Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Trots

Skrivet av Sussie m. Oliver 02 & Isabelle 04
Vill bara ventilera lite. Den omtalade TROTSEN har kommit! Vad jag förstår är det ganska tidigt för en kille strax före 2½ år så blev lite skakis och tänkte att om inte detta är trots, hur i hela friden ska det bli då den kommer?! Dagis bekräftade dock det hela för ett tag sedan. Vilken utmaning detta är.

Det kastas saker ALLT kastas, det spolas ner, skriks och bråkas titt som tätt. Nu har ju Oliver fått en lillasyster så jag trodde först det var en reaktion på det men det är nog äkta trots ändå.

Verkar jättejobbigt för honom att vara så arg och frustrerad ofta. Försöker hjälpa honom må bra och vara glad men samtidigt måste vi ju ha gränser för vad som är ok.

Ikväll var vi bortbjudna hos kompisar med barn i samma ålder men då vi åkte hem sa min sambo att nu stannar vi hemma tills detta gått över. Alla fall kvällstid då det är värst. Och i veckan som var försvann han på ingen tid alls ut ur en affär i närheten av en väg. Känns som jag måste binda fast honom vid mig eller ha honom i vagnen.

Samtidigt som detta jobbiga för både honom och oss har han en jättego sida där han skrattar, kramar och gosar med oss och sin syster. Han sover jättebra, äter som en häst och pratar jättemycket.

Hur har ni andra 2 ½ åringar det?
Svar på tråden: Trots

Det låter som om det är min son

Skrivet av  ulrika m hampus 020724
du beskriver....han är jättearg för att i nästa sekund gapskratta!! Ber jag honom städa upp leksakerna så säger/skriker han NEJ... men om jag i stället ber honom ge mig sakerna så jag kan lägga dem på plats så är han plötsligt jätteduktig och lägger dem helt rätt....

Min plutt är helvild (varav storyn jag nyss skrivit in) men man får härda ut...jag har en 8-åring som varit precis så här och det överlevde vi med några akutbesök och sparkar och slag, några sönderslagna koppar blev det också om jag inte minns fel...

Du är inte ensam, men det gäller att bita ihop ibland..

Kramiz
 

Ja här med

Skrivet av  Annika m Rebecka & Lukas
Rebecka är ett litet trotsmonster och har varit så sen i somras.
Vissa dagar går bra men andra dagar är bara fruktansvärda.
Svårt att hantera...
 

Slås för att han är arg

Skrivet av  Robins mamma
så fort något inte går hans väg så ska han slåss.
Det enda som hjälper är att ryta ifrån och på skarpen förklara att man inte slåss för att det gör ont på den andre, att man får bli hur arg man vill men man får inte slåss och slås man ändå så får man gå till sitt rum.
Det är väl minst 4 ggr/dag som man ryter ifrån här ehmam men i övrigt tycker jag vi har en lött trotspojke här hemma.
 

Precis likadant här...

Skrivet av  Asereht
så jag vet precis vad du menar. Inte mycket att göra åt tyvärr utan man får försöka ta sig igenom. Det både går över och kommer nya perioder. Här har vi ju också fått småsyskon men jag är säker påa tt detta är trotsåldern. Dessuotm kommer det oliak hos olika barn precis som puberteten börjar hos en del vid 9 års ålder och hos andra längre upp i tonåren.

Jag har en pubertal 12 årig (snart 13 årig) tje, en trotsig 2 åring och en 6 månaders hemma. Du kan ju gissa hur det låter hemma hos oss mellan varven. ;-)