Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har era sommarbarn plötsligt blivit rädda?

Skrivet av Miss Ru
Sonen har plötsligt börjat lägga märke till alla ljud i lägenheten, hos grannarna och ute på gården. Minsta lilla ljud så frågar han oroligt; vad är det?
Och han vill ha lugnande förklaringar, typ som att de stängde nog bara sin ytterdörr eller tampade något. Han säger själv att mycket är "farligt" och "läskigt" och kan börja gråta när han tittar på barnprogram för att han upplever det som läskigt.
Känner ni igen er?
Svar på tråden: Har era sommarbarn plötsligt blivit rädda?

ja va lustigt

Skrivet av  Angie med Emilia & bf 5/2
att du säger det. Emilia har ockås blivit lite orolig för alla ljud. När det låter ovanför så blir hon lite ängslig och frågar vad det är. Speciellt när det går nån i trappen så säger hon läskigt och hoppar upp i min famn...Det är väldigt mycket som är läskigt nu för tiden...det kanske är nåt med åldern?!
 

Casper har tyckt...

Skrivet av  Trillian m Saga99, Casper02 & Marcus04
...att mycket varitläskigt senaste halvåret. Barbapappa-filmen var läskig ett tag(fast nu är det en av favoriterna?) bara som ett exempel ;-)
 

Tea har varit rädd

Skrivet av  Elena med Tea 2 år
Tea var rädd ett tag för ljud och spöken (?) Hon fick en blick som var skrämd och flög upp i vår famn.
Men jag tycker att det har gått över nu, lite rädd för spöken är hon fortfarande (jag har verkligen ingen aning om vad hon fått det från!)
 

Mopeder

Skrivet av  Sterna
är Robin rädd för men det beror på att en tonårsidiot var på väg att köra på honom för några veckor sen. Vi stod i busskön och idioten kom på en moped utan fungerande bromsar med två kompisar på skjuts och kör rakt in i busskön.
Blev så rädd och föbannad att jag började skälla på honom utan en tanke på att Robin var i närheten och efter det komemr han springa\'ndes till mig eller sin pappa så fort han hör motorljud och vi är utomhus.
 

Ja lite

Skrivet av  Åsa med Idisen
På vissa sätt har hon blivit tuffare (tack Pippi Långstrump), men jag känner igen det där oroliga "va e de?"

Här är det mörka vrår som är läskiga "e de pötten däj"? (är det spöken där?) eller så går hon runt och försäkrar sig själv, skakar på huvudet och säger "näe, inga pötten däj", och ser lite orolig ut faktiskt. Vet inte var hon fått detta om spöken från? Såvitt jag vet har hon aldrig sett spöken framställda som läskiga.
 

Vanja har

Skrivet av  Malin med Vanja-02 + bf 17/12
varit lite reserverad vad gäller höga läskiga ljud. Framförallt borrmaskiner o så... Ibland dammsugaren, men om hon får hjälpa till går det bra. Om hon hör nåt från grannen så undrar hon vad det är, men berättar vi vad det är som låter så lugnar hon sig.
 

Arvid är precis..

Skrivet av  Malin m Arvid-02 & Elsa-Märta 14/8-04
.. sån, vi har varit lite irriterade på honom för att allt är såfarligt hela tiden, men det verkar ju som om det har med åldern att göra vad skönt!!

Kanske ska titta in här lite oftare! :-)
 

Isak är rädd..

Skrivet av  Katarina m Isak
.. för TOMTEN!! Man undrar ju lite varför eftersom han knappast kommer ihåg förra julen?!? Men han tycker om att titta i våra fotoalbum och när han såg bilder på tomten blev han jätterädd. Nu kommer han med det där albumet flera gånger varje dag och vill att man ska titta tillsammans med honom (går man ut ur rummet när bilden med tomten på är uppe så börjar han gråta :-)). Vi har pratat massor om att tomten inte är farlig så det säger han själv... "tomten snäll", "tomten paket" säger han och ser nervös ut :-) Undrar just hur det ska gå på julafton... vi kan ju inte skippa hela tomtegrejen heller nu när vi har pratat om tomtar, gröt och paket sen i juli :-)
 

Samma här

Skrivet av  Marlene & Oscar 17/7
När man säger att "i jul kommer tomten" så skakar Oscar på huvudet och underläppen darrar och så säger han näää *ler*. Undrar precis som du hur det ska gå i jul, förra julen hade vi också tomte och Oscar var helt oberörd då och satt i Tomtens knä.
 

njaa

Skrivet av  annasthlm
Love säger "Det finns lejon där" och pekar på skogen, men rädd...nej, inte så speciellt.
Han är väldigt orädd av sig, och det kan också vara jobbigt ibland :-)
 

Vild chansning *OT*

Skrivet av  Elena med Tea 2 år
Heter du Anna på riktigt? Och har ett barn till, förutom Love?
 

Ja

Skrivet av  annasthlm
*skratt*
vem är du? :-)
 

tillägg

Skrivet av  annasthlm
Love har en lillebror.
 

Fortsatt *OT*...

Skrivet av  Elena med Tea 2 år
Bor du i Nacka möjligtvis? :-)
Om du är den jag tror du är så känner inte vi varandra, men har en gemensam kompis, Anna R som skall få bebis den 9 november.
Har jag rätt tro? Tänkte att Love inte är ett så vanligt namn...det var så jag började gissa om det kunde vara du...
 

Ha!

Skrivet av  annasthlm
Nu vet jag vem du är! :-)
Jag känner Anna R, jag bor inte i Nacka, men har gjort det :-)

Du är ju Elena i Gbg!
Jag har till och med sett dig på bild :-)

När är Tea född? jag vet att det är 1 månad ifrån Love, men jag minns inte om det var 1 månad innan eller efter *s*
 

Kul!

Skrivet av  Elena med Tea 2 år
Jovisst är det jag :-)
Elena från GBG alltså, vad kul att min vilda chansning gick hem!
Jag har inte sett kort på dig (tror jag) men däremot på Love :-)
Tea är född den 25 juli och Love i juni va? Vad är det lillebror heter? Anna har sagt det men jag minns inte, fint och lite ovanligt har jag för mig att det var.

Jag skall upp till STHLM i november, veckan efter att Anna skall ha fått sin bebis, jag hoppas ju rent egoistiskt att hon inte går över tiden så att jag får träffa deras gryn då!

Om du pratar med henne får du hälsa, jag hinner ringa så sällan...
 

jo

Skrivet av  annasthlm
Love född 25 juni :-)
Lillebror heter Elis.

Ska du bo hemma hos A & T 1 vecka efter att de förmodligen fått barn? Eller bor du hos någon annan?
Inte för att vara dum eller så, dvs missförstå mig inte!, men du vet väl hur knasigt man kan må 1 vecka efter förlossningen :-)
Kanske boka in resan lite senare under vintern?
:-)

Fast du kanske ska träffa flera Sthlm´s vänner under trippen, vad vet jag ;-)
Ett litet tips bara, om det var A&T i huvudsak du skulle träffa :-)

Vi får väl se om vi träffas nån gång!
Love och Tea kan ju leka :-)


 

Bor hos Teas Farfar

Skrivet av  Elena med Tea 2 år
Det var snällt av dig att vara så finkänslig ;-)
Men det skulle inte falla mig in att be dom om att bo där precis efter bebis ankomst *ler*
Nej vi bor hos Teas farfar, Teas pappa är ju från STHLM.
Ja, vore kul att ses! Om Anna tycker att det passar kanske vi kan samköra det med att vi är där...men vi får väl se :-)
 

Hehe

Skrivet av  annasthlm
kände mig som värsta ärkebitchen där ett tag. Men du tog mig helt rätt :-)

Vad mysigt att bo hos farfar!
Vi får väl se när, var och hur Annas bebis tittar ut :-) Spännande till tusen i alla fall!

:-)