Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sover vår kille för lite eller lagom?

Skrivet av Therése med Lukas på besök
Vår son är strax 2 år och han sover i snitt ca 11,5 timmar per dygn. Vi lägger honom vid 19.30 varje kväll men han somnar inte förrän ca 21. Sedan sover han till ungefär 07 på morgonen, dvs 10 timmar. Han vilar efter lunch och då blir det 1.5 timme ungefär.

Jag är orolig för att han inte får nog med sömn - är detta OK för en 2-åring??
Svar på tråden: Sover vår kille för lite eller lagom?

När vår son

Skrivet av  Åsa på besök
var som din sov han mallen 20-21 och 7, that´s it! Ingen middagssömn alls! Han är nu 8 år och mår hur bra som helst! Sover nu ännu mindre (suck!*ler*), mellan 22 och 7.
 

Det är lagom tror jag nog

Skrivet av  Elizabeth m. Sebaztian-01,Filippa-02 & Theo-03 + grodis bf 4/10
Så har vår Seb sovit och så sover Filippa. Nattning 19.30, sovandes 2-åring vid 20-tiden. Sover fram till 06-07-tiden. På dagen sover hon mellan 1-2 timmar.
 

Det märker du

Skrivet av  Marie-72 bf 23/1 (fjärde guldet)
på honom.
Är han en pigg och glad unge, eller verkar han trött och håglös?
En trött unge söker efter vila och sömn, ser blek och dragen ut - precis som en vuxen som sover för litet.
Verkar han ok så är väl allt ok.
 

Tror

Skrivet av  Camilla Bf 3/2 + Nathalie 2 år
det är ganska lagom...behövde han mer sömn så skulle han ju sova mer. :)

Nathalie sover från 19-7, fast nu under semestern så har vi ändrat det till 20-8. Skönt att få sova lite längre och samtidigt känns det som vi får lite mer tid för varandra.

Middag sover hon 1-2 timmar varje dag.
 

Tilde sover

Skrivet av  Lajla med Tilde juli-02 och lillebror bf 13/8
ca 10 timmar på natten och 1-1½ timme efter lunch. Resten av dagen är hon pigg och vild så jag tror hon sover det hon behöver. Vi väcker henne aldrig utan det är hon som vaknar själv så jag utgår ifrån att det är helt ok.
 

Artiklar från Familjeliv