Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Luktsinne

Skrivet av Mamma med dålig näsa
Har en lite ovanlig fråga. Jag har inget luktsinne alls och det är ett medfött handikapp.
Nu är jag oroad för att min tvååring ärvt detta.
Min fråga till er är om era barn prata mycket om hur saker luktar och reagerar på det som luktar illa?
Mitt dotter kan säga att något luktar gott men också att hon inte känner vad vissa saker luktar.

Tacksam för svar
Svar på tråden: Luktsinne

Kalle verkar inte särskilt intresserad...

Skrivet av  Gafsan m.Axel & Kalle
...av lukter. Och inte överdrivet intresserad av smaken på mat heller utan det verkar vara nästan enbart konsistensen som styr vad han gillar och ogillar.

Det var likadant med hans storebror när han var mindre. Först i 3-årsåldern verkade det som om smaken blev viktigare än konsistensen när det gällde mat.

Jag har läst någonstans att små barn har dåligt utvecklat smaksinne de första åren och det verkar ju iaf stämma bra på mina barn (eller om de är extremt känsliga för konsistenser:-).
 

Vanja har nog

Skrivet av  Malin med Vanja -02 + bf 17/12
inte så mycket koll på det där ännu. Sambon brukar stick ner snusdosan framför näsan på henne o då gapar hon (mer när hon var mindre) o sträcker sig efter den. O hur gott luktar det med snus???*ryser*
Hon luktar på blommorna som står här utanför porten, men jag vet inte hur mycet koll hon har egentligen.
 

Inte alls

Skrivet av  Annika m Rebecka & Lukas
Rebecka bryr sig inte öht om att eller vad saker luktar.
 

Melina..

Skrivet av  Nickis@
...stoppar ner näsan och tycker att vissa saker luktar äckligt, speciellt vinäger, sånt som luktar starkt.
 

Ida luktar inte

Skrivet av  Karin med Ida + bf 21/1
Ida verkar inte bry sig om ifall det luktar på olika sätt. Hon "luktar" gärna på blommor, men även plastblommor luktar gott så jag tror inte hon riktigt fattar vad det är.
Men hon går utan att tveka in på toa när där ibland är som en riktig gaskammare, så hon är inte särskilt känslig i alla fall ;o).
 

Artiklar från Familjeliv