Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kommer in om natten

Skrivet av anna k
Hur gör man för att få sonen att sova i sin egen säng hela natten? Han brukar komma in vid fem och somnar sedan om vilket har varit OK. Men nu är jag gravid och ju större jag blir desto jobbigare kommer det att bli att sova tre i sängen även om det bara är för några timmar. När nästa bebis kommer så blir vi ju fyra och det har jag ingen lust med. Jag inser att vi gjorde ett misstag som började låta honom sova i sängen men nu är det gjort. Är det att konsekvent gå tillbaka med honom som gäller? Har har ni gjort? Kan tillägga att min man inte ser några problem med att sova alla i samma säng, han tycker bara att det är mysigt.
Svar på tråden: Kommer in om natten

Våran...

Skrivet av  AnMa
..6½-åring kommer fortfarande vandrandes på natten, försökt att gå tillbaka med honom, men efter en stund är han åter. 2-åringen kommer även hon vandrandes, så det brukar sluta med att barnen vaknar i min och makens säng och jag i barnens rum.
 

Man köper en till säng :-)

Skrivet av  Cecilia med Juni & bf 040825
Jag tror att barn kan behöva den närheten och tryggheten på natten, att det är helt normalt och naturligt. Tror inte att det är något man "vänjer dem vid", utan han kommer ju in självmant och visar att han behöver få vara nära. Då tror jag det allra bästa är att låta honom få det.

Men man behöver ju inte ligg och trängas hela familjen i en för liten säng för det! Vi har helt enkelt köpt en vanlig 90 x 200 säng som vi ställt ihop med vår dubbelsäng, och med andra sidan in mot väggen så att Juni inte kan ramla ur. Så sover hon i egen säng intill oss, på "napp och klapp avstånd". Nära, tryggt och mysigt, men gott om plats för alla! :-)

Vi ska ju också snart ha en ny bäbis och då tänkte vi ställa in spjälsängen med långsidan borttagen på den "lediga" sidan av dubbelsängen. Kanske främst som fallskydd för att kunna lägga babyn ytterst, men då får vi ju ännu mer plats för hela familjen. Visst blir det typ ett sänghav från vägg till vägg, men jag tycker inte att det gör något egentligen. Huvudsaken att alla sover bra, har gott om plats och ingen behöver känna sig ensam och ledsen på natten och man behöver definitivt inte gå upp och springa mellan olika rum - hu så jobbigt! Det är ju tillräckligt jobbigt nu att jag måste gå upp och kissa _minst_ en gång i timmen. När bäbisen kommer så vill jag kunna ligga kvar i lugn och ro och att alla sover lugnt och fint i sovrummet inom klapp, kram och amnings räckhåll.
 

Jag håller med...

Skrivet av  Mina75
i ovanstående inlägg. Våra barn, 2 och 4 år kommer också på natten. Lukas har fortfarande sin säng i vårt rum. Vi har också kört trippelsängs-varienten ett tag. Eftersom min man är pappaledig nu med sonen så brukar det nu bli så att jag går över i Lovisas säng om det blir för trångt, så jag som ska jobba får lite lugn o ro...
Det går nog över med tiden(tror jag) och det är en så begränsad tid de är små och närhetstörtande.
Hoppas ni kan hitta någon bra lösning så alla kan sova skönt och tryggt!
 

Vi köpte en till säng

Skrivet av  Lite hemlig ännu
och satte den brevid vår säng för att sonen ska kunna komma in när han känner för det.
Är också gravid men inte så stor än och tror bara det viktigaste är att alla har gott om plats när de sover.

Kan ni ställa en vanlig 90cm bred säng brevid er säng så du kan rulla över dit om du tycker det blir för trångt? Barn har ju en förmåga att alltid hamna i mitten.
 

Vår son...

Skrivet av  Trillian m Casper o Saga bf 13/9
...kommer in vid 6-tiden och somnar om hos oss, och det är ju inte direkt något problem. Våra stora tjej däremot som är fem måste sova i sin säng så mycket som möjligt. Vi har svårt för att sova när hon ligger och sparkas så hon får krypa upp till oss en stund och trösta sig (det är ju ofta mörkrädsla och mardrömmar som gör att hon kommer till oss), och sen går vi in med henne till hennes säng.
Men vissa nätter ligger vi fyra i sängen, + min stora mage;-)
 

Lille J ligger

Skrivet av  Marie-72 bf 23/1
hos oss från början till slut.
Det samma gjorde storasystrarna.
De har själva fått välja när dom tycker att de är stora nog att sova i sina egna sänger.
Och vid ca 4 år har båda valt sina egna.
Numera sover 6 1/2 åringen enbart i sin säng.
4 1/2 åringen sover nästan varje natt i sin säng fast nån gång ibland kommer hon till oss.
Lille J får göra som han vill. Han kommer nog att tycka det blir för trångt i våran säng när lill*n kommer om ett halvår :-)
 

Vår

Skrivet av  °::Hannanon & Nr 5: V 36::°
6 åring är den av barnen som kommit till oss jämt..
Tycker det är OK & antar att hon behöver oss, det är därför hon kommer.

Jobbigast är så klart när även 2 åringen ligger där. Och det händer mest att han kommer in på morgonen..

Bra svar va?? :-)
 

Jag ger mig

Skrivet av  anna k
Det verkar inte finnas någon som går tillbaks med sina barn så jag får väl ta saken med ro och vänja mig vid att sova hela familjen i samma säng till min mans lycka.

Tack för alla svar!
 

Men du...

Skrivet av  Mina75
får ni plats med en extra-säng brevid eran så ni får trippel-säng? I så fall tycker jag ni ska göra så eller kanske flytta in barnets säng till er ett tag om det får plats. Det är ju viktigt att alla sover skönt, inte BARA barnet!
Hoppas det löser sig.
Kram
 

Jodå:-) (halvlångt)

Skrivet av  Sussie m. Oliver 02 & bebis bf 2/9
Det finns visst:-) Sover inte bra med sonen i sängen. Och han hade en mkt hackig sömn fram till han var 1 år och 3 månander. Då gjorde vi en egen variant av 5 minutersmetoden och toppade med lite Anna Wahlgren (vet att många inte gillar henne). Funkade finfint. Han sover nu alltid i sin säng och det funkar kanon både för han och oss.

Har en kompis som oxå är gravid och försöker få sin 2 åring att stanna i sin säng. Dom kör en annan "metod", lite mjukare men ännu har det inte funkat. Dom är ju ganska medvetna nu och det är inte lätt att bryta en vana utan min uppfattning är att det krävs klara besked om man vill nå resultat.

På vår son gick det även om det var jobbigt. Skrik och lessenhet som varade i 2-3 nätter men det var helt klart värt det.

Detta var ju inte svaret på din fråga, hur man gör. Vill du berättar jag gärna mer om hur vi gjorde men tror absolut att alla barn är olika och allt inte funkar på alla utan genom att ta reda på olika alternativ sätta ihop något som passar familjen.

Lycka till! Är det Anna K från September kanske?
 

Inte från september

Skrivet av  dotson
Men jag är tacksam om du kan delge mig dina erfarenheter hur du har gjort. Tycker som sagt inte att det är ett jättestort problem idag att han kommer in eftersom det dröjer till 5-6 på morgonen. Jag ser snarare att det blir ett problem att ha hela familjen sovandes i samma säng när den nya bebben kommer om ett halvår.
 

Vi gjorde såhär:

Skrivet av  Sussie m. Oliver 02 & bebis bf 2/9
Hade läst in mig på både 5 -minutersmetoden och läst Anna Wahlgrens sovahelanattenkur och av det plockade vi ihop en egen variant.

Varje gång han grät gick vi in till honom och sa samma sak, det är natten nu, nu sover alla, nattinatti. Mamma finns har utanför. Han blev mer arg än rädd då vi gick ut och han fick ligga kvar själv. Detta upprepades med några minuters (max 5) intervall till han somnade av utmattning. Grymt låter det -jag vet! Och det var förfärligt. Dock helt klart värt det:-) Nu får både vi och han en sammanhängande sömn i våra egna sängar. Det tog 2-3 nätter, bättre för varje natt. Faller han idag tillbaka i samma mönster av ngn anledning, tex att han varit sjuk tar det 1 natt och inte alls lika jobbig som första gången. Det är klara besked han behöver, inget velande från vår sida.

Tror att om man vill genomföra något liknade måste man vara ganska säker på sin sak, att "misslyckas" stärker dem i uppfattningen att dom genom att skrika lite till får sin vilja igenom. Ju äldre barn och desto fler gånger dom "lyckats" ju jobbigare blir det att genomföra. Men möjligt och man måste ju våga prova!

Lycka till, hoppas ni hittar er egen väg.
 

Artiklar från Familjeliv