Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vilka leksaker har ni rensat ut?

Skrivet av Jaaa
Alltså vilka leksaker har era sommarbarn växt ifrån?

Vi är i strängt behov av att rensa bort en del av Alfridas leksaker. Allt ligger hullerombuller i lådor och skåp. Problemet är att jag inte riktigt vet vad jag ska rensa bort. Vissa saker leker hon fortfarande med fast de egentligen är för mindre barn, t.ex. djur man drar efter sig och alla ljudleksaker. När det gäller leksaker som hon inte leker så ofta med, vet jag inte om det beror på om hon har växt ifrån dem eller om det beror på att de ligger utspridda med olika delar i olika lådor.

Hjälp mig med tips på vilken typ av leksaker man kan rensa bort!

Svar på tråden: Vilka leksaker har ni rensat ut?

Agnes leker nästan bara

Skrivet av  Kristina S
med storasysters leksaker, och några enstaka kramdjur och dockor. Så vi skulle nog kunna sortera bort allting.
 

Låter som hos oss då!

Skrivet av  Jaaa
Alfrida vill bara vara i syskonens rum och leka med deras saker. Just nu är det dessutom mycket populärt att rita.
 

Hmmm...

Skrivet av  Katarina m Isak
Ja det där är inte lätt. För någon vecka sedan tyckte jag att jag var så duktig och rensade ut några fina småbarnssaker och la i en korg och ställde undan i en garderob. Den har jag sen tänkt ta fram när det kommer bebisar på besök. Men just DEN korgen har Isak hämtat flera gånger och satt sig och lekt med :-)

Men jag har lagt undan några knopp-pussel som han typ aldrig har lekt med och nästan alla mjuka djur som bara ligger och samlar damm. Det Isak leker mest med nu är Briotåget, storebrors Playmo och alla miljarder motorcyklar han har.

Jag brukar göra så att jag ställer undan en leksakslåda ett tag, t ex Duplolådan just nu, och sen kan man ta fram den om ett tag och då kan alla tre killarna börja leka med det helt plötsligt.

Fast hålla ordning på barnens leksaker är tyvärr inte min starka sida. Ibland sorterar jag och rensar och andra stunder bara slänger jag ner saker i deras stora lådor på hjul de har under sina sängar (såna är väldigt bra faktiskt!)
 

Jo, precis det har jag gjort också, ...

Skrivet av  Jaaa
...plockat undan en kasse. Och den är alltid väldigt populär om den hittas, oavsett vad som är i.
 

Vi har gjort så här:

Skrivet av  Anna Maria med Li
Vi har sorterat leksakerna och byter ut dem efter hand så att det alltid blir "nya saker" varje vecka. Vi har bara sorterat ut de riktiga bebissakerna ( skallror osv ) resten roterar vi. Sen ligger Li\'s saker på bestämda ställen och inte i hög ( hyllor ) vilket gör att hon har mer överblick över dem och det ser snyggare ut. Hon leker med de flesta sakerna sen vi gjorde så, förut tror jag det var för rörigt för henne.
 

Precis så man ska göra...

Skrivet av  Jaaa
...tror jag. Och leksakerna måste vara i ordning för att de ska vara inbjudande att leka med. Tyvärr har vi en så fruktansvärd oreda på alla barnes leksaker. Det ligger olika smådelar utspridda överallt och i varandras rum. Jag försöker sortera ibland, men när det gått ungefär två dagar så är det lika illa igen. Att sortera alla leksaker nu skulle innebära minst tre dagars heltidsarbete, och den tiden finns lixom aldrig med tre barn:-(.
 

Förstår det

Skrivet av  Anna Maria med Li
vi har ju bara ett barn så det är ju betydligt lättare.
 

Men...

Skrivet av  Dina m Alice 99 & Valdemar 02
Om man bara satsar stort en gång, så blir det mycket lättare sen. Vi rensade upp rejält, tog frma de förvaringsldor som redan fanns men som inte användes så bra, och köpte några nya. Och så sorterade vi, samt slängde trasiga och alltför fula saker, från McD och sånt (en del fick smugglas ut...). Sen märkte vi upp lådorna, och nu är det mycket bättre, det är överskådligt, och otroligt mycket lättare att städa. För det blir ju rörigt jättefort, men nu kan även Alice städa hyfsat lätt och Valdemar hjälper gärna till.

Jag fick sån ångest av att tänka på att mina barn lever i ett sånt enormt överflöd av leksaker, och ändå så lekte de bara med en tiondel. Jag bara kände att det skapar helt fel förutsättningar för dem framöver, det lär ju inte bli lättare att städa i en tånårings rum, så jag tror att om man inympar nån sorts ordning från början så finns det större chans att den hänger med.

Det märks också att barnen trivs när det är ordning och reda, de stökar faktiskt inte till lika mycket, åtminstone känns det inte som det, och det blir mer inbudande att leka, vilket också gör att leken kan bli mer kreativ.

Ja, jag menar inte att ge dig ångest nu *s* men jag tror faktiskt att man måste börja med en upprensning för att komma nånvart, och man har igen tiden! Vi är såna enorma slarvers både jag och Pontus och jag känner verkligen att jag måste lära mina barn lite ordning och reda så att inte de blir likadana, då kommer det att bli fullständig kaos.
 

Stavar som en kratta *s*

Skrivet av  Dina m Alice 99 & Valdemar 02
vad är t.ex en tånåring? *s* jag skriver så fort så att fingrarna slinter. Borde ha nån son korrar mina inlägg...
 

Jo, jag vet!

Skrivet av  Jaaa
Du har rätt, vi måste ta en upprensning. Jag gjorde en i Almas rum för ca ett halvår sedan - märkte upp alla lådor o.s.v. Men det tog inte mer än ca två veckor så var det en enda röra igen. Hon klarar inte att städa själv.

Och ang. överflödet av leksaker, så håller jag med dig. En kväll för några månader sedan när Alma inte ville städa sa vi att "då tar vi en sopsäck och slänger allt som är på golvet". "Ja, gör det då. Jag får ändå nya snart", fick vi till svar. "Nej, jag köper inga nya leksaker för att du inte vill städa", sa jag. "Jamen, det är ändå jul snart och då får jag julklappar av tomten", sa hon (det var typ i mars). Vi tog sopsäcken och slängde alla hennes saker, t.ex. alla hennes Barbies som hon älskade (det var ju favoritleksakerna som låg framme). Hon tittade bara på och gjorde inte ett dugg för att hindra oss och har inte heller frågat efter en enda av sakerna sedan dess. Då är man en "brat", anser jag.
 

Ujuj...

Skrivet av  Dina m Alice 99 & Valdemar 02
Vilka ungar vi har, visst märks det att de lever i överflöd, och att de blir påverkade av det! Nej, det är klart, att om inte barnen har nåt incitament i att hålla ordning bland sina saker, så är det ju jättesvårt! Alice är inte så prylfixerad, hon har vissa saker som hon leker jättemycket med (just nu bratz och barbie, enbart) och sina utklädningskläder, och så ritar hon rätt mycket och lägger pussel, resten skulle vi med lätthet kunna sortera ut utan att hon hade märkt det! Hemskt!

Jag blir mest galen på att sakerna dräller runt överallt här hemma, Valdemar är expert på att driva omkring med diverse prylar och släppa lite här och där, vi har i två veckors tid försökt hitta hans älskade bondgårdsdjur, men de är spårläst försvunna. Vet inte var de kan ha hamnat! Rätt segt! Idealet vore om man bara hade så mycket saker så att man kunde hålla reda på allt, så att allt hade sin plats men att man ändå kunde "se" allt, nu blir det ju ändå mycket instoppande här och där, bara för att man har så mycket saker och för liten yta att förvara dem...så hur bra man ändå är med förvaringslådor, så känns det bara omöjligt ibland.

Och när man själv har så attans mycket saker, och bara köper och kommer hem med nytt jämt och ständigt, ja, då ser ju barnen där, och lär sig att det nog funkar likadant för dem...ja och så var komsumtionscirkeln sluten...

Man kanske skulle bli antroposof och flytta till ett ekohus, odla egna grönsaker och ha minimalt med saker, ffa BARA ha saker som är vackra att titta på!! Det skulle vara något!!:-)
 

Har precis rensat....

Skrivet av  Nickis@
..bort det mesta förutom dockorna med tillbehör, instrument och böcker.
 

Mm, så skulle vi också...

Skrivet av  Jaaa
...kunna göra tror jag. Jag får väl glädja läkarmissionen med ett besök snart.
 

Inget direkt faktiskt...

Skrivet av  ulrika m hampus 020724
var gång jag tänker gå igenom leksakerna och rensa så kommer han med någon av de prylar jag tänkt ta bort och tycker det är jättekul...så länge vi har plats för grejerna får de vara...de riktigt typiska bäbisgrejorna har vi i en särskild låda då vi har småbarn som kommer och hälsar på ibland, och då leker hampus gärna med dem också...