Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"pott-enkät"

Skrivet av mafaldan
När började era barn kissa och bajsa på pottan (eller toa) eller hur gamla är de om det inte börjat?

Undrar rent allmänt men mest för att jag tjafsat med min mamma ikväll på temat, mina barn är ju 2 år och 2 månader och jag har ingen "pott-stress", just nu försöker vi inte ens med pottan eftersom de inte vill, försökte mer i somras och de var utan blöja en del men ingen större succé...

Men MIN mamma har nån sorts stress på temat... Min "positiva" mamma tycker ju typ att "nu är det kört, nu kommer de ha blöja tills de är 4" och kör med liknande "glada" tillrop... *arg*...

Svar på tråden: "pott-enkät"

Glömde ju skriva:

Skrivet av  mafaldan
Ok vi borde väl försöka igen men de har precis börjat dagis och de har varit lite trötta o.s.v. av det så vi har inte velat ha för mycket på en gång liksom...
 

Vi har en potta framme...

Skrivet av  Trillian m Casper o Saga bf 17/9
...men Casper är inte riktigt mogen. Han _vet_ att han ska på pottan men kommer inte på det förrän efter han kissat. Han brukar träna här hemma efter dagis och på helgen, men det blir mycket tvätt. Enklast är att träna när han springer nakenfis (vilket är ofta)
 

2 år och två månader.

Skrivet av  Anna Maria med Li
För att hon själv ville.
 

Rebecka

Skrivet av  Annika m Rebecka & Lukas
började gå åp toa/potta när hon var 23 månader.
Hon går hela dagarna så länge hon inte har byxor på sig för då kan hon glömma bort sig.
Vi har inte tränat ngt utan det var helt på hennes eget bevåg.
 

Matilda

Skrivet av  ~*Ulrika m. mini grodis Bf ?maj*~
började gå lite smått på pottan då hon var 9 månader hon har gjort det i omgångar till och från..
 

Ups

Skrivet av  ~*Ulrika m. matilda-02,mini grodis Bf ?maj*~
av slöjade mig lite kanske...
 

ja, men utan stress

Skrivet av  Elena

Vi har låtit lilla M vara utan blöjor så mycket som möjligt sen förra sommaren. Eftersom hon är en riktig nakenfis så har det ju passat henne. Vi har fått torka upp ett och annat :-(

Nu är hon i princip blöjfri på dagarna, på dagis hade de inga problem med det bara vi såg till att det fanns mycket rena kläder. Ibland får vi med oss flera blöta omgångar, ibland inga. Hälften av barnen i hennes ålder är utan blöja, hälften använder blöja.

Det viktiga är att inte tvinga dem sitta på potta eller toa, utan göra det till något roligt och vara beredd på extra tvätt och en hel del städning :-)

Lycka till!

Gilla ditt nick ;-)
 

Linn började

Skrivet av  Molly m Linn 020627 & Ludwig 040421
sitta på pottan vid 8 månaders ålder. I början mest för att jag skulle ha någonstans att göra av henne när jag själv satt på toa. Ganska snart började hon göra ett och annat i den också.

Sen blev det så att hon, vid ca 1 års ålder, satt där varje morgon och då bajsade hon alltid och kissade ibland. Satte henne alltså direkt på morgonen så fort vi gått ur sängen.

Numera är hon torr dagtid och har blöja på natten bara. Hon är jätteduktig och säger till.
Ibland när hon är kissnödig på kvällen så går hon och hämtar sin potta och sätter sig framför TV:n.
 

Men vad spelar det för roll

Skrivet av  Robins mamma
om barnen är 2 år elelr 5 år då de slutar med blöja?
Huvudsaken är ju ATT de slutar någon gång i sitt liv ;P

Robin var helt blöjfri i sommras, både på dagtid coh om nätterna, sen började han på dagis efter semestern och där lyssnar de inte lika aktivt på hans signaler och då kissar han ner sig vilket gjort att vi nu mera frågar om han vill ha blöja eller gå utan. Ibland vill han ha blöja, ibland inte.
Helger är helt blöjfria både dag och antt så det är kommunikationen med dagis som inte stämemr än så länge.

I våra ögon blir han fri när han blir fri även om vi satte honom på pottan första gången när han var 8 månader och sen använde tygblöjor.
 

Strax innan 2 år

Skrivet av  Jane m Zacharias 020813 & Lucas 040330
Zacharias blev torr dagtid strax innan han fyllde 2. Ingen press eller egentlig träning utan det bara släppte. Bajsandet tog några veckor till, men nu är han helt torr på dagarna och även på nätterna även om vi av lathet har blöja på då.
 

Bakslag här

Skrivet av  Cecilia med Juni & Tindra 30/8
Juni började på eget initiativ att kissa på toaletten redan vid 18 månader. I våras kissade hon mycket på toaletten, vi köpte en sån där liten sittring att lägga på. Vi trodde att hon kanske skulle sluta med blöja i somras när hon visade många tecken på att vara på väg i våras, men så har det inte alls blivit. Nu har hon istället nästan slutat gå på toaletten helt! Tror att det blivit för mycket för henne med att börja på dagis och få syskon, även om allt det gått bra. Vi ska väl ta nya tag när hon har en lite lugnare period hoppas vi snart. Hm, så vi inte är sjuka hela hösten nu efter dagisstarten...? Men nu är det bara en månad sedan hon började inskolningen, lillasyster är 2,5 vecka gammal bara. Att gå på toaletten får ligga på is ett tag nu.
 

Simone har suttit

Skrivet av  Ango & Simone 020804 + 2 till
på potta när hon själv känner för det sedan ca 6 månader. Bara för att hon sitter på pottan ibland betyder det inte att hon är torr, långt ifrån.
Min stora tjej började inte sitta på pottan förräns hon var 3 år och 1 månad (men då blev hon dagtorr på en gång), så jag känner heller ingen som helst stress över Simone!

Kramisar
 

Emelie...

Skrivet av  Vibbsan med Emelie
vill inte sitta på pottan utan vill bara sitta på toaletten, med en sådan där barnsits. Hon har inte blöja på dagarna numera, sedan hon fyllde två år, men det sker ju lite olyckor då och då. Hon vill inte bajsa på toaletten utan det vill hon bara göra i blöjan eller i trosorna. Det är visst väldigt individuellt det här med när barn väljer att sluta med blöja och jag tror att det viktigaste är att man är uppmärksam på vad barnet vill och inte försöker stressa fram det här med avvänjning. Man kan ju försöka avvänja, låta dem gå utan blöja så mycket som möjligt och uppmuntra pott/toalettbesöken, men om barnet inte verkar mogen för det så får man avvakta och prova igen en annan gång. Synd att din mamma stressar upp sig över det här, men jag tycker att du ska försöka strunta i det hon säger och låta det få ta den tid det tar.
 

Ingen potta än

Skrivet av  Annika m. Robin 2år & Michelle 4 år
han är 2 år och 4 månader och har aldrig kissat/bajsat på pottan, han vill inte, och jag tänker inte tvinga honom.
Han brukar sitta på pottan med kläderna på ibland, och i somras så sprang han naken lite och blev jätte imponerad av när kisset kom, han sprang och "småskvätte" varstans och sa -kiss! : ) varje gång det kom lite.

Så det får ta den tid det tar.
Hans storasyster började inte kissa på pottan förrän hon var strax efter 3 år gammal, och innan det hade hon aldrig suttit där, det kom på en dag. Innan det kände hon inte i förväg att hon skulle kissa.
Och efter den enda dagen hade hon aldrig mer blöja på dagen.

Jag tror inte det går lika smidigt med lillebror men vi får väl se.
 

Här var det

Skrivet av  Angie med Emilia -02 & bf 5/2
Emilia som började säga till när hon ville gå på potta. Hon var då 1½år, vi var väl inte så noga med det utan hon fick säga till när hon ville gå. Men i somras så började vi helt utan blöja (vi var lite lata innan)Hon har velat vara blöjfri tidigare än så drog alltid av sig blöjan och så....Men vi började som sagt köra med det helt nu i somras. Toaletten har hon börjat gå på nyligen för hon har sett att dom stora barnen gör så hos dagmamman :)Det har gått jätte bra mest tror jag för att som du säger man väntar tills dom själva är redo, det är inget att skynda på.

Jag tycker du gör helt rätt det blir bara jobbigt om man ska ha pottstress.

 

Nathalie

Skrivet av  Camilla m Nathalie 2 år + v.21
började jag ha utan blöja när hon var 1 år och 7 månader.

Sedan vart hon blöjfri på dagtid hemma när hon var 1 år och 9 månader. En månad senare så slutade vi med blöja när vi åkte iväg också.

Och när hon var 2 år och 1 månad så slutade hon med blöja när hon sov middag.

Så nu är det endast nattblöja som hon har. Det är verkligen jätte skönt! :)

Vanligast är väl att barnen blir blöjfria i 2-3 års åldern. Och jag har haft som mål att Natti ska vara blöjfri som 2 åring.

Inte ska du känna nån stress inte...visst han du börja med att ha dem utan blöja hemma. Och då är mitt tips att du har byxor på dem. För då känner dom obehaget av att kissa på sig och lär sig bättre. (fungerade i alla fall för Natti bäst så)

Det kommer ju även mindre kiss på golvet så det är ju inte så jobbigt att städa då. :)

Men jag har ju även satt Nathalie på pottan sen hon var ca 7 månader vid varje blöjbyte för att få in rutinen. Och så vart det ju mindre kiss i alla blöjor då. :)
Och oftast så tajmade hon in att bajsa varje dag på pottan. Så skönt att slippa byta bajsblöja. ;)
 

Lite olika..

Skrivet av  Lisa m Eia 020623
Jag har pottan framme så hon sätter sig där ibland men bara en gång har hon kissat där. Häromdagen kom hon utan blöja och ville kissa på toaletten. Känner ingen större stress över det här med potträning. Hon ser hur de andra barnen gör på dagis och blir nog bara mer och mer nyfiken på att prova själv.
 

Inget direkt intresse här

Skrivet av  Åsa med Ida
Vi har en potta här hemma, men Ida är inte intresserad. Jag har heller inte försökt få henne att sitta där heller, det är ingen brådska. Om man stressar fram det blir det nog bara fel. Däremot har hon velat sitta på toaletten några gånger, men inget har kommit då.

Försök att inte lyssna på din mamma, tror din känsla är rätt att inte stressa barnen. När de är mogna så kommer det att visa sig.
 

min dotter

Skrivet av  jiia m antonia 20020820
Hon var exakt 2 när hon själmant gick på potta. Hon vill inte ha blöja hemma eller när hon är med oss men på dagis vill hon inte gå på potta. så där har hon blöja. Fröknarna försökte få henne att gå på potta men hon kissade bara på sig och ville inte alls så hon är inte mogen där än men hemma är det inga problem. Inte ens på natten
 

Genomsnittsåldern för barn att bli torra är 28 mån

Skrivet av  Gafsan m.Axel & Kalle
...läste jag (dagtorra alltså). Så det är väl knappast någon brådska (alla barn MÅSTE ju inte vara tidigare än genomsnittet med allting heller, bortsett från allt annat så är det ju knappast statistiskt möjligt :-)

Kalle är 2 år och 1 månad och klarar sig utan blöja alldeles ypperligt - tills han blir nödig. Då ropar han efter blöjan. Men några olyckor blir det ytterligt sällan. Tyvärr har han ännu inte lyckats klura ut det där med pottan/toan, han sitter gärna där men inget händer :-(

Vår stora kille, Axel, blev torr på ca en månad när han var just 28 månader. Från att aldrig ha gått på toan/pottan blev han totalt dagtorr på två veckor när det gällde kiss och så ytterligare två veckor för bajset. Jag tror att när barnen väl är mogna kan det gå väldigt snabbt att ta bort blöjan medan det antagligen kan bli en betydligt mer utdragen process om man börjar hårdträna långt innan ungarna är mogna för det.
 

Artiklar från Familjeliv