Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

är det bara min son..

Skrivet av lilla jag
(2år) som fortfarande inte sover ordentligt hela natten igenom, utan blir väckt av drömmar varje natt.
Jag börjar bli alldeles slut och orolig.
Svar på tråden: är det bara min son..

Nej då!

Skrivet av  Ango & Simone 020804 + 2 till
Simone vaknar en eller flera gånger per natt, liksom storasyster, snart 4 år (som ALLTID sovit extremt bra tills hon blev nästan 3 år)...och så givetvis lillebror också.
Oftast tar maken hand om tjejerna och jag om Victor så jag slipper ta alla tre. Inatt har jag dock tagit alla tre och då har natten sett ut så här:
Jag somnade runt 23-tiden, vaknade vid 1-tiden av att Paulina ropade på mig. Låg hos henne tills hon somnade om (5-10 minuter). Tillbaka till min säng, vaknade 1:30 av att Simone kom in. Hon fick komma upp och lägga sig och somna om. Victor vaknade 1:45. Ammade.
2:15 bar jag in Simone till hennes säng. 4:15 somnade Victor och jag fick äntligen somna om igen...trodde jag. 4:45 vaknade Paulina. Låg i hennes säng tills hon somnade om (5-10 minuter). Victor saknade mamma och började gny. Tillbaka till min säng. Victor somnade om vid bröstet. Jag somnade också. 6:20 kom Simone in igen. Upp i sängen, men nu var hon vaken för dagen. Kl 7 ringer klockan och då var det bara att gå upp! En ganska typisk natt hemma hos oss!

Kramisar
 

Inte då

Skrivet av  Robins mamma
Robin kommer in till oss allt mellan kl 12 och kl 7 beroende på drömamr.
I natt kom han in redan vid 23-tiden och väckte mig minst 4 gånger i natt med prat i sömnen och tom skri.
 

Det går i vågor

Skrivet av  Sömnig Kristina S
Vissa perioder sover Agnes hela natten igenom, men just nu gör hon det tyvärr inte. I natt kom hon in till oss vid tre och har sedan legat och bökat resten av natten. Jag kommer nog inte att vakna alls idag.
 

Tack för era svar...

Skrivet av  lilla jag
det känns skönt att höra att att vi inte är ensamna här hemma med sömnproblem. jag blev genast lite mindre trött.
 

Jag har sovit ca 10 hela nätter på fyra år...

Skrivet av  Gafsan m.Axel & Kalle
...stora killen sover numer oftast hela natten men Kalle gör det inte. Han ropar och så går jag och lägger mig i ungarnas säng och sover vidare där.

Hade jag vetat att jag inte skulle få sova ostört om nätterna på åratal hade jag säkert inte vågat skaffa barn alls, men det är inte så farligt. Oftast somnar de om rätt snabbt när jag kommer dit.

När Axel var liten var det däremot ofta jättejobbigt, han hade nattskräck och skrek periodvis i timtal varje natt och var helt okontaktbar och otröstlig. Det var hemskt att se sitt barn hysteriskt av skräck och inte kunna nå fram och trösta. Men tack och lov gick det över och Kalle har *peppar peppar* sällan mardrömmar och aldrig nattskräck.
 

Samma här

Skrivet av  Åsa med Idisen
Mycket mardrömmar här med, hon pratar i sömnen och det verkar som om hon drömmer om att hon vill ha olika saker som hon inte får! "ha den, vill ha den", "maaamma!" ropar hon om nätterna. Det är jobbigt och ibland undrar man ju hur hon mår och hur det går på dagis, men jag hoppas att det är normalt och att det hör till utveckling och ålder...du är inte ensam i alla fall. Det är mycket jobbigt som händer för våra småttingar nu, de vill vara stora men är små samtidigt...Hoppas det blir bättre snart.
 

Amanda...

Skrivet av  Jessika
vaknar nog inte av drömmar, men av att hon är kissnödig eller redan har kissat ner sig :-(

Jag instämmer med Gafsan - har nog också sovit ca 10 hela nätter de senaste fyra åren, men det går rätt bra ändå.
 

Artiklar från Familjeliv