Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag får spunk!

Skrivet av Annika m Rebecka & Lukas
Åh jag är så förbenat TRÖTT på alla viktiga förstå-sig-påare!!!
Varför varför varför bara _måste_ man berätta för andra vad som är rätt och fel när det rör sig om helt uppenbart subjektiva ämnen?

Henriks(sambon) kompis var hemma hos oss ikväll och när han kom skulle vi just till att äta så jag frågade om han ville ha middag.
Då började han med att tala om för mig att middag äter man kl 12, vid 17-18 heter det kvällsmat.
Jaha...kalla det vad du vill sa jag då, men blev något irriterad över hans sätt att tacka ja till en gratis middag.
Sen när vi satt och åt så höll han på & rättade Rebecka hela tiden.
När hon ville prata med honom(hon tycker jätemycket om honom) så sa han till henne att man inte talar med mat i mun.
Hallå? Är ni så petiga med era barn?
Själv är jag rätt nöjd med att Rebecka får i sig mat & sitter med vid matbordet öht.
Efter maten fick Rebecka en glass till efterrätt eftersom jag hade lovat henne det(glassbilen kom när maten var på G så vi kompromissade).
Det hade han så klart invändningar mot eftersom hon inte hade suttit snällt & fint & ätit upp allt osv...
Sen åt hon glassen på mitten istället för uppifrån & ner(pinnglass) och då börjar han skälla på henne för att hon äter glassen fel.
Då lackade jag ur totalt och bad honom fara & flyga!
Är man två år så äter man glass precis hur man vill och det är dessutom VÅRT barn, inte hans!
Jag kan tolerera folks dumhet till en viss gräns, men det här fick jag nog av.
Han kommer hem till oss och äter middag, utan att ens tacka för maten, och har sen mage att "uppfostra" vår dotter.
Okej om det hade gällt att hon slogs eller gjorde något farligt...men att prata med mat i munnen & äta glass på fel sätt?
Ska man tolerera sånt??

Nu är han förstås sur då vilket jag egentligen skiter högaktningsfullt i...men det är så synd om Henrik tycker jag.
Han blev iofs också sur på sin kompis, men det känns så trist att jag sabbar mellan dom.
Äsch...fattar ni vad jag menar?
Svar på tråden: Jag får spunk!

Nämen!

Skrivet av  Cecilia med Juni & Tindra 30/8
Men hu! Jag hade också blivit arg och ledsen. Hon är ju faktiskt 2 år! Och inte hans sak att förmana, vilken trist stil. :-(

Jag är glad om Juni äter och inte slänger på golvet eller häller ut dricka med flit. Att hon inte förstår att vilken ände av strutglass som man ska börja med utan förstås tar den smala som passar så bra i munnen, är bara gulligt tycker jag. Glass är förövrigt en _efterrätt_, anser jag, inte en belöning för att man ätit upp! Som om att äta vore en prestation som skulle bedömas och belönas? Snacka om effektivt sätt att fixa ätstörningar!
 

Men herregud!

Skrivet av  Åsa med Idisen
Vilken människa att lägga sig i! Han kan inte ha några egna barn va..?!
Sitter och läxar upp Rebecka och säger att hon gör fel, när han egentligen är den som är ouppfostrad, så håller man bara inte på. Han kan inte ha någon respekt för er.

Förstår att det känns jobbigt att bli osams med Henriks kompis, men det kan ju inte hjälpas, du gjorde helt rätt tycker jag. Han kommer säkert (om han verkligen är en kompis att hålla fast vid) att komma och be om ursäkt snart.

Hur mår du då? Ser inte ditt namn så ofta här längre, och inte på augustilistan heller. Hoppas allt är bra! Ge Lukas en stor kram från mig på namnsdagen idag!!!
 

Vilken idiot...

Skrivet av  Anna m Joel 040229
Hamnade på ett bananskal här inne...klickar runt lite :-)

MEn reagerade verkligen på ditt inlägg. Är din dotter dessutom bara 2 år så ja, då är man glad att de äter!

Stackars Henrik som kanske hamnar i kläm lite där, men vad ska man göra! Med all rätt lackade du till!!
 

Bra gjort!

Skrivet av  Robins mamma
Att du skälde ut honom alltså ;P
Jag sitter här och är redo att skälla lite till på honom om du vill skicka hit honom... Så där gör man bara inte.
 

men alltså...

Skrivet av  .::Anna & flickorna::.
....vilken knasig människa! = ( Jag tycker att du har gjort helt rätt som har reagerat! Ut med honom bara...

Sen kan jag förstå att det känns jobbigt att "ha gått emellan grabbarna" men jag är helt säker på att Henrik är 110% på din sida...fast visst skulle det kännas lite skumt när det blir sådär.

Nä jag tycker absolut att du ska ta upp detta med Henriks kompis om du får tillfälle. Och om du orkar, vill & kan! Eller så kan man bara låta det vara *S* Hur som helst, en knasig människa var han iaf!

Kram
 

Min mans bror

Skrivet av  Anonym just nu
har "uppfostrat" våra barn sen dom föddes. Vet precis hur det är! Tyvärr har jag inte haft modet att säga ifrån, men nu när jag läste om dig har jag fått mer styrka, nästa gång det händer ska jag inte vara tyst längre.

Bra gjort av dig.
 

Jag tycker generellt

Skrivet av  Kristina S
att vi tar för lite ansvar för andra barns beteende, att vi kanske oftare borde säga till när vi ser främmande barn göra tokiga och dumma saker. Men när folk kommer hem till mig och börjar uppfostra mina barn ser jag rött. När min barn gör något direkt farligt eller riktigt dumt tycker jag så klart att man får säga till, men jag har varit med om att människor jag knappt känner under sitt första besök hemma hos mig sitter och hyssjar åt mina barn, när de varit alldeles normalt högljudda. En person sa "Kom hit ska jag sätta ett plåster för munnen på dig" till min stora flicka. Det kanske var ett skämt, men jag tyckte inte att det var roligt. Vårt hem är just VÅRT hem, är man gäst hos oss är man också gäst hos mina barn, och då ska man behandla dem med samma respekt som man behandlar värdfolk i allmänhet.
 

Tack för ert stöd!

Skrivet av  Annika m Rebecka & Lukas
Tycks dela mina åsikter & tankar med flera vilket alltid är skönt!
Som tur är verkar kompisen bara vara sur på mig & inte på Henrik och personligen skiter jag fullkomligt i relationen mellan honom & mig.
Men så vet jag också att Henrik reagerade han med så nästa gång kanske det är han som biter ifrån...
Kanske tar det bättre då?
Nu känner jag mig bara som den griniga flickvännen typ.

Kram på er!
 

Heja Annika!

Skrivet av  Monica med Tintin
Det var rent oförskämt av sambons kompis att bete sig på det sättet! Blir man bjuden på middag/kvällsmat (jag tycker det är lunch mitt på dan och middag på kvällen, kvällsmat är för mig några mackor och oboy lite senare, men det är ju en annan fråga!) tackar man väl för det!

Och att påpeka för en 2-åring att man ska äta med stängd mun, men hallå! Som du själv skriver, att de äter överhuvud taget är ju bra. Speciellt bra är det ju om mesta maten hamnar i munnen (det är ju så lååång väg mellan tallriken och munnen).

Och har ni kommit överens om en glass efter maten ska väl inte han komma och bryta era överenskommelser!

Nä det var bra att du sa ifrån! Fattar han inte att han gjort fel tycker jag synd om hans kommande barn...
 

Jag fattar precis

Skrivet av  Malin med Vanja -02 + bf 17/12
vad du menar! BJag hade blivit totalt vansinnig! Knappast hans sak att sitta o uppfostra ERT barn! Två år gammal o vet inte hur man äter en glass... *suck* såna människor betackar jag mig för.
Svärmor gjorde en sån dundergrej i somras när vi var på semester hos dem(två nätter klarade jag av) Hennes gubbe hade jobbat sent, gått av 4 på morgonen tror jag. Vanja pratade som vanligt på morgonen, vaknade vid 8, kl 10 kommer farmor upp o börjar gorma om att hon förde ett jäkla liv. När en 2-åring leker, kan man knappast begära att hon ska göra det tyst!
*suck*
 

Artiklar från Familjeliv