Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

skönt! inga blöjor mer!

Skrivet av Filippa & Novalie-02 & Miranda -03
i alla fall dagtid. Började "toa-träna" för ca 3 veckor sen, lite omotiverad trodde det skulle ta flera månader, men det var bara en vecka eller så som var jobbig, och sen gick det ju jättebra Pottan är inte så rolig men toalettringen var en hit! Så skönt att bara ha ett blöjbarn nu=)!
Svar på tråden: skönt! inga blöjor mer!

Får man fråga...

Skrivet av  Nina
hur ni gjorde när ni pottränade?
Har själv börjat så smått med att erbjuda pottan då och då, ibland vill han sitta en stund, ibland kommer det lite kiss och ibland kommer det ingenting.
Brukar ta med honom in på toa på morgnarna när jag själv besöker den och vi sitter då tillsammans och oftast kommer det kiss just de gångerna.

Springa utan blöja har det inte blivit så mkt iom den urusla sommaren vi haft.
 

Så som vi har gjort

Skrivet av  Sterna
Robin har helt enkelt fått springa omkring i t-shirt och kalsoner oavsett vart vi varit, även nattetid.
När jag går på toaletten frågar jag om han behöver förlja med, oftast sätter han sig då på pottan och kissar en skvätt.
I början sprang jag på toaletten en gång i timmen men nu efter en veckan när jag själv är kissnödig.

Nattetid har gått över förväntningar, efter tredje dagen blöjfri och torr var nattblöjan oxå torr så efter det har han även sovit utan blöja men med plastad frote (från IKEA som är lite tunnare) under lakanet.

Den senaste veckan har vi haft tre olyckor, oftast när han varit trött och grinig eller mitt uppe i något speciellt och då glömt bort och "fastnat" i det han gör
 

Va duktig...

Skrivet av  Camilla Bf 3/2 + Nathalie 2 år
sover utan blöja på natten...nu är jag lite imponerad.

Jag har som mål att Nathalie ska sova på natten utan blöja när hon är 2½ eller senast 3 år.

Men hennes blöja är för kissig nattetid för att äns börja nu.
 

Men oj vad bra!

Skrivet av  Nina
Vilken duktig pojke du har som är helt blöjfri!!
Roligt med tips på hur man kan göra.
 

Vi gjorde så här....

Skrivet av  Camilla Bf 3/2 + Nathalie 2 år
Inte Nina men ändå! Kul att veta hur andra gör.

När Natti var ca 1 år och 8 mån så slutade jag ha blöja på henne hemma och första veckan så kissade hon på sig varje dag och så märkte jag att det vart glesare och glesare mellan olyckorna.

Jag har oftast haft byxor och strumpor på henne just för att hon ska känna när olyckan är framme. Så hon känner obehaget av att kissa på sig...och ofta då så kom hälften av kisset på pottan och hälften i byxan.

Nåt som är bra med det också är att det inte kommer så mycket kiss på golvet.

Och i början så sa jag ofta till henne att hon skulle tänka på att hon inte hade blöja på sig och måste kissa på pottan.
Och så frågade jag henne ständigt om hon var kissnödig.

Visserligen har Nathalie gått på pottan i samband med blöjbyte sen hon var 8 månader. Det fick ju in en liten rutin plus att hon inte var "rädd" för pottan.

Nu säger hon ju alltid till själv när hon ska gå och det är jätte skönt!

Lycka till med pottträningen!
 

Ska oxå börja

Skrivet av  Nina
potträna på "allvar" nu tror jag. Duktig tjej du har! :o)
 

tack...

Skrivet av  Camilla Bf 3/2 + Nathalie 2 år
jo jag vart lite imponerad att det gick så himla lätt som det gjord.

Men ha ett kissskydd i vagnen och bilbarnstolen i fall att. Man vet ju aldrig när olyckan är framme!

Iofs så börjar man väl hemma först och sen när dom är lite torra hemma så tar man ut dem på kortare prommenader och till lekplatser i närheten utan blöja på.

Lycka till med pottträningen nu!

Och det kommer gå så bra så...
 

såhär gjorde vi:

Skrivet av  Filippa+ Novalie & Miranda
hon hade endast bajsat på pottan typ 2 ggr innan vi började träna. men ,hon satte sig ofta på den men gjorde inget. Så vi tänkte "antingen denna sommaren eller nästa".
Så en dag bara vi tog av blöjan. Hon tjatade om att få blöja på sig mycket men vi sa -nej, nu är du stor tjej nu går vi på toaletten. Frågade henne 1 gång i kvarten om hon ville kissa/ bajsa, men det ville hon ju aldrig självmant såklart. satte henne på toa/pottan. .Oftast hände inget. Många olyckor i byxan första veckan. Men efter en veka ung så började hon säga själv "kissa/baja" och tog min hand o ledde mig till toaletten, så var det klart! babybjörna toalettring var verkligen super! Den var mkt roligare än pottan=)

lycka till!
 

Visst är det underbart

Skrivet av  Camilla Bf 3/2 + Nathalie 2 år
Min Nathalie har varit blöjfri sen i våras och nu har hon även slutat sova middag med blöja. Så nu går det bara en blöja per dygn. Både skönt att slippa kånka upp henne på skötbordet plus för plånboken.

Sönt att det gick så lätt för Novalie...Ge henne en liten grattis kram från Nathalie. :)

Men det brukar det nog göra...det är bara det jobbiga att ta tag i det hela.

Nathalie har fått tillbaka till pottan nu och springer oftast iväg själv till toan och stänger dörren. Men jag vill ju vara med så man inte får allt kiss m.m. runt hela badrummet.

Toaletten var jätte rolig för en stund sedan men då utan sittringen...känns väl kul att vara "stor" som Mamma och Pappa. :)
 

Artiklar från Familjeliv