Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur tydligt pratar era barn?

Skrivet av Gafsan m.Axel & Kalle
Jag vet att det är så olika hur barnens språkutveckling ser ut men jag kan inte låta bli att undra... jag tycker att Kalle pratar så fruktansvärt otydligt! Han pratar jättemycket, hela tiden, och har ett stort ordförråd - bara det att det är så svårt att höra vad han säger...

Sitt eget namn t.ex. uttalar han Gaje eftersom han varken kan säga "k" eller "l". I ord som börjar på konsonant hoppar han oftast över första bokstaven eller ersätter den med "b". Vid konsonantmöten uttalar han bara en av konsonanterna. Lägg sen till det att han använder sina vokaler ganska godtyckligt så förstår ni att det inte är lätt att begripa vad han säger... :-)

Exempel på Kalle-prat är apa (lampa), bap (svamp), atta (jacka), äta (hämta), äpa (hjälpa) osv.

Kalles storebror pratade MYCKET tydligare i samma ålder. I övrigt tror jag att språknivån är ungefär densamma men eftersom Kalle pratar så otydligt känns det ändå som om han har ett mycket sämre språk.

Så nu undrar jag hur tydligt/otydligt era barn pratar? Kan de de flesta språkljuden eller är det fler som saknar många ljud fortfarande?
Svar på tråden: Hur tydligt pratar era barn?

Rebecka

Skrivet av  Annika m Rebecka & Lukas
pratar superbra.
I stort sett felfritt och lika långa meningar som vi.
Det är grammatiken som inte är riktig än.

Vår granne däremot snackar som Kalle.
Hon säger bl a "gogo"(smörgås) "gegecka"(rebecka) osv
Och hon är ju då lika gammal som våra små.
 

Ida pratar tydligt men

Skrivet av  Karin med Ida + bf 21/1
Ida pratar väldigt tydligt (oftast) men som en jämförelse så pratar ingen av de andra tvååringarna i hennes dagisgrupp överhuvudtaget begripligt.
Ida är väldigt noga med alla stavelser t.ex. heter huvudet verkligen huvudet när hon säger det, inte huvvet som jag säger...;o). I bland är hon överdrivet tydlig så att grisen heter "gorisen".
De andra barnen på dagis pratar också massor, men det är bara om man ser vad de pekar på eller vid riktigt uppenbara stuationer (som "där är Idas mamma") eller så som man kan urskilja vad de säger.
Och jag tror faktiskt inte att det bara är för att jag inte är van vid deras prat som jag uppfattar det som otydligt även om jag givetvis skulle förstår mer om jag var deras mamma.
Så som med allt annat så är det en otrolig spridning! Ida är tidig med prat och ord och färger och bilmärken och bokstäver och sånt, olika kategorier och vad som hör dit är hennes specialämne, men usel på att hoppa eller springa eller klättra eller annat grovmotoriskt. Olika intressen styr helt klart utvecklingen.
 

Det låter precis som min tjej

Skrivet av  Anna Maria med Li
det där med grovmotoriken.
 

Love

Skrivet av  annasthlm
pratar ganska tydligt, så de flesta hör vad han säger. Jag menar, inte bara jag som mamma förstår *s*

Han pratar ganska långa meningar, har någon gång räknat det till 7-ordsmening, vad nu det betyder? :-)
Han säger mycket roliga saker, han säger ju rakt ut vad han tänker och han får en lätt att skratta.
Han är också välutvecklad vad det gäller grovmotoriken, men har ingen ro att öva på finmotoriken. Pussel osv. är inte intressant nu. Fast måla, klippa och pyssla börjar bli mer intressant iofs.



 

Eliaz

Skrivet av  Ulrica m Fanny-99 & Eliaz 020708
pratar oavbrutet. Ibland förstår vi ibland inte. Blir också halva ord niv (kniv), Anny (Fanny), näning (välling). Sitt namn säger han inte utan när man frågar vad han heter svarar han "ja" (jag). Fanny pratade helt rent när hon var 2 år. Tror barn är olika även om vi mammor gärna vill jämföra dom :o)
 

Tydligt

Skrivet av  Anna Maria med Li
förutom r ljudet, ris blir lis.
 

Tydligt

Skrivet av  Tina m. Jacob & Oliver
och rent. Långa hela meningar. Alla förstår vad han säger. Han har varit väldigt tidig, det var även hans bror.

Men som jag brukar säga: Alla barn är olika och utvecklas i olik takt.
 

Vanja

Skrivet av  Malin med Vanja -02 + bf 17/12
pratar jättebra, har lärt sig väldigt mycket de senaste månaderna. Men jag tror inte man ska jämföra så mycket, fast jag vet att det är lätt att man gör det om man har fler barn. På Vanjas dagis finns en 4-åring som pratar sämre än Vanja tex, så det är ju väldigt väldigt olika!
 

Ibland tydligt, ibland inte!

Skrivet av  Monica med Tintin 26/8-02
Ibland är Tintins meningar jättetydliga, ibland förstår vi inte alls vad han menar. vissa konsonanter kan vara svåra att säga så då blir det p,d eller liknande.

En del ord blir ju konstiga varianter... exempelvis dammsuga heter på hans språk "gammsoj", mycket märkligt.

Han är väldigt duktig på grovmotoriken, springer, hoppar och dansar. Även finmotoriken börjar komma. Gillar att pussla och rita med sina kritor. Vill sätta på lock på burkar, har lärt sig öppna mjölkpaketet (vanlig tetra) mm mm.
 

Emilia pratar

Skrivet av  Angie med Emilia & bf 5/2
jätte bra tydligt och långa meningar hon till och med sjunger med hörlurarna på och man hör vilken låt det är hon sjunger på :)Min lillebror som är 2 månader yngre han pratar otydligt och har egna ord på saker. Det är nog väldigt olika....
 

det har släppt nu!

Skrivet av  .::Anna & flickorna::.
Talet alltså. Hon härmar oss hela tiden och hon är riktigt duktig på att prata nu. Talet började släppa lite i våras innan hennes 2 års dag. Men nu under oktobe månad har det skett en dramatisk förändring!

Nu sjunger hon heela tiden (och rätta toner är det också) + att hon pratar samt härmar oss ofta!

*skoj*

Men blir hon t.ex. för uppspelt så sluddrar hon till en början...sen kommer de tydliga orden fram.
 

Melina..

Skrivet av  Nickis@
..kan vara lite svår att förstå, men hon blandar ibland grekiska och svenska. Talar de grekiska orden tydligre.
 

Elsa

Skrivet av  Hanna m. Ludvig & Elsa
Elsa pratar inte rent. Hon kan t.ex. inte säga s och f i början av ord och har svårt med kombinationen k och t (katt blir t.ex. kak). S och f blir ofta d.
För Elsas del är det många av hennes tidiga uttal som sitter kvar. Hennes första ord kom när hon var åtta månder men då hade hon svårt för de flesta ljuden och det har alltså hängt med. Ord hon lär sig nu är mycket tydligare.
Grammatiskt och när det gäller ordförråd och meningsbyggnad har hon ett anvancerat språk. Särskilt ordförrådet imponerar. Det grammatiska har kommit de senaste månaderna så kanske har hon koncentrerat sig mer på det än på ljud. Just nu jobbar hon mycket på dåtidsformerna t.ex.
Hon hör att vi säger fel om vi använder hennes uttal (som t.ex. mjölk som hon kallar mönk), då kan hon rätta oss och säga "inte mönk - mönk". Så hon uppfattar inte att hon själv säger fel.
Storebror pratade tydligare vid samma ålder men hade inte lika avancerat språk (och då pratade han ändå bra).
Jag hoppas själv att de saknade ljuden ska komma snart för när hon kan prata så obehindrat är det lite synd att det inte är rent. SAmtidigt är hon ju inte ens 2,5.
 

Casper pratar...

Skrivet av  Trillian m Saga99, Casper02 & Marcus04
ganska så otydligt. Det är fler i hans ålder på dagis som gör det, liksom det även är ett par som pratar som om de vore 10 år redan :-)
 

Lite otydligt

Skrivet av  Cecilia med Juni & Tindra 30/8
Juni har börjat prata mycket i sommar, känns som att hin gjort stora framsteg. Vissa ord är tydliga, annat är mer "bäbisspråk" fortfarande.

Jag får ofta gissa mig fram när hon upprepar gång på gång, och så får jag tolka åt andra. Det är såå gulligt när hon anstränger sig och säger sina ord så tydligt hon kan, och det låter helt obegripligt och hon ser så bestämd ut och vet precis vad hon menar. Och så lyser hon upp och säger belåtet ja och nickar bekräftande när jag tillslut fattat rätt.

Jag tycker ändå att hon är duktig nu när hon pratar mycket. Men så är hon ju första barnet och jag har inte haft ett barn som pratar förut. För mig är det här ju rekordet! ;-)
 

Tack för alla svar!

Skrivet av  Gafsan m.Axel & Kalle
Skönt att höra att det inte är alla barn som har alla språkljud ännu - då finns det nog hopp för Kalle också :-)

Det känns bara lite orättvist att han ska ha så svårt att göra sig förstådd fast han kan massor av ord och pratar i långa meningar :-(

Lite rädd är jag att det är hans korta tungband som spökar. Båda mina killar är födda med mycket korta tungband, Kalles storebror har visserligen alltid haft ett extremt bra tal trots detta men jag vet ju att det kan ha effekter på barnens uttal så jag kommer inte helt att kunna släppa tanken förrän Kalle lär sig resten av språkljuden. Men, som sagt, de är ju små än så det finns ju tid.
 

Artiklar från Familjeliv