Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad händer i munnen!

Skrivet av Anna
Min tjej verkar ha jätteont i munnen. Det rinner floder och för det mesta så har hon en hand i munnen. Man märker att det är jobbigt att äta vissa saker och hon är jätteorolig på nätterna? Kommer det fler tänder nu? Jag som hade hoppats att dom fått de flesta redan?

Kramizzzzzzzzzzz
Svar på tråden: Vad händer i munnen!

Är det inte runt 2.5 som de andra paret kindtänder

Skrivet av  Gafsan m.Axel & Kalle
...brukar titta fram? Och just kindtänderna kan verkligen göra rejält ont när de kommer.

Om din dotter är ett sånt barn som gapar på begäran (det är ju INTE alla tvååringar som gör det :-) så kan du ju kika därinne. En komplett uppsättning mjölktänder består av 20 tänder, varav 8 tuggtänder. Två på vardera sidan uppe och nere, alltså. Finns där bara en tuggtand så är det nog så att det är fler tänder på G nu.

Om din dotter sover dåligt pga smärtan så kan det hjälpa med lite flytande värkmedicin. (flytande är bättre än suppar eftersom den har en lokalbedövande effekt i munnen). Vår favorit här hemma är flytande Panodil som smakar gott och är lagom trögflytande (som sirap). Det finns ju flytande Alvedon också men den vägrar mina barn ta och jag förstår dem - den smakar inget vidare.
 

Robins sista tand

Skrivet av  Robins mamma
dök upp här i dagarna så nu har han 20 stycken.
Passa på att räkna tänderna när ni borstar dem så ser du hur många som är kvar.

Vid 3 år ska alla 20 tänderna ha kommit, därav tandläkarkallelsen man brukar få efter 3års kontrollen på BVC.
 

Säkert tänderna

Skrivet av  Tina m. Jacob & Oliver
Oliver gnällde för ett tag sedan om att han hade ont i munnen, var frågade jag och han pekade. Då såg jag att de två sista kindtänderna upptill höll på att komma fram.

Någon vecka senare kom även de två nertill men då sa han inget. Så nu har han alla 20 tänderna.

Tror du det kan vara det kanske. Ta en liten koll i hennes mun och se om det ät kindtänderna som kommer.
 

Artiklar från Familjeliv