Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ännu på pott-temat

Skrivet av Sussie m. Oliver 02 & bebis bf 2/9
Sonen kissar gärna på pottan/toaletten. Då han går utan byxor (gör han alltid hemma) är han 100% säker och med byxor på glömmer han ibland men det går bättre och bättre.

Min fråga är: Han vill inte bajsa på pottan. Han gjorde det i början men slutade ganska snart. Han håller sig tills vi tar fram blöjan och så bajsar han direkt. Idag har jag inte haft på honom blöja på hela dagen och han har inte bajsat trots att han normalt sätt gör det ca 3 ggr per dag. Är jag taskig? Är det tom farligt? Han kanske blir förstoppad? Inför natten får han ju blöja och tillfälle att bajsa alla fall.

Är det fel/taskigt att på detta sätt försöka få honom att bajsa på pottan/toan?
Svar på tråden: Ännu på pott-temat

Nja...

Skrivet av  Camilla Bf 3/2 + Nathalie 2 år
jag tycker inte det är taskigt...måste han bajsa så gör han det antingen på pottan/toan eller ber om en blöja. Eller?

Och är han jätta bajsnödig så bajsar han ju på sig om han vägrar annat.

Han får ju som sagt tillfälle att bajsa i blöjan innan han ska sova och direkt på morgonen.

Nathalie hade också en liten period då hon inte ville bajsa på pottan...utan hon skulle göra det i trosan.

Men då en dag så såg jag att hon skulle börja och då sa jag bara... oj oj håll dig så springer vi till pottan. Det är ju mycket skönare att bajsa där...och först protesterade hon men så satte hon sig och bajsade.
Och efter det har det inte varit några som helst problem.

Det är ju ganska vanligt att barn inte vill bajsa i pottan/toan...men det går över. Tänk på att berömma extra mycket. Vi klappade händerna där i början. :)
 

Det tror inte jag

Skrivet av  Annika m Rebecka 020820 & Lukas 040104
Jag tror att de kan hålla sig på tok för länge så de får förstoppning istället...
Och det är ju inte så kul!
Rebecka har hållt sig i flera dagar nu för hon tycker det är otäckt att bajsa. Spelar ingen roll vart, det är bara otäckt helt enkelt.
Så vi har gett henne massor av lösande för att undvika förstoppning...vi träffade en liten tjej på akuten förra året då Rebecka hade öroninflammation.
Den tjejen hade fått förstoppning, och som hon skrek & grät...det vill jag aldrig att Rebecka ska behöva göra!
 

Usch

Skrivet av  Camilla Bf 3/2 + Nathalie 2 år
va besvärligt...Inte vill man att sitt barn får förstoppning. Men om baret inte bajsar alls så självklart ska man då testa och sätta på barnet blöja.

Jag gjorde en "fuling" mot min dotter förut då hon var hård i magen...då satte jag henne på toa och sa att jag hjälper henne att ta i så går det lättare.
Och oj då så kom det ut!
Innan testade hon och sa nej går inte...!
 

Eftersom min stora tjej

Skrivet av  Ango och Simone 020804
levt med fruktansvärt jobbiga förstoppningar i nästan 2 år så måste jag säga att jag tycker att du ska låta honom bajsa i blöjan. Att han vill göra det beror antagligen på att han inte känner sig trygg nog att göra det på pottan/toan. Kanske att han vill gå iväg och vara ifred och göra det? Han kommer att bli helt fri från blöjan tids nog, stressa inte fram det! Risken finns att han kan få förstoppningar eller helt sluta gå på toa/potta, vilket inte kommer stärka hans självkänsla inför potta/toa!

Kramisar
 

Jag skulle låta honom ha blöjan när han...

Skrivet av  Mafaldan
...bajsar ett tag till då, då det inte "låser" sig.
 

Toasittsring?

Skrivet av  Robins mamma
Robin bajsar BARA på toaletten trots att han kissar i pottan.
Sen han blev blöjfri har han börjat bajsa varannan, var tredje dag istället för varje som innan.

Om det har med blöjfritt att göra eller yttligare en fas vet jag inte men det är MYCKET som händer i våra smås kropapr nu.
 

Artiklar från Familjeliv