Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang Rebeckas vatten-rädsla

Skrivet av Annika m Rebecka & Lukas
Nu testar vi att bada varje kväll.
Hoppas på att hon vänjer sig vid det precis som med tandborstningen...
Tack ni som svarade på inlägget.
Känns som att vi provat allt som går och att det är så hopplöst.
Men det är det ju inte...förr eller senare går det säkerligen över.
Svar på tråden: Ang Rebeckas vatten-rädsla

Lycka till!

Skrivet av  Åsa med Idisen
Ida har oxå haft vattenrädsla, det enda som hjälpte för oss var att jag badade MED henne, ibland grät hon lite i början men då kunde jag trösta henne i badet. Lite jobbigt och bökigt var det ibland, men vi fortsatte bada tillsammans i flera månader. Först nu har hon badat själv för första gången på hur länge som helst.

En annan grej som hjälpte oss var att vi gick till simhallen. Där stod Ida helt chockad och iakttog folk som duschade och hoppade i plurret till höger och vänster, sedan tyckte inte hon heller att det var så farligt.

Men badkaret är lite värre, kanske tycker dom att det är halt och läskigt och trångt? Gillar Rebecka skumbad? Eller badkritor som "lättar upp stämningen" lite kanske?
Ida gillar badkritor, men blir tokig om hon får skum eller bubblor på sig.
Tvätta håret kan jag bara göra på ett sätt (utan tårar), genom att luta henne bakåt över mina knän, när jag sitter i badet alltså...
Vill inte Rebecka heller tvätta håret? Stackars liten, hoppas hon snart kan njuta av vattnet. Lycka till med badningen!
 

Fniss :)

Skrivet av  Vibbsan med Emelie
Nu när jag skickade mitt eget inlägg som jag har suttit och knåpat med en bra stund - försökte ju komma på något klokt att säga :) så ser jag ju att du har skrivit samma saker! Komiskt! Allt bra med dig Åsa? Hur har det gått på nya jobbet?
 

hihi

Skrivet av  Åsa med Ida
Vad klok du är som hade samma tips som mig ;) Lite kul! Jag mår bara bra, och jobbet känns bra. Alla är så snälla så, och jag har snabbt kommit in i arbetet. Hur har det gått med Emelies inskolning? Kram!
 

Hej Åsa!

Skrivet av  Annika m Rebecka & Lukas
Vi badar aldrig i badkaret eftersom Rebecka är lite extra rädd för det.
Läste i en bok jag har att barn ofta blir rädda för t ex toaletter eller badkar när de kan sätta saker i samband. De ser att vattnet försvinner ner i avloppet och blir rädda för att själva sugas ner.
Vet inte om det har ngt med Beckas rädsla att göra, men det känns onödigt att utsätta henne för en sak till.
Men att bada tillsammans med henne kanske är värt att testa igen...det var länge sen sist.
Simhallen borde vara ungefär som stranden tycker jag...eller?
Men det är ju värt ett försök det med. BEhöver ha med min kära sambo då bara, för två små galningar i en simhall är för mkt för mig ensam :)

Kram & tack!
 

Hej svejs!

Skrivet av  Åsa med Ida
Badar Rebecka i en balja då eller? Förstår att barn kan bli rädda för badkar, som du säger så är dom ju inte helt olika en toalett! Du får testa simhallen och ta med dig Henrik nån bra dag, ska hålla tummarna! Fast visst kan det finnas läskiga saker där med, bastun och duscharna var Ida rädd för första gången, men så slappnade hon av när hon såg att alla andra duschade. Men ta det lugnt första gången. Jag trodde vi skulle få sitta på bänken hela första gången, för Ida bara satt och observerade, men rätt som det var ville hon i plurret. (en simhall där dom har badleksaker är en bonus!) Kramis!
 

Ja det gör hon

Skrivet av  Annika m Rebecka & Lukas
Vi fick en sån där stor, eg. tvättbalja, av mamma o pappa och den badar Rebecka i.

Vart köper man badkritor förresten??

Kram
 

Förstår...

Skrivet av  Vibbsan med Emelie
att det måste vara jätte jobbigt, både för henne och för er att behöva kämpa med det här. Jag tror att det är en bra idé som du har tänkt göra, att testa att låta henne bada ofta. Ni kanske kan köpa hem lite roliga leksaker också (Emelie har speciella kritor som hon ritar med på badkaret, det tycker hon är jättekul) och bara ha lite vatten badbaljan/badkaret. Undrar föresten om hon skulle bli mer intresserad av att bada om hon såg andra barn i hennes ålder som badade och som tycker att det är kul (utflykt till badhuset kanske - bara för att sitta och titta på), bara en tanke... Hoppas verkligen att det ordnar sig. Berätta hur det går. Stor peppnings kram
 

=)

Skrivet av  Annika m Rebecka & Lukas
Ja det var ju verkligen samma inlägg som Åsas *fniss*
Ja, du får läsa mitt svar till henne då ;)
 

Min stora tjej hade extrem vattenskräck

Skrivet av  Ango & Simone 020804 + 2 till
när hon var runt 1 år (det kom över en natt). Nu är Paulina snart 4 år och det har gradvis gått över, men det är inte helt borta ännu. Det som gör att hon inte gillar att bada är att hon måste tvätta håret, men det ogillar ju de flesta barnen *ler*!

Hoppas att Rebeckas vattenskräck går över snart!

Kramisar
 

Åh...

Skrivet av  Annika m Rebecka & Lukas
Det låter ju som Rebecka...men fyra år alltså!
Eller ja...tre blir det ju *snurr*

Tack för ditt svar!!!

Kram
 

Hoppas att

Skrivet av  Malin med Vanja-02 + bf 17/12
det blir bättre, förr eller senare måste det ju bättra sig tycker jag! Vanja är sån när det gäller duschen, men det går ju iaf att bada henne. Jag håller tummen här för att det ska gå bättre snart!
 

Ja, förut

Skrivet av  Annika m Rebecka & Lukas
var dte bara duschen som var läskig...den har varit läskig läääänge.
Badandet har väl "bara" hållt i sig i ett halvår eller så *suck*

Tack för tummen!
 

Artiklar från Familjeliv