Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur hade ni gjort? (Om dagis)

Skrivet av Annika m Rebecka 2 år & Lukas 7½ mån
Rebecka ska börja på dagis på måndag & nu ska vi bestämma hur många timmar/dag och hur många dagar/vecka hon ska gå...
Det är alltså 15h/vecka det rör sig om eftersom jag är hemma med lillebror.
* Antingen 3h/dag, 5dgr i veckan - lite korta dagar kanske? Man har ingen fri förmiddag att hitta på eget skoj på och Becka missar lunch & sov på dagis som kanske kan vara bra att ha kläm på när hon ska gå längre dagar sen.
* Eller 5h/dag, 3dgr i veckan - är det för långa dagar med en gång? och om man väljer det alternativet, hur ska hon gå då?
Tis & tors brukar vi gå till öppnis så mån, ons & fre skulle kunna vara en idé men blir det inte för hattigt då?
Kanske bättre att ha lite kontinuitet i det hela?
* Sista alternativet är att dela upp timmarna på 4 dagar och ha t ex. fredagarna som lediga dagar.
I framtiden kanske pappa kan sluta tidigare då med lite tur så får vi längre helg ihop...men det vet vi inte säkert just nu så det är väl dumt att planera utifrån.

I vilket fall som helst hade jag tänkt ha en dag(eller fm/em) som är Rebeckas dag varje vecka.
Då får Lukas vara hos farfar eller med pappa(beroende på hur han har det på jobbet alltså) och jag & Rebecka åker och badar/går på öppnis/bara är hemma och myser & pysslar.

Hur hade/har ni gjort???
Känner mig helt pucko ang. detta med dagis....
Kommer jag verkligen överleva utan min lilla prinsessa flera timmar i sträck?

Kram
Annika
Svar på tråden: Hur hade ni gjort? (Om dagis)

jo

Skrivet av  Angie med Emilia -02 & bf 5/2
vi har gjort Emilias 15 timmars schema såhär...
måndag ons 10-13
tis 9-13
tors 9,30-13
det blev inte helt 15 timmar men det duger för oss och om det skulle knipa så kan man ju lägga på nånstans nån extra timme Då har vi eftermiddagarna och fredagarna tillsammans! Det är jobbigt i början man sitter och längtar och tittar på klocka helatiden! Men det har gått så himla bra med Emilia och hon trivs och både jag och hon njuter mer av den tid vi har tillsammans, hon har blivit gladare och kan leka mer självständigt nu :)

Det går nog bra!:)
 

Låter lovande!

Skrivet av  Annika m Rebecka 2 år & Lukas 7½ mån
Åh jag hoppas att det kommer funka så bra med Becka med!
Fast jag tror det...hon är så apsocial :)
 

svårt...

Skrivet av  Vibbsan med Emelie
Hej Annika! Jag vet inte riktigt hur jag skulle gjort... men jag tror att jag skulle försöka lägga i hop dagarna lite, så att det blir lite kontinuitet - precis som skriver. Dagarna som ni brukar gå till öppnis stökar ju till det hela lite då om ni vill fortsätta med det. Men om ni skulle ha henne där mån-fre så kommer ni få hoppa öppnis helt, eller? Jag vet ju inte riktigt hur det fungerar i Sverige, men kanske kunde du börja med lite kortare dagar i början och sedan öka upp timmarna per dag och i stället ta en dag ledigt? Nej, ush jag rör nog till det ännu mer för dig nu tror jag... Men jag tror att sista alternativet är det som jag skulle valt, fast då var det ju det där med öppnis då... Hoppas att det går bra för Rebecka på måndag! Jag har också en del funderingar kring det här med dagis eftersom Emelie också ska börja nästa vecka, så jag skriver nog ett eget inlägg om det bara för att härma dig lite :)

Allt bra med dig föresten? Med mig är det sisådär just nu, har en hemsk förkylning med feber m.m. som vägrar ge med sig (trots att jag har fått antibiotika), har gått hemma och snorat i 1 1/2 vecka nu, suck!

Kramar till dig och hela stora familjen!
 

Mmm...

Skrivet av  Annika m Rebecka 2 år & Lukas 7½ mån
Ja det var ett bra förslag! Att börja med kortare dagar & öka lite senare...
Nu fick jag mer att tänka på :)

Om hon skulle gå må-fre så skulle vi skippa öppnis helt. Då skulle jag gå dit själv med Lukas.
fast det känns liksom onödigt att ha Becka på dagis då.
Nåja...vi får kanske börja så & sen ta må-ons eller nått.
Så tar vi bara öppnis på torsdagar. Det funkar ju det med!

Med mig är det okej...inte bra, men jag överlever.
Mår lite kymigt...har yrsel, mår illa, huvudvärk & magont.
Dessutom har det varit alldeles för mkt nu sista tiden med 6 födelsedagar, en begravning(min farmor) och en ensamhelg då Henrik var på bröllop i norrland.
Känner mig helt slutkörd...
Men idag är det ganska okej så jag ska sluta klaga nu :)

Hoppas förkylningen ger med sig! Låter jättejobbigt :(

Kram
 

men vännen...

Skrivet av  Vibbsan med Emelie
men ush, du verkar ju inte alls må bra och har alldeles för mycket omkring dig just nu. Stackare! Du skulle verkligen behöva få vila upp dig. Vad tråkigt med din farmor, förstår att det måste kännas ledsamt. Det du beskriver låter ju som en effekt av att du haft för mycket omkring dig, men du kanske skulle gå och kolla upp dig med en läkare. Kära vän, jag skickar dig många varma kramar så länge du behöver dem
 

Tack du!

Skrivet av  Annika m Rebecka 2 år & Lukas 7½ mån
Ja, kramar kan jag verkligen behöva nu!
Tror nog att allt blir bra bara jag får landa på jorden igen...
Kram tillbaks!
 

Så som vi planerar att göra i framtiden

Skrivet av  Robins mamma
så kommer Robin få gå tisdag-torsdag för att det inte ska bli hattigt.
5 timmar är lite i gämförelse med andra barn, lämnar man vid 9 då det ofta är sångstund så hämtar man efter sovstunden vid 14-tiden. Då har de fått busa och lekt hela förmiddagen, ätit och sovit. Alternativet är att du hämtar innan sovstunden och hon får sova hemma förhoppningsvis gemensamt med dig och lillebror fast det låser dig vid hemmet.

Ett tips bara om du ska direkt vidare efter dagishämtning , glöm inte att ett dagisbarn är hungrigt vid 14-15 tiden. Just det tog ett tag innan vi kom på till Robins stora förtret ;(

Just nu går Robin 6 timamr om dagen för att mellis behövs och jag oftast är på språng om eftermiddagarna.
Jobbar ju kvällar/nätter.
 

Det blir nog

Skrivet av  Annika m Rebecka 2 år & Lukas 7½ mån
5h/dag må-ons kom vi fram till efter mycket funderingar.
Har även pratat med han som ska skola in Rebecka och han tyckte det var det bästa alternativet han med.
Måndagar & fredagar är så fruktansvärt tråkiga så det kan vara skönt att åtminstone en av de dagarna försvinner delvis :-/
 

Mitt förslag

Skrivet av  Sussie m. Oliver 02 & bebis bf 2/9
Är 5 timmar 3 dagar i veckan i ett svep. Då hinner ni ändå med 1 besök på öppnis tillsammans och Rebecka hinner komma in i gruppen dom dagarna hon är där. Du får också större frihet att hitta på egna grejor med Lukas dagisdagarna.

Lycka till:-)
 

Ja det får det bli

Skrivet av  Annika m Rebecka 2 år & Lukas 7½ mån
Det känns helt klart som det bästa alternativet!
Tack!!!
 

Så här gjorde vi

Skrivet av  Emy_ m. Sebastian 26/8-02
Sebastian var tre dagar i veckan tis, ons, tors 8:30 - 13:30. Hämtade honom efter vilan. Då var han pigg och glad resten av em så vi kunde leka hemma. Och det var jätteskönt för honom att få långhelger.

Men det var ju bara precis i början innan jag själv fått ok med jobbet att börja om.
Sen jobbade jag 75% och han fick lite längre dagar. 8-15:30.
Nu har jag börjat heltid och hans pappa har återgott till studenlivet så sedan i måndags har han börjat heltid på dagis... usch.. Nu går han ca 7:30 - 17:15.
Tack och lov så älskar han att vara där och verkar inte lida alls. Det är nog mest mitt mammahjärta som gråter och tycker det är jobbigt. :)
 

Jobbigt...

Skrivet av  Annika m Rebecka 2 år & Lukas 7½ mån
Tur att han gillar dagis som du säger!
ja, tre dagar i veckan låter bäst.
Tack!
 

Vi har haft vår flicka

Skrivet av  Melina
på dagis tis, ons, tors fem timmar per dag, 9 - 14. Detta tycker vi har funkat jättebra. Dels blir det en lång helg, dels hinner hon komma in i aktiviteterna när hon är där. Jag tror att tre timmar är lite lite. Då blir hon "den som går hem hela tiden". Är man där lite längra hinner hon vara med på utflykter/aktiviteter och äta lunch, leka någon timme och sen kommer mamma. Tänk också på att du och bebisen ska få lite lugn och ro. I vinter kommer du bara att få klä på och klä av barn och hämta och lämna om du väljer tre timmar/dag.
Det finns säkert andra som är av annan uppfattning, men detta är min erfarenhet.
Hoppas det går bra, lycka till!
 

Skrivet av  Annika m Rebecka & Lukas
jag tycker alla verkar vara av ungefär samma uppfattning :)
Tack!
 

Artiklar från Familjeliv