Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Några frågor

Skrivet av Janni
Brukar mest läsa och inte skriva så ofta men nu undrar jag lite hur ni har det under måltiderna?
Har ni regler för hur man ska uppföra sig under måltiden? Här hemma är det mycket spring och busande med mat och bestick, vilket känns svårt att komma tillrätta med.
Svar på tråden: Några frågor

Vi kör hårt med...

Skrivet av  .::Anna & tjejerna::.
...att sitta still och äta eller så är man klar. När fanny ställer sig upp i stolen eller går ifrån bordet så brukar vi fråga henne om hon är färdig. Då får vi ofta svaret Nä och så sätter hon sig igen. Går hon ifrån så markerar vi för henne att då har hon också ätit färdigt. Det var mycket spring ibörjan (när vi bytte från barnstol till vanlig stol) men nu har det blivit mycket bättre (men kan bli bättre). Vi tror att hon kommer att förstå mer med tiden och att det också blir lugnare = ) Hoppas iaf!

Vi försöker också att hålla en lugn och sansad måltid. Inga skrik eller sjungande med andra ord ; D Min lilla tjej vill nämligen göra sig hörd på alla sätt och vis vid alla tillfällen *ler* Men att prata är helt ok för oss!
 

Här hemma sitter vi

Skrivet av  mummie
fint och äter vår mat, inget kladd och skrik tillåts.
Gör dom några dumheter så tar vi stolen med barnet i och lyfter bort från bordet.

Vi väntar tills alla är färdiga och säger tack för maten och går och tvättar oss!!!

Detta funkar bäst om barnens pappa är hemma, när jag är själv så blir det lite bökigare,,men jag klagar inte.

:):):)
 

Regler vid matbordet har vi!

Skrivet av  Ango och Simone 020804
Man sitter på stolen och äter. Leka får man göra innan och efter maten.
Visst händer det att systrarna bus bli uppspelta av varandra och busar vid bordet, men då säger vi till. Vid matbordet ska det vara lugn och ro.
Man måste också sitta kvar tills alla ätit färdigt.

Kramisar
 

Vi kör

Skrivet av  Anna Maria med Li
äta vid matbordet, inget ätande när man inte sitter vid bordet. Att hon inte har ork att sitta hela tiden tycker jag är ok däremot.
 

Här hemma...

Skrivet av  Trillian m Casper o Saga bf 13/9
...sitter vi kvar tills vi ätit upp. Man behöver inte vänta på alla (vi vuxna tycker det är skönt att kunna sitta kvar lite längre vid bordet vid middagen) men man ska inte gå ifrån bordet "mitt i maten" utom om man behöver gå på toa. Efter maten tvättar barnen händerna. Det fixar de själva, även om Casper skvätter ner en hel del :-)
 

Myror i brallan

Skrivet av  Robins mamma
Enda sättet att få Robin att sitta still vid måltiderna är att plasera honom framför tven och sätta på Monsters Inc.
Så här hemma är det spring, bus och lek under måltiderna, allt för att mat inte ska förknippas med bråk (som när jag själv var liten)
 

Regler är ett måste...

Skrivet av  Camilla Bf 3/2 + Nathalie 2 år
Man måste ju sätta reglerna redan från början annars lär sig barnen att det är ok att äta med händerna elelr leka med maten.

Och så helt plötsligt blir det förbjudet...inte konstigt att barnen blir förvirrade.

Men det är svårt...dom testar ju våra gränser hela tiden.

Tänk ut hur ni vill ha det och sedan är det bara att vara hård. Lyder dom inte så får dom gå in på rummet utan mat. Då borde dom lugna ner sig...men om man hotar med det så måste man fullfölja det.

OCh då blir det ingen mat förrän vällingen.
 

Här sitter man & äter

Skrivet av  Annika m Rebecka 020820 & Lukas 040104
men det har inte varit några problem för Rebecka har inte velat göra annat heller.
 

Regler finns men

Skrivet av  Marie-72 bf 23/1 (fjärde guldet)
blir saboterade av äldsta dottern och när hon börjar så följer de två andra efter.
Men är barnen riktigt hungriga så sitter de också still och äter, även storasyster.
Huvudregeln är att barnen sitter kvar tills alla barnen är klara.
Men sen har jag ett inre princip och det är att matbordet inte skall vara en kampzon. Jag orkar inte tjatet om att äta upp och äta det ena än det andra. Jag har själv tappat lusten på olika sorters mat pga tvång. Vill inte nåt av barnen äta broccoli så slipper hon det. Orkar man inte äta upp så ska man inte tvingas att äta så man mår illa. Viktigare dock att lära barnen att inte ta för mycket mat i taget.
 

Inte slänga mat på golvet

Skrivet av  Cecilia med Juni & bf 040825
... och inte hälla ut dricka! Annars tycker jag att det är mest dumt att ha hårda krav på så små barn, att man skapar onödig stress och tjafs om sånt som jag tycker är ganska oviktigt när det gäller småbarn. Jag tror inte på att man måste lära, träna, och vara sträng utan att om man själv föregår med gott exempel och trevligt bordsskick så kommer barnen att ta efter när de själva är mogna för det! Det är ju faktiskt inga små monster som man ska tämja, utan sociala varelser som vill passa in i gruppen, anser jag.

Jag tror inte att de är riktigt mogna för att sitta stilla så länge ännu, och om hon kommer tillbaka och vill äta mer efter att hon gått ifrån bordet så får hon det. Varför inte? Att neka mat tycker jag bara är en dum regel för reglernas skull. Åtminstone när det gäller en 2-åring, en 10-åring borde väl vara mogen för att orka sitta en hel måltid. Men jag tycker inte att man ska ställa så mycket krav på små barn som inte ens fyllt 2 ännu. Att inte hälla ut och inte slänga på golvet tycker jag är en bra gräns, för det är ju faktiskt något som förstör och skapar mer arbete för oss! Att sitta kvar tills man ätit upp och använda bestick jämt är inte det.

Man måste inte heller äta upp, eller äta för att få efterrätt. Jag tror att man ska passa sig ganska mycket för vilka signaler man ger om man börjar använda mat som straff eller belöning, eller säger att det är "duktigt" att äta. Att äta ska vara gott och trevligt, ingen prestation. Jag skulle ju aldrig säga till en vuxen att den var duktig som åt upp maten eller har ätit "bra". Jag tror att det är fel att ge sådana signaler som lägger värderingar i ätandet och skapar stress och krav.
 

inget trams

Skrivet av  Filippa+ Novalie & Miranda
vid matbordet. äta och vara nöjda typ....den stora försöker komma loss o springa runt men då får hon några varningar sen åker hon ut från köket. ingen mer mat mao. Kanske låter hårt men jag tror på attt vara konsekvent.
 

Mycket lek här

Skrivet av  Karin med Ida
Ida äter som en pottsork vissa perioder så vi har lagt oss till med lite dåliga (?) vanor för att det ska gå lite bättre. Vi läser mycket böcker när hon äter (om inte alla äter samtidigt för då är det bättre ordning) och om det blir riktigt tråkigt så får en traktor eller något annat titta på och förundras över hur maten försviner in i munnen.
Lita småkladdande med maten är också OK, men gaffeln i mammas arm eller spagettiormar på bordet accepteras inte. Då försöker vi säga nej, och om inte det funkar så för hon gå från bordet.
Ida får få ifrån bordet när hon är färdig.
Frukosten är helt utan ordning nu på sommaren. En macka (=bröd utan någonting på) springer hon omkring och äter, och eventuellt sitter hon en stund och äter lite filmjölk.
 

Tillägg

Skrivet av  Karin med Ida
Jag tror det är viktigt, åtminstone för en som inte tycker det är så kul att äta, att matbordet inte blir ett ställe där vi bara tjatar och där det blir en massa bråk.
Ät det du vill (men visst, vi trugar ju men inte överdrivet mycket), ha trevligt (inom vissa gränser), gå ifrån bordet när du inte vill ha mer mat (inklusive eventuellt efterrätt).

Och har hon ätit dåligt, och sedan är hungrig så visst får hon mat! Jag vill inte lägga bestraffningar på att inte äta, jag vet själv hur det var när jag var liten, jag åt ingenting jag heller.
 

Artiklar från Familjeliv