Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Osynliga fantasifigurer?

Skrivet av Åsa med Ida 020820
Har era barn skaffat sådana? Jag slutar aldrig förvånas över Idas fantasi...

Igår var vi i lekparken och plötsligt sa Ida att Pippi Långstrump var där. Hon gick fram och pratade med Pippi rätt ut i luften och dom kom överens om någonting som jag inte riktigt förstod. Sen skrattade Ida åt Pippi som tydligen gick balansgång och klättrade i klätterställningen. Sen ville hon inte gå in om inte Pippi följde med!

Här hemma hittar hon osynliga hundar och katter här och var, och båtar med bussar på. Hon lekar att vardagsrummet är vatten där det simmar hajar och krokodiler som hon ibland plockar upp och pratar med, där hon sitter på något plagg som föreställer båt. Allt det här hittar hon på själv.

Tycker det här är himla lustigt och kul att se, vore kul att höra om finns det några fler som fantiserar såhär, och vad dom hittar på?

Kramar från mig
Svar på tråden: Osynliga fantasifigurer?

Lejon

Skrivet av  annasthlm
Love ser lejon i varje buske och liten dunge.

Jag tror att lejona fastnade lite i och med vår tripp till Kolmården.
:-)
 

*s*,

Skrivet av  Tanja med Paulina 24/7- 02
vad rolig din Ida är:-)) Vilken gåva hennes förmåga att fantisera är, se bara till att det inte dödas av oss tråkiga, fantasilösa vuxna!

Paulina fantiserar också, hon låtsas ofta att den lilla pingvinen Pingu är ute efter att skrämma henne. Då börjar hon springa och gömma sig, ibland går det så långt att hon blir riktigt rädd (antar att Pingu blir lite för närgången:-))
Hon låtsas också att hon flyger flygplan (vi gjorde det i somras), åker båt eller tunnelbana. Det är vääldigt viktigt att man är fastspänd ORDENTLIGT- hon användet sin gamla sele till vagnen och brukar ropa HJÄÄÄÄLP!!! när hon inte kommer loss...

Ja, så roliga de är våra små (stora) tvååringar!!!
 

ler jag med

Skrivet av  Åsa med Ida 020820
Vad gulligt att Paulina får besök av Pingu! Tänker ibland på Alfons och hans Molgan, har det redan börjat? Nä hoppas man inte förstör den här kreativa sidan med att vara tråkig vuxen! Jag ska göra mitt bästa...
 

Nja...

Skrivet av  Annika m Rebecka & Lukas
Häromdagen sa Rebecka att morfar bor i hennes mage...men det är det enda.
Annars har hon inga såna fantasier.
Häftigt med Idas Pippi-prat & det!
Rebecka har lite rollspel dock...idag ammade hon sin docka & sen skulle vi byta blöja på den osv
De är så söta :)
 

Leia är bundis med

Skrivet av  Yllis m. Leia o. Mira
alla invånarna i Mumindalen.
Det är ofta som hemulen och co sitter och gungar/cyklar/klättrar mm. Tycker att det är så sött.
Jag älskar att tjuvlyssna på Leia när hon leker själv. Det skojsiga är att när hon pratar med mumintrollen eller leker med sina mumindockor så bryter hon på finska :O)Ialafall hennes version av finlandssvenska. Gullungen min.
 

Vad härligt..

Skrivet av  Mia m Noel v.32
att hon bryter på finska.
Har en kusin som hade en kompis från Nigeria när han var liten och han bröt alltid på hans språk när de lekte. När kusinens mamma frågade varför han pratade så, sa han bara "Ja, men annars förstår han ju inte" som om det var det självklaraste i världen=).
Så jag antar att mumintrollen inte förstår vad hon säger annars. Hur som helst låter det jättegulligt.
 

Spöken

Skrivet av  Vickan
Jossan är fascinerad av spöken och ser spöken lite varstans. Hon är inte rädd eller så utan det är mest på kul.
 

Kul!!

Skrivet av  Åsa med Ida 020820
Kul att läsa om era barns fantasier och tokigheter! Nä brist på fantasi verkar ingen 2-åring ha...och alla har ju olika idéer. Verkar som om dom bearbetar sånt som de sett och hört och sedan spinner vidare på det så det blir lite galet, men väldigt charmigt. Tack för att ni svarade, det var skoj att läsa.
 

Elias pratar med sin kompis Thea!

Skrivet av  Majjen
Han fantiserar om henne, att hon sitter i stolen brevid, han tar sin telefon och ringer till henne och säger Hej Thea.
Sedan leker han att han är monster ibland, det har han sett på Pippi hur man gör!
 

Pratar med pappa..

Skrivet av  Kickan med son
...gör vår son när pappa e på jobbet.Kom pappa eller titta pappa säger han och vänder sej om precis som om pappa står där!Lite läskigt nästan
 

Artiklar från Familjeliv