Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Rädd för elektriska apparater?

Skrivet av Petra med Julia
Min dotter blir livrädd var gång vi sätter igång olika elektriska apparater såsom dammsugare, visp, hårfön och liknande.

Någon annan med samma erfarenhet och vad gör vi åt detta?
Svar på tråden: Rädd för elektriska apparater?

Här gick det över av sig själv

Skrivet av  Cecilia med Juni & Tindra 30/8
Fast Juni var lite mindre då, men helt plötsligt så var hon inte rädd längre. Vi försökte undvika att hon blev rädd, inte vara nära det som lät högt - och det låter ju faktiskt jobbigt, inte så konstigt att de kan bli skrämda. Krama, bära, vara i ett annat rum. Sedan hade rädslan plötsligt vuxit bort.

Jag var själv rädd för borrmaskiner jag när jag liten, men det är jag inte nu. *s* Fast himla irriterande ljud tytcker jag!
 

Simon hade en sån period...

Skrivet av  Asereht
men det gällde bara vissa apparater. Dammsugaren var ok och alla typer av motorer var ok men mixern och elvispen var riktigt läskiga av någon anledning.

Jag/vi försökte att inte göra så stor affär av det utan jag brukade prata med honom och säga att den inte var farlig och att dne bara låter illa. Sen brukade jag alltid förvarna honom om att jag skulle använda den även om han var med mig och pysslade. Jag brukade säga typ "nu ska mamma sätta på mixern så nu kommer det låta så där illa, du kanske ska gå och sitta hos pappa så länge".

Under en period så lämnade Simon alltid rummet och ville helst sitta i pappas knä när jag använde visp eller mixer men så efter ett tag så tog nyfikenheten över. Han avencerade från pappas knä till att jag fick bära honom (eller ha honom i ringsjalen på höften) medan jag grejade och sedan så började det gå bra att ha honom på en stol brevid.

Idag bryr han sig inte alls längre, han brukar visserligen alltid påpeka att vispen/mixern "bråkar" (farmor säger så).

Jag tror de flesta av rädslorna går över av sig själva när barnet sorterat sina känslor och insett att det inte var något att oroa sig över. Barn är ju inte alltid rationella, de måste ju skaffa sig erfarenhet för att kunna förstå och få insikt.

Så det enda tips jag har är att ta det lungt och att prata med henne om att det inte är farligt men samtidigt ta hennes rädsla/oro på allvar.
 

Här med

Skrivet av  Annika m Rebecka & Lukas
Det har blivit lite bättre dock.
Rebecka brukar, med lite övertalning, kunna hjälpa till...t ex trycka på knappen osv.
Då går det bättre.
Men det hade inte funkat alls för ett halvår sen.
Se tiden an tror jag är det enda man kan göra...
 

Elvispen är inte kul

Skrivet av  Robins mamma
Så länge man inte sitter i någons famn vill säga för är man tryggt i någons famn så går allt man är rädd för hur bra som helst.
 

oja

Skrivet av  Angie med Emilia & bf 5/2
Emilia är livrädd för sånt och blir stel som en pinne och helt hysterisk när man sätter igång dammsugaren, mixern mm Hon har alltid varit det och vi försöker lära henne att det inte är någon fara genom att hon får känna på dom när dom är avstängda och får sitta i knäet när vi sätter igång apparaterna...men det har inte fungerat
 

Artiklar från Familjeliv