Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Rädda barn...

Skrivet av Depp-Annika m Becka & Lukas
Vet att det finns fler sommarbarn som varit rädda för vatten, det har ju varit uppe förr.
Rebecka blev det i våras och det var ju lite jobbigt.
Tänkte inte så mycket på det dock, det känns som en grej som hon behövde gå igenom helt enkelt.
Hade goda förhoppningar inför sommaren...nog skulle det gå över då hon fick bada hela sommaren?
men nej...
Hon är fortfarande LIVRÄDD för vatten.
Eller ja...tvätta händer & mun går bra.
Att stå i en dm djupt vatten KAN gå bra ibland.

Nu är det ju så att någon gång måste hon ju tvättas...och tvättlappar täcker ju inte allt.
Vi har dragit ut på det hela och hoppats på det bästa, men ack vad vi bedrog oss.
Rebeckas hår är inte tvättat på nästan en månad...
Hennes hygien i övrigt är inte på topp heller...tur hon är så liten.

Igår badade vi henne lite försiktigt. Det gick bra eftersom hon inte fick ren & skär panik utan "bara" illvrålade och grät.
Tog ett kortbad då bara för att göra det lindrigt liksom...kanske skulle det funka bättre idag då?
Nej...idag kräktes av skräck...rätt ut i badkaret.
Håret är tvättat...men till vilket pris?
Känner mig som jordens uslaste mamma :´(

När går det över?
Hur ska man göra?

Jag lider så med min lilla snorkfröken...

Hjälp mig!
Svar på tråden: Rädda barn...

Har ingen lösning--

Skrivet av  Elena med Tea 2 år
Hej Annika!

Jag blir berörd av ditt inlägg och önskade så att jag hade några bra tips, men det har jag nog tyvärr inte :-( Det enda jag kan komma på är att låta henne leka med baljor med vatten i, kan det funka tro?
Måla med fingerfärger i badkaret, för att se att badkaret inte är farligt och sen försiktigt duscha av henne?

Hoppas att någon annan har bra förslag och att det snart går över!

Kramar
Elena med Tea
 

Det tycker hon är kul

Skrivet av  Annika m Rebecka & Lukas
alltså att diska & plaska med vatten i diskhon är okej.
Det är oftast då man kan passa på och göra rent lite med tvättlappar *s*
Hon kan t o m stå utanför badkaret & plaska i det vattnet när lillebror badar, men att få vatten på sig är lika med döden verkar det som.

Tack för förslaget, fingerfärg i badkaret kan ju vara kul ändå :)

Kram
 

Förslag...

Skrivet av  Hannes mamma
Ifall Becka har en docka som man kan bada, kan ni ju göra allt till en lek. Säg åt henne att du ska bada dockan och gärna skulle vilja ha lite hjälp.
Stå båda två vid kanten av badkaret och bada och tvätta dockan. Gör det till något roligt och på Beckas villkor.
Efter att ha gjort det några ggr, kan du försöka få Becka i badkaret men bara för att tvätta dockan.
Och så fortsätter du med små steg i taget...så kanske hon övervinner sin rädsla till sist. Hoppas det löser sig för er! Lycka till!
 

Vi gör så med lillebror

Skrivet av  Annika m Rebecka & Lukas
Rebecka är inte speciellt intresserad av dockor tyvärr, men hon har ju å andra sidan en lillebror.
Hon älskar att hjälpa oss med Lukas.
Att pudra snoppen & rumpan vid blöjbyte är dagens höjdpunkt :)
Hon hjälper mer än gärna till och tvättar av honom i baljan med...och ibland har hon t o m kunnat ställa sig i baljan tillsammans med Lukas.
Sen är det tvärstopp...
 

Duscha tillsammans?

Skrivet av  Gafsan m.Axel & Kalle
Alltså att själv duscha med barnet i famnen? Kanske låta henne hålla i duschmunstycket med lite lagom "snäll stråle" och duscha dig? Ifall det är själva vattnet hon är rädd för så kanske det är värre med en vattensamling i ett badkar än med en strilande dusch där vattnet iaf rinner undan? Det är ju faktiskt inte alls nödvändigt att bada, duscha är ju lika effektivt.

Nackdelen är ju att det är tungt, och att blöta barn är hala... men annars är det rätt mysigt (har gjort så några gånger när ungarna var mindre och av någon anledning badstrejkade). (om man själv har på sig t.ex. baddräkt eller ett gammalt linne blir det mindre halt)

När det gäller håret så kan det ju vara bra med en kort frisyr om hårtvätt inte tillhör favoriterna... jag har kortsnaggat mina med klippapparat och deras hår har man faktiskt kunnat få rent rätt bra med en tvättlapp med lite mild tvål/schampo :-) Lite synd på en tjej kanske men det växer faktiskt ut - och om alternativet är att kräkas av skräck när håret ska tvättas så kanske det är värt det?

Nu går det lite bättre med hårtvättandet här (mina killar har alltid gillat att bada men däremot hårtvätt har länge tillhört hatsysslorna) så nu har deras hår fått växa ut lite mer :-)

Ett bra alternativ till tvål för barn som man inte vill tvätta mer än nödvändigt är apotekets tvättcreme. Den löser effektivt upp smuts och det är inte så noga med att skölja bort den utan det räcker egentligen med att torka bort den. (man kan såklart skölja bort den men ibland kanske det inte är läge att skölja så mycket om barnet är skrämt).

Lycka till och hoppas att det snart blir bättre!
 

Duscha är värre

Skrivet av  Annika m Rebecka & Lukas
Duschen är det absolut läbbigaste stället!
Har däremot testat att bada tillsammans med henne, tänkte att det skulle vara tryggare...
Men det var inget vidare det heller tyvärr.

Egentligen är det inte vattnet hon är rädd för utan det är att få vatten på kroppen(och ännu värre på huvudet) som är otäckt(underdrift).

Annars är det ett bra råd...jag duschar gärna med Lukas & gjorde det även med Becka på den tiden hon gillade vatten. Det är mysigt!

Rebecka har kort hår...inte snaggat, men jag håller det kort.
Och det funkar att bara tvätta det en gång i månaden...får hon t ex mat i håret så går det att ta bort med tvättlapp.
Men ibland måste man tvätta igenom både kropp och hår!

Ska testa tvättcremen!
Just nu kör vi lactacyd och det är ju milt det med, men tväta bort det måste man ju....