Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sen med att prata

Skrivet av Helen m Jonatan 040701, Elsa02,Matilda00
Är det bara min dotter som inte pratar mycket alls? Hon kan säga mamma, pappa, titta, där, här, oj, nej och umm (betyder ja), ja inte så mycket mer....mamma titta här, är det längsta hon kan säga. Hon säger inget annat. Matilda heter ma-ma och så säger hon titta titta mycket. Hon är väldigt sen med talet om man jämför med Matilda som var jättetidig. På bvc säger de att det förmodligen kommer igång snart och att hon fortfarande lagrar och att man inte behöver vara orolig. Men jag kan inte låta bli att undra om det inte ska komma igång snart. Hon kör mycket teckenspråk. Men däremot förstår hon allt man säger. Hon härmar inte det man säger om jag frågar kan du säga pinne, kan du säga boll mm så svarar hon alltid da-da. Dockan heter da-da tex. ;o)
Fler som har barn som är sena med talet? Läser man nedan så verkar det som alla pratar så duktigt :o)
Svar på tråden: Sen med att prata

Precis så...

Skrivet av  .::Anna & flickorna::.
...höll Fanny på! = )

Frågade man henne om hon kunde säga pinne eller boll blev det väldigt sluddrigt uttal. Ibland ville hon inte säga något alls. Och när hon försökte säga något lät det i stil med: mmaaffiiisssaaannnbbbooofff

Dvs det var totalt otydliga meningar! Men roligt hade hon och hon såg precis ut som om hon kunde prata som vi andra gjorde *ler* Och vi låtsades för det mesta som om vi förstod henne men vi uppmuntrade även henne att härma oss...fast samtidigt visa att vi var stolta över henne som kunde prata (på sitt eget lilla vis) = )

Och visst har det sakta med säkert kommit fler ord sen i våras men som jag skrev nedan så lossnade talet dramatiskt nu under oktober månad! En helt annan tjej! = )

Så nu förstår jag precis vad folk menar när talet släpper hos vissa barn och pang så börjar de tala rent och tydligt! precis så var det nämligen för Fanny...

Kram
 

Min äldsta dotter

Skrivet av  Linda S
som nu är 5½ år kunde inte säga något ord när hon var 1½, och få när hon var två. Alla sa åt oss att det inte var något att oroa sig för att att det kommer. När hon var två började vi mer medvetet jobba med språket och hennes språkutveckling satte fart. Det var ett verkligt lyft för henne.

Vill du veta mer om modellen kan du titta in här:
http://groups.yahoo.com/group/kommunicerande_samspel/
 

Artiklar från Familjeliv