX
 

Emil sover

Skrivet av  Nina
ganska precis 10 timmar per natt och allt mellan 1-2 ½ timme på dagen.
Somnar runt 20-21 på kvällen och vaknar runt 06-07 på morgonen.
Sover middag runt 12-13 tiden.
 

Hej, ny här!

Skrivet av  J
Är själv trettiofem och har en dotter som heter Fatima. Hon blev 2 år den färde juni. Fick lust att svara på den här frågan.

Fatima somnar numera ca 20.00-21.00 fast kasnke oftast runt 20.30 om jag tänker efter. Är vi lediga och hon får sova som hon vill vaknar hon oftast runt 7.20. Sedan sover hon oxå ca 60 - 120 minuter efter lunch. Hon brukar somna ca kl. 13.00. Hon kan vara uppe jättesent till ca 00.00 och kan oxå sova 4 timmar på eftermiddagen men det hänger oftast ihop och hör till ovanligheterna
 

Artiklar från Familjeliv