Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Barnvaktsfrågor

Skrivet av Sara med Edvin
Brukar inte skriva så ofta, mest läsa men nu har jag några frågor.
* Hur ofta ungefär har ni barnvakt?
* Vem/ vilka är oftast barnvakt?
* Har ert barn sovit borta utan er? En eller flera nätter?
Svar på tråden: Barnvaktsfrågor

våra svar

Skrivet av  Anna Maria med Li
Oftast så är det kompisar som passar Li då hon sover. Är hon vaken så har det hänt att hon fått vara hos grannarna en halvtimme medans jag är ute med hundarna.

Hon har sovit borta en hel vecka hos mormor och morfar i somras.
 

Svarar!

Skrivet av  Nickisa
* Hur ofta ungefär har ni barnvakt?
-lite olika, men kanske någon gång i mån.
* Vem/ vilka är oftast barnvakt?
-mormor, morfar eller min bästa kompis som bor i huset mittemot.
* Har ert barn sovit borta utan er? En eller flera nätter?
-En helg.
 

Robins mamma svarar

Skrivet av  Robins mamma
* Hur ofta ungefär har ni barnvakt?
- Beror på hur mitt och makens schema krockar.
Allt från en gång i månaden till två veckor (dagtid isf dagis när dagis var stängt under juli och jag behövde sova pga nattjobb och maken jobbade dag)
Kvällstid har en kompis varit barnvakt utanför den teater vi var inne och tittade på när Robin var 7 månader. Hans farmor och farfar satt barnvakt en eftermiddag så vi kunde gå på bio när Robin var 19 månader och för två månader sen fick jag konsertbiljetter i födelsedagspresent så farmor satt barnvakt en hel kväll och sov över hos oss.

* Vem/ vilka är oftast barnvakt?
Farmor och farfar är de som känenr Robin bäst förutom G som Robin älskar så det är de tre personerna vi har.

* Har ert barn sovit borta utan er? En eller flera nätter?
- Nej, han har somnat hemma utan oss en kväll men då sov han ändå hemma i sin säng. Så fort vi kom hem (runt midnatt) lyfte vi över honom till vår säng så farmor fick sova vidare ostört då hon skulle upp och jobba nästa dag.

Sova borta får han gärna göra, den dagen han själv komemr och frågar om han får sova borta men innan dess får barnvakten komma hit och vara hos oss om vi _måste_ vara borta en kväll/natt.
Har jag valmöjlighet försöker jag alltid planera om så att Robin inte ska bli lidande.
 

*Öhhh*

Skrivet av  °::Hannanon & Nr 5: V 39::°
* Hur ofta ungefär har ni barnvakt?
** I princip _aldrig_

* Vem/ vilka är oftast barnvakt?
** OM det ngngång blir så, är det framor & farfar.

* Har ert barn sovit borta utan er? En eller flera nätter?
** Minstingen har sovit borta 1-2 ggr i hela sitt liv..

 

Mina 75 svarar

Skrivet av  Mina75
* inte så ofta som vi kanske borde, kanske 1 gång/1-2 månader. Oftast är det för bröllop eller dyl, inte så ofta för att gå ut och äta och gå på bio...

* Mormor o morfar, farmor och farfar eller något av mina syskon.

* Från 1 års ålder har de sovit över någon natt/helg hos ovanstående, eller att de har sovit med barnen hemma.
Nu i oktober ska vi lämna dem 1 vecka för första gången och åka till Spanien.

Hur gör du själv?
 

Våra barnvaktssvar

Skrivet av  Dina m Alice & Valdemar
* Hur ofta ungefär har ni barnvakt?
~Ungefär varannan månad

* Vem/ vilka är oftast barnvakt?
~Mormor&morfar, farmor&farfar, eller nån av mostrarna, eller farbror, undantagsvis en granne om det bara gäller en liten stund. Här i Stockholm har vi inte så många barnvakter, eller jo egentligen har vi nog det men vi är ruskigt dåliga på att fråga! Det är farbror som gäller här om det rör sig om en hel kväll. Resten av släkten bor i Skåne, men vi passar på att gå ut och äta, gå på bio osv när vi är där nere, plus att vi ofta går på nån fest när vi är nere så då blir det över natten.

* Har ert barn sovit borta utan er? En eller flera nätter?
~Ja en natt, men det har varit över en hel helg (alltså lördag morgon till söndag kväll). Vår stora flicka brukar vilja sova över hos nån av mostrarna när vi är och hälsar på. Första gången som Valdemar sov borta över natten var han 1 år och sov hos sin farmor, har hänt ett par gånger sen dess.
 

Barnvakt!?!

Skrivet av  Marie-72 bf 23/1
(Svarar med tanke på vårt sommarbarn -02)

* Hur ofta ungefär har ni barnvakt?
** Sällan. Kanske 2-3 gånger om året.

* Vem/ vilka är oftast barnvakt?
** Farmor och farfar.

* Har ert barn sovit borta utan er? En eller flera nätter?
** Utan mig men inte utan pappa så det räknas inte som att sova borta utan OSS. Därför: inte än.
 

Trillian svarar

Skrivet av  Trillian m Casper o Saga bf 13/9
* Hur ofta ungefär har ni barnvakt?
Vi försöker få barnvakt en gång i månaden när det är möten på dagis, går det inte får en vara hemma. Annars har vi i stort sett ingen barnvakt
* Vem/ vilka är oftast barnvakt?
Makens brorsa
* Har ert barn sovit borta utan er? En eller flera nätter? Saga har sovit borta utan oss totalt 3 nätter tror jag. Vår bröllopsnatt, natten när Casper föddes och en "träningsnatt" innan dess.
 

Monika svarar

Skrivet av  Monika m Tilde
* Hur ofta ungefär har ni barnvakt? Det kanske blir nångång i månaden, ibland bara några timmar över dagen - tex när vi har arbetat hårt på tomten och velat få undan liksom
* Vem/ vilka är oftast barnvakt? Mormor, ibland farmor
* Har ert barn sovit borta utan er? En eller flera nätter? en natt, längre fixar inte jag ännu:)
 

Mia och Thilde svarar

Skrivet av  ¤ Mia & Thilde ¤
* Hur ofta ungefär har ni barnvakt?
¤ lite olika men försöker få en helg i månaden då vi kan vara alldeles själva med varandra, jag och sambon då alltså :)

* Vem/ vilka är oftast barnvakt?
¤ mormor, morfar eller farmor och farfar

* Har ert barn sovit borta utan er? En eller flera nätter?
¤ ja, kommer inte ihåg när hon sov borta första gången men hon kan väl ha varit 3-5 månader? I somras var hon en hel vecka hos farmor och farfar och sen en vecka hos sin mormor, fast veckan hos mormor var pappa med på kvällarna!
 

svarar själv

Skrivet av  Sara med Edvin
* Hur ofta ungefär har ni barnvakt?
Väldigt sällan
* Vem/ vilka är oftast barnvakt?
mormor & morfar eller farmor
* Har ert barn sovit borta utan er? En eller flera nätter?
Nej, aldrig. Men frågan har kommit upp nu då mina föräldrar vill ha Edvin hos sig under tre dagar (två övernattningar). Dom bor långt från oss och jag känner mig väldigt tveksam (samtidigt som det vore guld med en egen helg för mig och min man...)

 

Klart du ska ha barnvakt

Skrivet av  Mina75
både för er, Edvins och föräldrarnas skull. De kommer ägna sig åt honom på heltid och han kommer ha det så bra. Våga släppa taget och ha en riktigt romantisk helg med din man - man behöver det!
Lycka till!
 

Camilla svarar

Skrivet av  Camilla m Nathalie 2 år + v.19
Brukar inte skriva så ofta, mest läsa men nu har jag några frågor.
* Hur ofta ungefär har ni barnvakt?
- Oj inte så ofta 3-4 ggr i halvåret

* Vem/ vilka är oftast barnvakt?
- Min syster som bor granne eller mormor/farmor. Beror lite på vad vi ska göra.

* Har ert barn sovit borta utan er? En eller flera
nätter?
- Ja 4-5 ggr sen hon föddes.
 

Tilde

Skrivet av  Lajla med Tilde juli-02 och Filip 16 augusti-04
känner sin mormor mycket väl eftersom vi ses 3-6 gånger i veckan. Hmmmm...har jag klippt navelsträngen egentligen? Nåja, jag och mamma är bra kompisar! Tilde är van att sova middag där medan jag är kvar så huset är välkänt för henne. Tilde skulle utan vidare kunna stanna där en vecka, men det skulle inte jag och maken klara :-)

* Hur ofta ungefär har ni barnvakt?
~ Dagtid blir det ca 1 gång i månaden, någon-några timmar. Kväll har det varit kanske 2-3 gånger i Tildes liv. Natt lika många gånger.

* Vem/ vilka är oftast barnvakt?
~ Alltid Tildes mormor

* Har ert barn sovit borta utan er? En eller flera nätter?
~ En natt vid två tillfällen har hon sovit hos mormor. Dessutom när vi var inne och födde Filip kom mormor till oss, fast då var vi borta 03-15 så det var knappast en natt, men vi var inte där när hon vaknade.
 

Oj

Skrivet av  Bumbi m. Ronja o myran bf 5/2
* Hur ofta ungefär har ni barnvakt?
Så ofta som vi vill
* Vem/ vilka är oftast barnvakt?
Mormor eller Framor/Farfar
* Har ert barn sovit borta utan er? En eller flera
nätter?
Ja många gånger
 

Linas svar

Skrivet av  Lina v.26
1. Vi har barnvakt kanske 1 gång i månaden, men det är bara några timmar då farfar ska ut med båten t.ex. Det tycker dom två älsdta är så roligt, och farfar tycker det är kul när dom är med, så varför inte? =O)
Men det beror på vad man menar med "barnvakt", våra killar är rätt ofta med farmor & farfar, ibland är vi med, ibland inte. Dom trivs ihop!

2. Farmor & farfar! Men även killarnas farbröder ställer upp. Och min lillasyster ifall det skulle vara kris.

3. Utan mig men med pappa x antal gånger och tvärtom, men utan oss båda har det varit som max 1 natt.
 

Sussie svarar

Skrivet av  Sussie m. Oliver 02 & bebis +3 dgr
* Hur ofta ungefär har ni barnvakt?
1 natt ca 1 gång i månaden sover Oliver hos sin mormor och morfar. Ofta utan "anledning" bara för att han tycker det är så roligt och dom vill gärna ha honom.

Fram till för några veckor sedan har jag varit hemma med Oliver på heltid så ibland har hans farfar eller sambons mormor passat honom några timmar på dagen om jag tex. skulle till tandläkaren. Sen 3 veckor går han på dagis så då kommer inte det behövas längre.

* Vem/ vilka är oftast barnvakt?
Mormor oftast. Och allt oftare vill hans farfar ha honom en heldag för att åka på utflykter och sånt.

* Har ert barn sovit borta utan er? En eller flera nätter?
I mars i år sov han borta 2 nätter för första gången då sambon och och jag var bortresta. I morgon ska jag snittas och kommer ligga på sjukhus så kommer inte sova hemma på några nätter. Kommer kännas konstigt.
 

Kerstin & Elfrida svarar

Skrivet av  Kerstin m. Elfrida-02 & Amandus-00
* Hur ofta ungefär har ni barnvakt?
I snitt en gång per vecka, kanske. Ibland en kväll, ibland en stund på eftermiddagen eller under dagen på en helg.
* Vem/ vilka är oftast barnvakt?
Vanligast är farmor eller barnens moster.
* Har ert barn sovit borta utan er? En eller flera nätter?
Näää! Varken Elfrida eller storebror har sovit borta utan att någon av pappa eller mamma varit med. Det har liksom aldrig blivit aktuellt med sådant. Våra barnvakter kommer hit och åker hem när vi kommer hem.
 

Ingers svar:

Skrivet av  Inger
* Hur ofta ungefär har ni barnvakt?

# Inte så ofta, säg en gång/kvartal.

* Vem/ vilka är oftast barnvakt?

# Farmor & Farfar eller Sofias Gudfar m familj.

* Har ert barn sovit borta utan er? En eller flera nätter?

# Inte ännu.

 

Svar

Skrivet av  Vickan
* Hur ofta ungefär har ni barnvakt?
Nån timme i månaden kanske

* Vem/ vilka är oftast barnvakt?
Farmor och farfar eller gudföräldrarna

* Har ert barn sovit borta utan er? En eller flera nätter?
Nej
 

Angie svarar

Skrivet av  Angie med Emilia -02 & bf 5/2
* Hur ofta ungefär har ni barnvakt?
~ väldigt sällan Emilia är hos dagmamma så under dom timmarna försäker jag göra det som jag ska göra. Annars så kan det ske att jag har barnvakt 1 gång varannan månad om ens det

* Vem/ vilka är oftast barnvakt?
~ min syster är mest barnvakt och min mamma kommer 2:a eftersom hon jobbar oftast

* Har ert barn sovit borta utan er? En eller flera nätter?
~ nej inte ännu men vi får se hur det blir när nästa bebis ska födas hur vi gör...

 

Annikas svar

Skrivet av  Annika m Rebecka & Lukas
* Hur ofta ungefär har ni barnvakt?
svar: En gång i månaden kanske på sin höjd till Becka. Typ aldrig till Lukas

* Vem/ vilka är oftast barnvakt?
Svar: I stort sett uteslutande farmor o farfar

* Har ert barn sovit borta utan er? En eller flera nätter?
Svar: Ja Rebecka har gjort det vid några få tillfällen, bl a då hon blev storasyster.
 

Elena och Tea svarar

Skrivet av  Elena med Tea 2 år
* Hur ofta ungefär har ni barnvakt?
Någon gång i månaden, max. Hade nog gärna haft det oftare om vi hade haft barnvakter som bor närmare

* Vem/ vilka är oftast barnvakt?
Någon av hennes mostrar och ibland farmor (när hon är på besök, hon bor långt borta)

* Har ert barn sovit borta utan er? En eller flera nätter?
Nej
 

Glömde

Skrivet av  Elena med Tea 2 år
Glömde att Teas gudmor (min bästa kompis)varit barnvakt många gånger, men nu är det ett tag sedan
 

Annas svar:

Skrivet av  .::Anna & tjejerna::.
* Hur ofta ungefär har ni barnvakt?
~ någon/några gånger i månaden.

* Vem/ vilka är oftast barnvakt?
~ det har "bara" varit min underbara mamma än så länge! Vi bor också nära varann.

* Har ert barn sovit borta utan er? En eller flera nätter?
~ ja många gånger! Men då har det varit hos min mamma. I samband med att lilla syster kom till världen så var Fanny hos sin mormor i 4 dagar (3 nätter). Det gick hur bra som helst. Oftast sover hon bara 1 natt i taget hos henne.

Kram
 

Artiklar från Familjeliv