Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Farmor

Skrivet av Anonym nu
Måste få kräka ur mig lite oro. 2-åringen är inte så jätteofta hos sin farmor vilket jag har en del i + att hon själv inte tar så mkt initiativ. När han väl är där verkar hon gilla det och han har roligt.

Nästan varje gång har han blivit röd i rumpan pga att han gått med bajs länge. 1 gång fick han tom ett sår på skinkan. Denna gången var hela pungen röd. Dom var ute i trädgården men han ville gå in så efter en stund! gick hon in för att se vad han gjorde. Alltså lämnar man en 2-åring ensam inne? Dom har ju dessutom inte barnsäkrat och har mediciner, maskindisk mm framme och en trappa utan räcke. När han sov middag hade hon gått ut. Tycker det är så taskigt att riskera att han vaknar och blir rädd och undrar var han är och så är han dessutom helt ensam.

Vi höll länge på att han inte skulle äta godis men det sket dom i och gav honom när vi var där och hälsade på trots att vi sagt till.

Hittar ingen lösning på detta. Dom är så snälla och generösa och har rätt att träffa honom men jag blir så orolig av att höra detta. Kan inte prata med pappan för det är så känsligt för honom och han blir sur och går i försvarsställning direkt. Han vill att sonen ska få träffa sin farmor och få en bra relation utan att vi är med jämt.
Svar på tråden: Farmor

Fast

Skrivet av  Annika m Rebecka & Lukas
när det handlar om barnens säkerhet tycker jag att man ska lägga relationerna åt sidan!!
Det är illa nog att pojken blir röd/sårig i rumpan för att han inte får en ny blöja, eller att han får godis trots att han inte ska äta sånt.
Men att lämna honom inne själv utan tillsyn???

Jag skulle inte lämnat honom där mer.
Ta ett rejält snack med dem och fattar de inte så lämna honom inte där!

En av våra föräldrar(vill inte säga vem här) har alkoholproblem.
H*n är hemma mycket och passar mer än gärna barnen och har alltid gjort det bra.
Men sen jag upptäckte att h*n har alkoholproblem lämnar jag inte barnen där en sekund.
Man måste tänka på barnen i första hand...

Kram
 

Självklart ska man ha en relation

Skrivet av  Robins mamma
men det betyder inte att man måste lämna sitt barn där.
Min mamma är psykiskt instabil och trots våra relationsproblem som bottnar i hennes sjukdom så älskar min son henne. Hon är här minst en gång i veckan och busar och leker så jag kan städa, pyssla och dona lite mer fritt med mitt, men _aldrig_ att jag skulle lämna dem ensamna mer än för att gå till Konsum som ligger 100m bort.
Hon har flera gånger erbjudit sig att hjälpa till mer varpå jag har tackat och sagt att jag ska fundera på det, sen har vi ringt till svärföräldrarna istället.
De få gånger min mamma har opinerat sig har jag sagt ifrån och även talat om varför. Då kommer hon inte och hälsar på på ett tag men efter någon månad är hon tillbaka för hennes barnbarn är hennes allt och det vill jag aldrig ta ifrån henne.


Det är Du som är föräldern och kan de inte acceptera det så skulle jag inte lämna mitt barn hos dem utan stannat kvar tillsammans med dem och barnet.
 

Jag håller med!

Skrivet av  Anonym nu
Tycker inte heller han borde lämnas där då jag inte litar på henne. Men vi är 2 föräldrar och jag kan inte köra över min man och enväldigt bestämma att han int får vara ensam med farmor.

Pratade dock med mannen i em och berättade att han varit ensam inne och han tog det på "rätt" sätt. (Var rädd att han skulle bli sur för jag klankade på morsan) Han tyckte det var lika förfärligt som jag och kommer ta sig ett allvarligt snack med henne nästa gång han ska vara där, hon får en chans till att fatta att han är 2 och inte 12!!
 

Skönt!

Skrivet av  Robins mamma
Då är ni iaf halvvägs åt rätt håll.
Hoppas bara farmor tar sin sons ord på rätt sätt och ändra sig.
 

Hej "anonym nu"!

Skrivet av  Tove
Låter inte som hon alls har tillräckligt med koll på barnbarnet, då skulle jag INTE låta honom vara där själv, never ever, då skulle pappan få tycka vad han vill... Antar f.ö. att han inte heller tycker det är trevligt om sonen får sår i rumpan eller äter medicin eller diskmedel...

Vi har lite liknande sits och vi har helt kallt låtit det mesta umgänget ske hos oss, MEN vi är inte med hela tiden, vi gör annat eller är inne om de är ute och leker etc. men då finns vi till hands nånstans om/när det behövs... Och är barnvakt är de i vårt barnsäkrade hem...

Vet ej om liknande skulle funka för er men men... Känn INTE att du styr och ställer för mcyket tycker jag! Säkerhet och hälsa måste väl gå först!!!???!!!
 

Artiklar från Familjeliv