Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nu var det länge sedan jag skrev här...

Skrivet av Marina med Pontus
brukar bla skriva lite på ankomstgruppen 0206 men här var det länge sedan jag skrev.
Jag har en fundering angående bilar och bilstolar. Vi har en ford mondeo combi och sonen sitter i baksätet i en "vanlig" bilstol. Ingen nyare modell som man kan ändra läge i utan en "vanlig" som jag kallar den, märket är britax. Han är väl ca 85-90 cm lång och han kan inte sträcka ut benen ordentligt när han åker bil och det har börjat att störa honom. Från att ha tyckt at det är helt OK att åka bil så är det mycket gnäll nu. Jag vill inte ha honom fram, vi var ögonvittnen till en bilolycka förra året och efter att ha sett den och hur bilarna såg ut fram så åkte sonens bilstol genast bak.
Så nu har vi dels börjat att titta på en annan bil, (vi behöver en ny så det är inte bara för detta vi kollar bil) och försöker då verkligen tänka på att den skall vara rymlig bak vilket vi egentligen tycker att forden är och sedan har vi börjat att titta på en ny stol. Det finns ju de som man kan ändra lutningen på och de har ju som en liten "ställning" under sig vilket gör att barnet sitter högre och eftersom ryggstödet lutar bakåt så får ju barnet automatiskt mera benutrymme. Ja vad vill jag med allt mitt svammel, jo jag undrar om någon har en bil/bilstol där ni tycker att det fortfarande finns nog med plats till benen för era tvååringar?
Tyvärr har vi lagt minibuss på hyllan för vi åker på husvagnssemester på sommrarna och då behövs E körkort och mannen vill inte ta om körkortet.
Svar på tråden: Nu var det länge sedan jag skrev här...

Svårt...

Skrivet av  Camilla Bf 3/2 + Nathalie 2 år
Nathalie är 89 cm lång och sitter i en britax two way plus som enligt mig också är en "vanlig stol" utan massa finesser.

Våran stol går ju att flytta bakåt lite så att klossen under sitter utanför vanliga sätet och då blir det rak rygg som gäller.

Nathalie kan inte ha raka ben i stolen utan dom är lätt böjda men hon verkar itne störas av det så vi har inte flyttat den bakåt ännu. Tänkte vänta några månader till.

Kolla om man kan göra det med eran stol för då blir det ju ca 1 dm mer utrymme mellan stolen och det vanliga ryggstödet på sätet.

Ford Mondeo är ju en ganska stor combi...och jag vet inte om det finns nån som är större.

Vi har en Volvo V70 och jag tycker inte den är överdrivet rymlig den heller.

Så lycka till med köpet/köpen!
 

Vi har två

Skrivet av  Annika m. Robin 2år & Michelle 4 år
"standardstolar" akta duoflex basic och både vår 2 och 4 åring har gott om plats i dem, även för benen, har 2 åringen det bakåtvänt, trots en ganska liten bil.

Om du justerar sätet framför stolen, så att stolen kommer mer upprätt så får du bättre benutrymme.
Och ju mer upprätt stolen är, ju säkrare är den också vid en krock.
 

Vi har..

Skrivet av  Jessika & Amanda 000614
en Volvostol till Amanda, men den är inte speciellt stor. Storebror (115 cm & 23 kg) har en Britax Twoway, som han sitter jättebra i, än så länge, men vi kommer nog att köpa bältesstol till honom till hösten. Då får Amanda ta över hans stol.

Twoway är väl den rymligaste stolen, men eftersom den sitter direkt på sätet hamnar ju benen mer rakt ut än neråt. Det har aldrig stört Johan, i alla fall!

Benutrymmet beror nog till stor del på var i bilen den sitter, och hur sätena är. Johan sitter bakom Amanda, och vi har då passagerarsätet ganka långt fram, och med ryggstödet lite framåtlutat. Det blir gott om plats för båda barnen på det viset! (Vi har en Volvo 945)

Om man har ett barn som skall sitta bak är det oftast bäst plats i mitten, så att stolen hamnar lite mellan framsätena, men då går det inte att justera förarsätet på ett enkelt sätt. Annars kan ni ju ha sätena som vi, men då kan ingen vuxen sitta fram.