Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kiss på pottan :-)

Skrivet av Elena med Tea 2 år
Äntligen har det släppt för Tea :-)
Igår kissade hon på pottan hela dagen, helt av sig själv. En enda gång kom det på golvet. Nu är bara frågan hur vi skall göra på dagis....Hemma går hon ju naken och jag har hört att det är lättare då, om hon har kläder på sig kanske hon "tror" att det är en blöja?
Hon skall till dagis på fredag och sen måndag tom onsdag....
Några tips?
Svar på tråden: Kiss på pottan :-)

Låt henne vara utan

Skrivet av  Ango och Simone 020804 + 2 till
blöja på dagis och skicka med en massa ombyteskläder.
Berätta för personalen att hon precis håller på att bli torr, de har gott om erfarenhet av det och kan hålla koll på henne och fråga henne om hon behöver gå på pottan!
Jätteduktig tjej du har som kissar på pottan nu!

Kramisar
 

Vår dagispersonal...

Skrivet av  Trillian m Casper oc Saga o trean bf 13/9
...brukar jättegärna potträna när barnen börjar bli mogna för det. Bara man har med ett lass med ombyteskläder! Enda gången de satte på blöjor på Saga när hon började vara utan, var när hon hade kissat ner ena overallen och bara hade en torr kvar...
Casper har börjat fatta det här med pottan och att man inte ska kissa och bajsa på golvet, men han glömmer sig hela tiden. Så vi tränar (och torkar golv *s*) bara här hemma. Fast på dagis låter de honom sitta på pottan lite då och då (några av de jämngamla tjejerna är helt torra) så att han ska vänja sig.
Stackars Casper glömmer ju också att peta ner snoppen i pottan ibland och då skvätter det ju utanför trots att han satt sig på pottan
 

haha

Skrivet av  Angie med Emilia -02 & bf 31/1
ja här sprang Emilia nakenfis nästan halva sommaren för vi trodde att om hon hade kläder så skulle hon tro att det var en blöja haha

Men dom lär sig snabbt visst blir det ett par olyckor i början men dom märker ju att det inte är som blöjan och att det blir helt blött! :) Allt har gått jätte bra säg till på dagis så visar dom vart pottan står så lär hon sig och ta med massor med extra kläder!
 

Lille Joh. är

Skrivet av  Marie -72 bf 23/1
faktisk torr på dagis, men inte hemma!!!
Där får han sätta sig på pottan om han vill, och det vill han ju därför att alla dom andra gör det. Så där sitter de två och två och gör sitt.

Sen är han också torr på natten, men vill inte göra i pottan på morgonen.
MEN!
Här en dag när jag var tvungen att lämna honom på badet ensam kom han till trappan och ropade på mig. Där stod han naken med en ny blöja i handen. Han drog mig in på badet och pekade på pottan: Där var det kiss! Gissa om han var stolt.
Men, tro inte att han har gjort det nåt mer.
Vi låter han få klura ut detta i sin egen takt. Flickorna va torra båda innan dom fyllde tre år.
 

Hört

Skrivet av  Camilla Bf 3/2 + Nathalie 2 år
tvärt om att det är lättare med kläder på sig. Just för då känner barnet obehaget av att kissa på sig.

Man kan ju påminna barnet om att den inte har nån blöja på sig.

Jag tycker du ska köra på utan blöja på dagis...men lassa upp med massa extra kläder.

Säg till dem att ni precis börjat så kommer dagis personalen ha extra koll på henne.

Det är ju skönt att bli av med blöjan innan vintern är här på heltid.
 

Tack för alla svar

Skrivet av  Elena med Tea 2 år
Jag har laddat upp med extra kläder på dagis nu, skall bli kul att höra hur det har gått :-)
 

Artiklar från Familjeliv