Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

De sommarbarn som går på pottan...

Skrivet av Annika m Rebecka & Lukas
Sover de utan blöja också?
Tänker både på middagssömn & på natten.

Rebecka sover med blöja på natten men inte på dagen.
Det funkar halvbra än så länge för vissa dagar tar det 1-2 timmar innan hon somnar och då kissar hon i sängen trots att hon inte har blöja på dagarna.
Svar på tråden: De sommarbarn som går på pottan...

Robin sover utan

Skrivet av  Robins mamma
både dagtid och anttetid.
På kvällen är det tandborstning och sitta på toaletten (använde sittring) sen pyjamas på och i säng för att läsa Alfons.
Oftast vill han själv gå upp och kissa en sväng till precis innan han somnar eftersom han dricker rätt mycket vatten precis vid sänggåendet.

På dagis kissar han fortfarande på sig men där har vi precis kommit på att det handlar om ren och skär trots för är han hemma en vecka så är han helt torr men på dagis kan han sitta på pottan utan att något kommer och när fröknarna en minut senare hjälper honom på med kläderna så kissar han ståendes utan att göra en min att han bryr sig.
En av fröknarna sa att det kändes som om han ville ha lite extra uppmärksamhet eftersom han pussar och kramas i mängder när de byter kisskläder.
Har gett dem nya direktiv gällande pottandet för de är inte vana med blöjbarn som håller på att bli torra (Monitesoridagis som egentligen tar in barn från 3år)
 

Torr på natten

Skrivet av  Dina m Alice 99 & Valdemar 02
Valdemar är torr på natten, och på dagen så länge han har rumpan bar, eller bara kalsonger. Då händer det aldrig olyckor. Men har han byxor på, så händer det att han kissar på sig, och har han blöja så struntar han helt i att gå på toa...vi tänkte försöka prova utan blöja på dagis om ett tag, men de är ute mycket, och även när de är inne är jag lite osäker på om han har koncentration nog att avbryta leken för att gå på toa...svårt det där!

Eftersom han har blöja dagtid på dagis (men inte hemma alltså) så har vi inte tagit bort den på natten OM han skulle glömma av sig framåt morgonkvisten. Vi har istället tygblöja på natten, känns onödigt att slänga en oanvänd blöja. Men tvättar gör man ju ändå. Dagtid har han ingen blöja då han sover. Vi kommer nog att sluta med blöja även på natten, på tre veckor nu har han bara kissat på natten en gång, så snart ska vi nog våga ta steget;-)
 

Smart...

Skrivet av  Annika m Rebecka & Lukas
Det där med tygblöja!
Rebecka vill inte bajsa än på pottan utan gör det i blöjan på morgonen...men det är et bra tips till senare!

Jag trodde ungefär samma som du om dagis, men Rebecka fixar det superbra & är helt torr även där.
Så testa tycker jag!
 

Aha...

Skrivet av  Dina m Alice & Valdemar
Ja då kanske man skulle testa blöjfritt på dagis då. Minns ju att vi gjorde så med vår stora flicka, vi körde blöjfritt så fort hon öht ville gå på toa, och det gick ju jättebra, hon blev helt torr dag o natt på en vecka. Men vi har nog varit lite latare med lillebror...

Ja tygisar är faktiskt väldigt praktiskt. Jag har nog haft lite fördomar, tyckt att det verkade besvärligt och så, men det är faktiskt mycket lättare och smidigare än vad vi trodde innan. Särskilt nu när inte Valdemar knappt kissar i blöjan hemma, känns ju helt onödigt att lägga massa pengar på blöjor som man slänger helt oanvända.
 

Alice är helt torr...

Skrivet av  Lizz med Alice 13/8 -02
både natt och dag. Vi har helt tagit bort blöjorna nu. På tvåårsdagen gick hon till dagis utan blöja och sedan dess har det hänt en olycka och det var i början när dom glömde ta på henne blöja till vilan. När hon var 2 år och 1 månad så slutade hon dygnet runt, vi fick helt enkelt inte på henne blöja längre, hon totalvägrade. Vi har inte haft en våt natt ännu.

Nu somnar hon vid sju, vaknar själv mellan tio och elva och vill gå och kissa. Sedan vaknar hon själv en gång till allt mellan ett och fem på natten och behöver på toan. Helt otroligt duktig. Vi har inte tvingat henne utan hon har valt det här själv.

Tror storasyster har hjälpt till mycket, för hon ska göra allt som Linn gör då även toabesöken *ler*. Det gick av bara farten.

Kram på er!
Lizz
 

Emelie...

Skrivet av  Vibbsan
har blöja på natten. Vissa nätter vill hon gå upp och kissa flera gånger och då är blöjan helt torr på morgonen, medans andra nätter sover hon hela natten och då har hon kiss i blöjan på morgonen. På dagen sover hon oftast en liten stund i sin vagn utan blöja, men då brukar vi smyga dit en handduk om vi har tillgång till det för säkerhetsskull, för det har hänt att hon har kissat i sömnen.
 

Inte Li iaf

Skrivet av  Anna Maria med Li
på dagen sover hon med blöja trots att det i princip aldrig kommer något kiss i den men på natten så kommer det kiss, inte lika mycket som förut men det kommer fortfarande. Tror att de tberor på att hon äter välling precis innan hon somnar.
 

På dagen, men inte på natten

Skrivet av  Jane m Zacharias 020813 & Lucas 040330
Och det är för att jag är lat! Jag _vill_ bara inte gå upp och byta lakan mitt i natten om det skulle hända en olycka. Tror iofs inte att det skulle göra det eftersom blöjan nästan alltid är torr, så vi slutar nog snart.
 

Lägg ett

Skrivet av  Camilla m Nathalie 2 år + bf 1/2
kiss skydd över lakanet som han kan sova på....så gjorde vi i början när vi slutade med blöjan på dagsömnen.

Och det vart perfekt för dom få gångerna hon kissade på sig så kom det på kissskyddet (och så hade vi en handduk över det) Och så slapp vi byta lakan. :)

Ett litet tips bara!
 

Det är så vi tänkt

Skrivet av  Jane m Zacharias & Lucas
Har massor med plastad frotté så det tänkte jag lägga överst.
 

Nathalie

Skrivet av  Camilla m Nathalie 2 år + bf 1/2
sover utan blöja på dagen och med blöja på natten.

Jag slutade med sovvamiddagsblöjan när hon var 2 år och 1 mån och det har fungerat jätte bra.

Nattblöjan är fortfarande för kissig för att jag ska våga låta henne sova utan.
Men jag hoppas att hon är torr på natten när hon är 2 ½ och absolut senast 3.


 

Filippa har nu börjat sova nattetid

Skrivet av  ¤ Elizabeth med prinsessa 22/9 ¤
utan blöja också. Väldigt duktig tjej må jag säga. Inte en enda blöt natt faktiskt.(varit blöjfri natten i en vecka nu) Hon går och sover vid 19-20 tiden och sover fram till 6-tiden då det blir snabba ryck till toan.

 

Artiklar från Familjeliv