Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tor på tomten???

Skrivet av Malin med Tindra -02
Ang inlägget nedan om att "hota" barnen.
Ni som inte kommer att låtsas att det finns en tomte... hur, varför? Hur resonerar ni?

Har självt valt att det finns ingen tomte. Just för jag vet hur det kommer att bli, speciellt med sambons familj). Gör du si eller så så komme rinte tomten till dig. Det var inte snäll eller nu var du dum då får du inga julklappar av tomten... Akta digg tomten ser dig... osv osv...
Har hört hur det sägs till andra abrn. Aldrig att jag vill att min dotter ska bli rädd för tomten på det viset. Så visst ni må tycka att jag är grym, att hon inte får uppleva det speciella med att tro på tomten... Men jag vill verkligen ite att hon ska behöva vara rädd för det hela tiden. Vet hur min mormor var mot mig. Då hotades med både tomten och barnavårdshälsonämnden.

Oj blev kanske lite obegripligt...
Svar på tråden: Tor på tomten???

TROR ska det ju vara *imt*

Skrivet av  Malin med Tindra -02
hmmm
 

Men usch så hemskt

Skrivet av  Anna Maria med Li
vi pratar väl inte direkt om tomten alls, men nog kommer vi ha en tomte på julafton som kommer med paket.

Däremot kommer vi inte blanda in hot om tomten någonstans. Tror inte att hot leder någonstans alls.
 

Nej verkligen inte

Skrivet av  Malin med Tindra -02
Tror inte alls man kommer någon vart med hot om vara sig det ena eller det andra. BArnen blir bara rädda =(
Det är ju eg först nu man börjar att tänka på det med tomten till "vårbarnen" eftersom innan har dom varit försmå för att riktigt förstå vad som händer.
Fast beslutet om tomten haade jag tagit redan innan Tindra föddes. Har ju sett hur det har varit med de andra barnen, typ sambons kusin barn (tindra har inga kusiner än på den sidan)
Men det har dom inte brytt sig om utan håller på med tomten.... Blir sååååå ARG. Tomten finns INTE. iaf inte här
 

Hos oss

Skrivet av  Robins mamma
är det ingen som vill vara tomte så förra året fick Robin vara "nisse" med tomteluva på och klappade alla paketen under granen för att visa farfar vilket han skulle dela ut.
Hur vi gör den dagen Robin själv kommer och frågar om tomten så vet jag inte riktigt ännu hur vi ska svara men tanken är något åt englands tomte, någon som kommer om natten när alla sover och lämnar klapparna under granen.
 

Jag tycker att det där är svårt!

Skrivet av  Gafsan m.Axel & Kalle
Jag är uppvuxen utan tomte, eftersom allt vad tomtar hette var bannlysta i mina farföräldrars hem där vi brukade fira jul. Min farmor hade nämligen blivit hotad med tomten som barn och bestämt sig för att i hennes hem skulle ALLA barn få julklappar, vare sig de var snälla eller ej, och utan att behöva skrämmas halvt från vettet av utklädda grannar.

Rätt tänkt av henne, naturligtvis, men jag tyckte ändå att det var lite sorgligt att tomten uppenbarligen kom hem till alla andra barn men inte till oss... så förra julen gjorde vi en liten kompromiss (innan dess var barnen lite för små för att det skulle kännas motiverat) och la varsitt stort paket plus lite godis till barnen under julgranen som barnen fick upptäcka på julaftons morgon. Detta hade alltså tomten levererat under natten :-)

Det kändes som en trevlig och bra lösning - fast efteråt undrade Axel varför tomten inte kom till oss på dagen som han gjorde hos kompisarna :-) Så vi får väl hur vi gör i år, om tomten smyger sig in under natten och lämnar julklappar eller om han visar sig för barnen :-)

Men för att tomten ska vara ett TREVLIGT påhitt krävs ju att han är just en snäll överlämnare av presenter, utan att kräva motprestationer av olika slag (typ sluta skrika/ät upp maten/gör som mamma säger - annars kommer inte tomten). Om alternativet är att ha en elak hot-tomte så skulle jag utan tvekan ha valt bort tomten! Låter som du gör rätt med tanke på sambons familj :-)
 

Ja det känns

Skrivet av  Malin med Tindra -02
som om det vore enda lösningen.
Fast här får jag ju självklart inget medhåll.... så det är skönt att kunna fråga er och få svar
 

Tomten finns!!!

Skrivet av  Tanja med Paulina 02
Iaf väljer vi att tro på tomten och förmedlar det även till dottern. För mig är tomte bara en trevlig tradition, något barnen ser fram emot, lägger inga andra värderingar i det alls!
Däremot så skräms vi inte med NÅGOT här hemma, Paulina är rätt så bra på att förstå samband mellan orsak och verkan. De sakerna som är för abstrakta att förstå (t ex karies och tandhygien) förenklar vi så gott det går, dock skräms vi inte med tandtroll e dyl.

Vad det gäller släktingar som hotar och skräms... SÄG IFRÅN! Ta inte tomten ifrån Tindra bara för att farmor hotar och håller på! Paulinas farföräldrar hade också för sig vissa gammaldags fasoner (typ att slå bordet om Paulina har slagit sig på det, men jag sa ifrån! Nu säger de "stackars bord, vad ont det måste ha gjort på sig med":-)) Förklara för släkten hur NI vill ha det!
Detta med tomten behöver inte bli så stort heller, Paulina har tjatat om julgran sedan augusti, tomte nämner hon inte ens...
 

Det är just det

Skrivet av  Malin med Tindra -02
Jag skulle gärna vilja att man kunde ha en "normal relation" till tomten.
Men här går det inte att säga till farmor, fafar, faster, farbror mfl.
Går inte att säga till dom något över huvud taget. Dom kan inte respektera mig och dom kan inte respektera min dotter. VIlket har resulterat i att vi inte har mycket kontakt öven om vi bor nära (knappt en mil) Men så länge dom bara kör över mig, oss, på det viset så får det vara.
Uppe i skogen där sambons farmor bor finns det en gammal övergiven stuga och det börjas redan med: "Är du inte snäll så får du gå till tomtestugan" Vilket har resulterat i att alla barn är vettskrämda för den stugan. Även de äldre barnen som nu vet att tomten inte finns vågar inte ens gå förbi den...

Men vad härligt att Paulina redan längtar. =)
 

Usch,

Skrivet av  Tanja med Paulina 02
vad jobbigt det låter.-((
nu kommer jag in på en helt annan diskussion, men jag undrar om det är värt att öht ha en relation med farföräldrar om det är så illa? Det brukar vara bättre med ingen relation alls än med en dålig sådan. Vad säger din man om det?

stå på dig, lät dem inte köra över dig och Tindra!!!
Styrkekramar från oss!
 

sambon tillåter inte det

Skrivet av  Malin med Tindra -02
Fast jag försöker förklara att varken jag eller Tindra eg mår bra av den. Fast Tindra gillar att vara där eftersom dom har två hundar hon älskar att busa med. Hon pratar aldrig att åka och hälsa på farmor och farfar utan hon ska hälsa på hundarna.

Men att bryta alls går inte. Fast just nu har jag i alla fall lyckas begränsa våra besök till en gång i månaden. Vilket jag kan tycka är lagom men det möter vilda protester från andra håll =(

Sedan gnälls det även om att dom aldrig får vara barnvakt. Men aldrig i livet att jag lämnar henne där...
 

Vi vet inte om...

Skrivet av  Trillian m Saga99, Casper02 & Marcus04
... tomten finns, Kanske finns han? Jag hoppas det, men både jag o Saga vet att tomten som kommer till oss är utklädd o att det kan vara kul att leka tomte :-)
 

...och...

Skrivet av  Trillian m Saga99, Casper02 & Marcus04
Casper vet inte så mycket om tomten ännu
 

Här är tomten ingen stor grej...

Skrivet av  Dina m Alice 99 & Valdemar 02
Jag själv tycker att det är jätteskoj med tomte, när jag var liten brukade jag och mina kusiner turas om att vara tomte, det blev världens skådespel och spektakel och var superkul. Mina föräldrar och äldre släktingar har aldrig någonsin hotat med tomten, tomten är bara en kul grej och är begränsad till julen. Varför hota öht? Jag skulle aldrig få för mig att hota eller skrämma barnen med tomten eller nåt annat för den delen. Jag vill att de ska växa upp och vara trygga individer och att hålla på och hota och skrämmas är ju bara helt förödande då.

Jag vet inte om det är något speciellt med att tro på just tomten, vi fantiserar om en massa grejer här hemma. När vi går i skogen går vi ofta och "letar" efter alver eller tomtebobarnen, eller andra sagoväsen. Det är jätteskoj tycker min dotter, hon har livlig fantasi och mår jättebra av det, jag tycker själv att det bara är roligt att fantisera om sagoväsen. Hon gillar spöken och varulvar också, och allt möjligt, vi skräms ju inte om sånt utan jag vill hellre att hon får ett naturligt förhållningssätt till sago- och fantasiväsen.

Dessutom, så tror ju jag på Gud och för henne är det väl egentligen ingen skillnad på tomtar, spöken eller Jesus, det är ju lika abstrakt för henne alltihop.

Om jag vore du skulle jag ha försökt att införa en positiv tomtebild istället för att förneka tomten. Om släktingarna beter sig på ett kasst sätt och hotar med tomten och allt möjligt, säg emot dem! Det är väl bara att förneka, "nej, tomten kommer med juklappar till alla barn!" osv.

Sen behöver man ju inte göra nån stor grej av det, vi har tomte på julen, min syrras ex kommer hem och tomtar för oss, Alice tycker att det är superkul, hon vet säkert att det är Erik men säger inget, jag tror att hon tycker att det är lite spännnade att veta fast inget säga...men resten av året pratar vi inte om tomten.

Ja, lite svamligt blev det här, men iaf, min poäng är bara att barn behöver inte alls vara rädda för tomten, för mig hör inte det ihop alls. Då är det väl bättre att försöka kväsa de släktingar som har en kass tomteuppfattning, och fantisera bäst man själv vill. Jag tycker att det är roligare så.
 

Artiklar från Familjeliv