Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

inskolnings funderingar

Skrivet av Vibbsan med Emelie
Emelie ska också börja på dagis nästa vecka. Jag går och funderar jätte mycket kring det just nu. Dels så kommer det bli så konstigt att vara ifrån henne så mycket (hon ska gå 4 tim/dag 5 dgr veckan), men det jag oroar mig mest för är hur själva inskolningen ska gå - eller om jag ens "får" ha någon inskolning. (Jag kanske ska berätta att jag bor i Spanien för er som inte känner till det). På det här dagiset verkar det inte som dom vill att föräldrarna är med i samma rum som barnen, utan om jag ska vara kvar där så får jag sitta i ett annat rum. Emelie kan ju inte språket heller eftersom vi bara pratar svenska med henne. Dessutom känner vi inte så många andra barnfamiljer så hon har inte vant sig vid att vara kring många barn samtidigt och helt plötsligt ska jag släppa in henne i ett rum fullt med barn som pratar ett annat språk och bara lämna henne där. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min tanke är att hon ska få börja med en timme om dagen och sedan öka upp det allteftersom - det har jag inte pratat med dagisföreståndaren om, men det tror jag inte ska vara något problem. Men jag skulle gärna vilja vara med henne (i samma rum som henne då) åtminstone första två dagarna, men det verkar som sagt inte dom gå med på. Frågan är om det räcker med att jag sitter utanför det rummet där hon är, jag menar, om hon inte ser mig så känner hon ju ingen trygghet i att jag finns i rummet brevid, eller vad tror ni? Hur fungerar det "hemma" i Sverige med inskolning på dagis? Hur lång tid brukar man skola in och hur går det till - förstår att det är olika på olika dagis, men det vore intressant att höra lite. Det känns bra att ta steget och låta henne få börja på dagis nu, men samtidigt är det en hel del funderingar kring det hela som ni märker.
Svar på tråden: inskolnings funderingar

Härmapa ;)

Skrivet av  Annika m Rebecka 2 år & Lukas 7½ mån
Närå, jag skoja bara!

Hos oss går inskolningen till så att vi går på dagis 2 timmar om dagen första dagarna och då är jag eller Henrik med.
Sen börjar vi försvinna korta stunder för att sedan vara borta hela tiden(fast i närheten).
Vi ska ta det i Rebeckas takt, men två veckor räknas som "normal" inskolning och är avgiftsfritt.

Låter jättejobbigt om du inte får vara med alls...kan du inte be om dispens eftersom Emelie inte kan språket??
Att det är mycket barn vänjer hon sig säkert vid snart & dagispersonal brukar ju(åtminstonde här) kunna vara ganska lyhörda och hjälpa lite blygare barn extra mkt.
En timme om dagen är definitivt nog om du inte får vara med alls!

Hoppas det går bra, men det tror jag!

Kram
 

ååååhhh

Skrivet av  Vibbsan med Emelie
så vill jag ju också att det ska gå till. Ush, vad tråkigt det känns att min lilla älsklingsflicka ska behöva få introduceras in i dagisvärlden på ett helt annat sätt. Det är så svårt att kräva att dom ska göra på ett annat sätt än de brukar med Emelie, dom säger att dom har flera barn från andra länder där och att det här med språket inte brukar vara något problem. Min väninna har sin dotter på samma dagis och när hon blev inskolad var det inga problem för henne att vara med tillsammans med sin dotter, i upp till två veckor tror jag det var. Men nu har det kommit nya ägare, (det är alltså ett privat dagis) som har an annan syn på hur det ska gå till. Min väninna är dock väldigt nöjd med det här dagiset så det är på hennes rekomendationer som jag har anmält Emelie dit. Bara vi kan lösa det här med hennes inskolning... Jag tror nog att jag måste gå dit och prata med dom igen, får se vad dom säger.
 

Hoppas

Skrivet av  Annika m Rebecka 2 år & Lukas 7½ mån
de "ger med sig"
Så himla krångligt ska det väl inte behöva vara tycker jag...hmm...
Håller tummarna!
 

Hej Vibbsan!

Skrivet av  Åsa med Ida 020820
Kul att höra från dig! Låter jobbigt att man inte får vara med i rummet. Tycker ändå att du ska fråga om de inte kan göra ett undantag för dig eftersom Emelie inte kan spanska, och hoppas att de är förstående. Sedan kan det ju också bero på Emelies personlighet hur det går, och hur hon är bland andra barn.

Det viktigaste med dagis är att barnet litar på någon vuxen där, tycker jag. För då känner de sig trygga och kan slappna av. Ida är en försiktig och blyg tjej och första dagen på inskolningen ville hon inte ens gå ned från min famn, och personalen ville inte stressa henne, men efter andra dagen gick det bra.

Jag var bara med i samma rum som henne i tre dagar, och det räckte, trots hennes "försiktiga personlighet". Men på inskolning i Sverige tar dom oftast ut de flesta barnen och låter barnet vara själv i början, eller med några få barn i lokalen, de första gångerna.

Jag tror att det kan gå bra med språket för Emelie ändå, 2-åringar brukar ju ha ett väldigt rikt kroppsspråk och kunna göra sig förstådda ändå. Det som är synd är mest att hon kanske inte förstår vad fröknarna säger. Min svärmor jobbar på dagis och där har dom tagit emot en pojke som bara pratade kinesiska, men han tydde sig till henne, och de förstod varandra ändå. Han lärde sig snabbt några ord på svenska, redan första veckan.

Jag tycker du ska försöka övertyga dom om att du ska få vara med åtminstone de två första gångerna, sedan kan du sitta i rummet bredvid om du skulle behövas, om du får...Annars hålla dig i krokarna runt omkring. Vad de har för pedagogik och inställning till barn i Spanien har jag ingen aning om, men här ringer de om barnen skulle bli tröstlösa, och det kan du ju säga att du vill. Lycka till, jag ska hålla tummarna för er! Kram Åsa
 

Men hej Åsa!

Skrivet av  Vibbsan med Emelie
Vad kul att höra från dig, det var så länge sedan! Jag gick till dagiset i går och pratade med föreståndaren om det hela. Hon håller benhårt på regeln om att inga föräldrar får vara inne i de rum där de har sina aktiviteter. Däremot får jag sitta i rummet intill så mycket jag vill och Emelie får vara där med mig om hon vill. Det finns en halv dörr mellan dessa två rum så jag kan titta in eller Emelie kan titta ut. Det känns ju inte alls som så jag skulle vilja ha det, men jag får acceptera det, det känns lite bättre nu när jag vet att vi kan ha kontakt med varandra jag och Emelie. Dom säger också att de ringer till mig om Emelie blir alltför ledsen när jag inte finns där och det känns ju bra. Jag har varit där med Emelie i dag också och hämtat en väninnas dotter, bara för att låta Emelie få komma dit lite innan det är dags, ska gå dit i morgon igen har jag tänkt.

Emelie är väldigt mjuk och lite försiktig i sitt sätt, klappar och kramas gärna, men ger sig inte rätt in i leken, utan blir snarare lite osäker när andra barn närmar sig. Det senare har nog mycket att göra med att hon inte har fått vänja sig vid så mycket andra barn. Om hon hade varit lite tuffare och mer frammåt hade det nog känts anorlunda det här med dagis. Tack för ditt svar! Det är tur att du och Annika finns för annars hade jag ju inte fått någon att diskutera mina inskolningsfunderingar med... Stor kram
 

Hej igen!

Skrivet av  Åsa med Ida 020820
Du får berätta hur det går sen Vibbsan! Men det blir nog bra! Det är ju jättebra att Emelie får komma ut till det rummet du sitter i när hon vill, då blir det ju ändå nästan som i Sverige, för jag fick bara sitta på ett och samma ställe under inskolningen för att Ida skulle hitta mig, och då satt jag i hallen. Nästan samma som för er ju! Och sen när man började lämna korta stunder säger man tydligt hejdå, så att barnet inte kommer och letar efter en och tror att man sitter kvar. Ett tips är att alltid säga hejdå på samma sätt, till exempel med en puss eller kram, och att inte dra ut på avskedet för länge.

Ida låter ganska lik Emelie i det där med att stå och iaktta länge innan hon börjar leka. Hemma är hon väldigt mammig - men på dagis är hon hur självständig som helst, går omkring och hittar på saker hela tiden. Tror det är nyttigt för dom att lära sig umgås med andra barn.

Lycka till & jag hoppas se dig på mailinglistan sen! Ska bara försöka gå med själv först, för det strular lite sen jag bytt mailadress! KRAAAAAM till dig & Emelie!
 

Artiklar från Familjeliv