Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Anti-stresstips

Skrivet av Kristina S
Har just insett att november månad kommer att bli alldeles förfärlig för mig, och då tycker jag ändå att jag lever lite på gränsen redan. Men under en dryg månad kommer jag att vara ensam om mina arbetsuppgifter (vi är vanligen två, men min kollega går på mammaledighet och hennes vikarie kan inte börja direkt). Dessutom går ett projekt jag leder in i sin slutfas och jag går en kvällskurs en gång i veckan som kräver en del arbete. De förutsättningarna kan jag inte ändra på, alltså måste jag se till att resten av mitt liv fungerar så smidigt som möjligt.

Därför ber jag er om råd: Hur ordnar ni det för er när livet verkligen kör ihop sig? Har tänkt på två saker själv:
1. Jag ska göra en matplanering för hela månaden och se till att vi bara behöver fylla på med färskvaror en gång i veckan.
2. Jag ska försöka planera och göra i ordning (stryka och sånt) alla veckans kläder på söndagskvällen.

Vad mer kan jag göra? Och hur hittar man ett andningshål mitt i alltihop så att man klarar att överleva?
Svar på tråden: Anti-stresstips

Puh!

Skrivet av  Elena med Tea 2 år
Jaa du, det låter inte så kul!
Förutom det du redan kommit på så gäller det nog att släppa på kraven hemma...låta dammråttorna ligga i hörnen tex. Just för att hitta andningshålen du söker...stänga av TV:n! Jag tycker att den tar så mycket tid, de dagar jag inte tittar på tv är jättesköna, särskilt om jag kommer hem strax innan 18:00 och skall laga mat som går fort till mig och dottern och sedan lägga henne mellan 19:00 och 19:30. Om jag sedan skippar TV:n och pysslar lite hemma eller läser lite känns de timmarna väldigt mycket mer värda än om jag tillbringat dom fram för tv:n

Detta blev lite svamligt kanske och inte så många konkreta tips..Hoppas att det löser sig och att november blir kort för din del!
 

Gör storkok på helgerna

Skrivet av  Robins mamma
som bara är att värma på kvällen när du kommer hem så slipepr du stå och laga mat efter jobbet och kan ägna dig lite tid åt familjen.

Som Elena säger, strunta i damsugaren coh trasan i en månad, skitit blir det men inte så farligt att man itne över lever.
Tvätta i omgångar, sätt på en maskin innan jobbet som du hänger lite snabbt när du koommit hem och sätt då på nästa som du hänger morgonen efter.

Be om hjälp - hur ar din gubbe det under den här perioden? Kan han dra ner lite på sitt tempo för att avlasta dig? Kna farmor/mormor komma över en kväll i veckan och vika tvätt tex?

Glöm inte bort att umgås med familjen på ehlgerna för att ta igen det du missar på vardagarna.
Man blir mycket mindre stressad av att leka med barn.
 

Inget tips, men

Skrivet av  Åsa med Ida 020820
gud vilken bra fråga!
Ska med intresse följa de svar som kommer, för jag är i liknande sits som dig. Vad jobbar du med? Här är det reklambranschen. Försöker intala mig själv då och då "det är bara reklam". hihi.
 

Hej Åsa!

Skrivet av  Kristina S
Jag jobbar på en marknadsavdelning, med information och marknadsföring, så vi ligger nära varandra. Är du copy? Kursen jag går just nu är en copykurs. Jag ställde också frågan på Ordet är fritt och Arbeta och ha småbarn, ifall du vill hänga på dit och leta svar. Annars kan vi kanske skriva till varandra när vi kommer på något fiffigt?


 

Aha

Skrivet av  Åsa med Ida 020820
Då sitter du på köparsidan och jag på säljarsidan kan man säga? Jag jobbar som originalare på en liten byrå i stan. Vad kul att gå copykurs! Jag älskar att skriva och ibland har jag funderat på att bli copy, men jag har jobbat som originalare i 10 år och man blir ju lite bekväm. Jag har ju litegrann att säga till om om texterna ändå. Kommer definitivt att kika in på "arbeta o ha småbarn", där har jag knappt varit inne förr. Vi ses där! Om jag kommer på nåt fiffigt lovar jag att mejla dig (om din mejladress är med i infon?) Min är [email protected]
 

Artiklar från Familjeliv