Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har era barn kompisar?

Skrivet av Linda
Låter som en konstig fråga kanske men jag måste få fråga.
Linnea går heltid på dagis och där leker dom ju med varann och är kompisar men utöver det så har hon inga som hon träffar.På helgerna är hon med mig och min sambo eller hos sin pappa.Inga av mina vänner har barn än.I lekparken träffar man ju andra barn ibland men inget så där att man är hemma hos varann och leker.
Hur funkar det hos er?
Svar på tråden: Har era barn kompisar?

Sofia..

Skrivet av  Inger
..har ju sin storebror som hon leker( kivas) med. Annars så hänger hon på när han leker med sina kompisar, eller så leker hon med Melina då AnMa& jag träffas.

Det där med kompisar kommer med åldern tror jag. Felix lekte inte med så många då han va yngre, nu har han ett par som han gärna träffar(en går på hans avd på dagis).
 

Det beror väl lite på

Skrivet av  Ango och Simone 020804 + 2 till
hur man ser det. Simone saknar aldrig kompis eftersom hon har sn storasyster som bara är 1½ år äldre. De leker väldigt bra ihop.
Annars har vi en kompis som vi umgås mycket med och de har en son som är 1 månad äldre än Simone. En annan kompis vi umgås mycket med har en son som är 1½ år.
Annars hänger hon som sagt på Paulina och leker!

Kramisar
 

Nja mer så

Skrivet av  Anna Maria med Li
att jag har kompisar med barn i samma ålder, när vi träffas så träffas även barnen.
 

Nja...

Skrivet av  AnMa
...inte riktig egna kompisar, utan det blir mer när vi mammor träffas. Fast Ingers Sofia här på FN är hon uppvuxen med så de kan man kalla för "kompisar".
 

Nej...

Skrivet av  Emy_ m. Sebastian 26/8-02
Sebastian har inte en enda kompis att leka med på fritiden. På förskolan har han förstås en hel del vänner, men inte privat. Och jag har ingen nära vän med barn som vi träffar tyvärr.
Mammagruppen som man umgicks med mycket under föräldraledigheten har man glidit ifrån mer och mer i och med att alla börjat jobba igen. Tiden räcker sen inte till. Helgerna ska det umgås med familjer. :)

Fast nu på söndag ska vi äntligen slå till och umgås igen alla mammor med barnen. Vi ska ha ett gemensamt 2-års kalas. :D Ska bli så skoj att träffa dom igen.
 

Ja

Skrivet av  Annika m Rebecka & Lukas
Rebecka har massor av kompisar, men det beror nog mkt på att hon inte börjat dagis(inskolningen började idag) och vi letat upp kompisar på annat håll.
 

Hur gick det?

Skrivet av  Åsa med Ida
Idag på första inskolningsdagen? Kändes det bra? Var ni inomhus? Var det fler barn med? Vad tyckte Rebecka?

Kram
 

Bra!

Skrivet av  Annika m Rebecka & Lukas
Igår var första dagen och båda dagarna har gått fint!
Becka boxade till några barn igår, men det var nog för att hon inte visste hur hon skulle hälsa för idag gick bättre sa Henrik(jag var inte med idag).
Det verkar lovande!!

Meningen var att vi bara skulle varit inomhus igår, men Rebecka stog bara och trånade efter de andra barnen så vi fick gå ut och leka ändå sen.
När det var dags att gå hem blev hon helt tokig och skitsur *s*

Kram & tack för att du tänker på oss!
 

Det låter ju jättebra!

Skrivet av  Åsa med Ida
Låter toppen att hon tyckte det var roligt och t.o.m. vågade gå ut och leka med dom andra första dagen, och att hon inte ville gå hem. Hon kommer säkert trivas som fisken i vattnet där!
 

Casper...

Skrivet av  Trillian m Casper o Saga bf 13/9
...har bara dagiskompisar än så länge. Jo förresten det är en kille som bor mittemot oss som är ett år äldre som han leker med ibland. Men han har inte några kompisar hemmavid annars.

Men på dagis är han bästis med en tjej som heter Johanna. De förstår varandra verkligen och är duktiga på att hitta på bus ihop :-)
 

På dagis

Skrivet av  Marie-72 bf 23/1
har han några favoritbarn.
Men på fritiden har han inget behov av kompisar, än.
Han leker mycket själv - vilket han älskar.
Och han har två storasystrar som han busar, dansar, hoppar, sjunger och bråkar med.
 

Tja...

Skrivet av  Monika m Tilde
Tilde har ju kompisar eftersom grannen har barn i samma ålder och en av mina kompisar fick barn 11 dagar för mig. Men hon skulle ju inte träffa dem om det inte vore så att jag tog med henne dit. Ännu har de inte så himla stort utbyte av kompisar, de leker mer bredvid varandra än _med_ varandra. Om några år kommer det bli mer kompisar, för då brukar det vara så att de vill träffa dagiskompisarna ibland på fritiden.
Mina pojkar umgicks bara med mig och pappan när de var små, hade inga kompisar då med barn. Och så som jag beskrev så funkade det för dem. Så ta det lugnt, inget dåligt samvete! Du och pappan är bäst än så länge:)
 

Mina kompisars barn är Fannys kompisar

Skrivet av  .::Anna & tjejerna::.
Så har det blivit. Och hos Fannys dagmamma (som hon går hos 15 tim/veckan) har hon 2 kompisar!

Fast det är inte riktigt så att jag ringer till någon av Fannys kompisar för att hon ska få leka med dom utan det blir så att jag ringer någon av mina kompisar och har dom barn så leker dom ihop. Och det brukar oftast bli samma kompisar jag umgås med dvs samma kompisar som Fanny också leker med då.

Svamligt värre blev det *ler* Ja ja...

Kram
 

Nja

Skrivet av  Åsa med Ida
Ida går på dagis och där leker hon mest själv, men jag umgås lite med en mammma till en annan flicka på samma avdelning, så Ida och den flickan träffas även hemma hos varandra. De leker mest sida vid sida, men har på sista tiden själva tagit initiativ till tittut-lekar. Det är ganska mycket tjiv om leksaker, båda vill ha samma sak väldigt ofta, så man får sitta med som fredsmäklare med milimeterrättvisa...

Tror inte det är nån fara om dom inte leker så mycket med andra än, speciellt inte om dom går på dagis, då får dom ju öva sociala kontakter med andra barn när dom är där.
 

Inte Evelina..

Skrivet av  Marie, Linus00, Evelina02 & Emilia04
hon har sina syskon o sina 2 kusiner. hos dagmman så leker hon för sig själv, tror att hon gillar det. Men jag hoppas att hon kommer med o leker med dom andra barnen sen.
 

Det kommer...

Skrivet av  Anna-Carin med Emma & Pontus
i sinom tid! Jag tror inte alls att man behöver ha så bråttom med att barnen skall ha kompisar. Än så länge är det ju mest "brevidlekar", Dvs att barnen gärna har varandras sällskap men att de kanske inte har den typ av utbyte av varandra som de kommer att ha om ett par år.

Pontus leker tillsammans med storasyster men brevid sina jämnåriga. Visst har vi besök då och då av barn i hans ålder, men han bryr sig nog inte nämnvärt (mer än att han älskar att ha andra människor här hemma).
 

Jo

Skrivet av  Camilla m Nathalie 2 år + v.19
Nathalie har kompisar som hon träffar hysat regelbundet.

2 kompisar och en kusin har vi ju fått in på samma avdelning på dagis dessutom. :)

Och de flesta är ju folk som jag har lärt känna under mammaledigheten. Som man fortsätter träffa efteråt.

Nu har dessutom 3 utav dem fått en till liten och jag och syrran väntar nr 2 vi med. Så det är jätte kul!

Men det är ju inte alltid det lättaste att lära känna nya människor som man dessutom tycker jätte bra om och vill ha som vän och inte bara bakant.
Men jag kan säga att jag har haft tur!
 

Ja

Skrivet av  Elena med Tea 2 år
Jo, Tea har i alla fall en kompis, en grannpojke som är lika gammal som Tea, han har tom. varit hemma hos oss själv en stund.
På lekplatsen träffar hon också andra barn, men de är oftast lite större.
 

Nej

Skrivet av  Karin med Ida + bf 21/1
Nä, hon är inte intresserad av att leka med andra barn, de bara stör... ;o)

Hon tycker det är bra på dagis och hon har inget emot att träffa andra barn, men hon söker inte deras umgänge. Leker helst med någon vuxen eller själv. Hon är så försiktig så hon blir oftast stående utan leksak tillsammans med andra barn, så det verkar lugnast att slippa dem.
 

Elias har en bästa kompis!

Skrivet av  Majjen
Thea heter hon och Elias är så förälskad i henne. Han pratar om henne varje dag och vill helst träffa henne varje dag också.
De är lika gamla och vi mammor och pappor träffades i föräldragruppen och nu umgås vi hela familjerna. Och som sagt, Elias tycker jättemycket om Thea!
 

nja...

Skrivet av  Angie med Emilia -02 & bf 5/2
Emilia hr ju sina favorit kompisar hos dagmamman som hon leker mest med, men sen på fritiden har hon ingen speciell. Jag tror inte det är lika viktigt nu som det blir senare när dom blir ett par år äldre. Men visst vi känner inte heller några med barn och det är ju tråkigt för det är ju inte alltid mamma och pappa kan leka och då kan det bli lite ledsamt.
 

Lilla M

Skrivet av  Elena
har en bästis från mammagruppen, vi bor grannar och de leker jättebra ihop och frågar efter varandra hela tiden. Hon gillar också de andra barnen från mammagruppen men just denna tjej är det något speciellt med, de är så roligt att se dem leka ihop!
 

Artiklar från Familjeliv