Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

delta i leken

Skrivet av malin
Hur mkt deltar ni som föräldrar i leken när era 2-åringar leker m. jämnåriga/leker hemma själva? Är ni med o leker ex rollspel, bakar play-dough, målar etc eller låter ni dem leka på egen hand och ingriper om det behövs? Själv blir jag lite irriterad på dagisfröknar som bara står och fikar jämt när barnen leker men sedan är det ju ganska skönt själv att få ett break när man träffar andra föräldrar och barnen leker i hop. men hur mkt vägledning behöver barn för att "lära sig" att leka??? hur gör ni hemma?
Svar
Beror på...
vilka barn som är här.
Är det bara ett annat barn är det lättare att sitta & "dega"(trolldeg) eller måla och då är man ju med så klart.
Är det fler barn blir det inte bra med sånt pyssel men då brukar jag å andra sidan vilja vara med för att kunna se så ingen olycka sker...det är lättare då de är fler.
Det är både och...ibland är man inte med hela tiden för barnen springer ju runt också.
Men jag försöker...fram för allt eftersom min flicka slåss.
Skrivet av  Annika m Rebecka & Lukas
Säger som Annika
det beror på.
Fungerar leken så får de leka fritt men vi föräldrar sitter och pratar om vårt så pass att vi ser vad barnen håller på med om det skulle komma ett tjuvnyp.
Blir det bråk eller slag går vi föräldrar in och sitter i samma rum som barnen men fortsätter ändå med vårat.

Jag tycker att man vid 2 års ålder har lärt sig att föra en konversation riktigt bra samtidigt som man hjälper sitt barn. Utan att konversationen blir störd av det.

På Robins dagis är det sällan fröknarna bara sitter och fikar, ofta håller de på med något - bakar mellanmålet, fixar nytt fiamedknuffbord, målar om en vägg, ordnar födelsedagskronor mm mm allt som oftast mitt i högen av barn som antingen vill hjälpa till, bara titta på eller leker med sitt.

Jag tror att det är bra att barn får leka själva utan att bli störda av oss vuxna och på sina egna vilkor så därför har jag valt ett dagis med montisoripedagogiken.
Det viktigaste är dock att man som förälder känner sig trygg med dagiset, personalen och att barnet få den stimulans att utvecklas som den behöver oavsett pedagogik.
Skrivet av  Robins mamma
Både och
ofta leker hon själv, men vill hon att jag ska vara med så är jag det.
Skrivet av  Anna Maria med Li
Anna Wahlgren...
...tillhör verkligen inte mina "gurus" när det gäller barnuppfostran och barnavård, men en sak tror jag att hon har helt rätt i: nämligen att ens uppgift som förälder är att låta barnet bli delaktig i ens eget liv och lära det att klara sig i världen. Det är INTE i första hand förälderns uppgift att underhålla barnet och lära barnet att leka. Just att leka tror jag f.ö. att barnen kan själva. Barn som inte underhållits varenda vaken minut brukar leka rätt bra, de barn som inte klarar det så bra har nog oftast föräldrar (eller förskolepersonal, om barnen är långa dagar på dagis) som är "superpedagogiska" och sysselsätter barnen hela tiden och deltar i alla deras lekar.

Jag leker inte speciellt mycket med mina barn. Jag är inte speciellt road av att köra leksaksbilar (mina killars favvo-lek) och jag deltar heller inte särskilt mycket i deras roll-lekar. Däremot så brukar jag ofta läsa för ungarna och ibland (men absolut inte alltid) sitta med och hjälpa till när de ritar eller leker med modell-lera.

Jag tror att det är mycket mer utvecklande för barnen att göra "verkliga" saker tillsammans med föräldrarna än att föräldrarna deltar i barnens lekar. Mina barn är ofta med och "hjälper till" i hushållsarbetet och det tycker jag känns avsevärt mycket mer naturligt än att vi ska samarbeta i någon låtsas-lek.

Sen är det ju en annan sak att åtminstone mina barn alltid är supernöjda så länge jag är sysselsatt med något (i deras ögon) begripligt. Så länge jag städar, tvättar eller lagar mat så är de oftast helt nöjda med att delta i det jag gör eller leka själva. Men sen när jag sätter mig ner med en kopp kaffe eller slår på datorn, ja då blir det jättetråkigt helt plötsligt och ungarna pockar på uppmärksamhet stup i ett - så den där ostörda fikastunden får jag sällan ändå :-)
Skrivet av  Gafsan m. Axel & Kalle
Håller med Gafsan...
Så är det nog här med. Jag gör det jag behöver göra, så får barnen vara med. Jag gör ganska mycket tillsammans med dem ändå, spelar spel, läser böcker och sånt, men dega, rita osv gör de själv. Men så har mina barn ju sällskap av varandra och de leker mycket tillsammans, ja, eller stora tjejen med sina kompisar. De är ganska bra på att sysselsätta sig själv också, var för sig.

Fast jag känner inte igen den bilden av förskolepersonalen. På vår förskola leker inte personalen direkt med barnen, men de finns ju runt om, bredvid osv. Barnen är jättebra på att sysselsätta sig själv och behöver utveckla samspelet med andra barn, jag tycker att det verkar funka jättebra. Fikar gör de alls inte, har aldrig sett det, inte så länge de är med barnen. De har ju sina pauser också som på andra arbetsplatser.

Men det är klart, att personalen spelar spel och gör "riktade" saker med barnen, typ pedagogiska leksaker och spel finns på förskolan, då personalen sitter ner med ett eller två barn i taget och sysselsätter sig med nåt. Men den "allmänna leken" sköter barnen själv.
Skrivet av  Dina m Alice & Valdemar