Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Om pappaledighet

Skrivet av Annika m Rebecka & Lukas
Är ni klara på vad som gäller egentligen?
Om sambon säger till (minst)tre månader innan att han vill vara pappaledig så kan inte arbetsgivaren neka honom det va?
Men finns det fler risker?
Är han garanterad samma tjänst när han kommer tillbaka?
Någon som vet?
Svar på tråden: Om pappaledighet

De kan inte..

Skrivet av  Nickis@
...neka om man säger till minst 2mån innan, men vad det gäller tjänsten så vet jag inte.
 

Hmm ...

Skrivet av  Cecilia med Juni & Tindra 30/8
det gäller exakt samma regler som för kvinnor, men hur reglerna är är jag inte hundra på. Jag är själv arbetslös, tyvärr. Som jag minns det är det samma eller likvärdig tjänst som gäller. Min sambo var ledig 7 månader med Juni och det funkade bra i alla fall. Han sa till typ ett år i förväg, och de tog in en vikarie som tog över hans jobb, han är entreprenad ingenjör/arbetsledare på ett stort byggföretag, så de har ju många anställda att flytta runt. När han kom tillbaka så fortsatte den som tagit över på hans gamla projekt, och han började på ett helt nytt projekt som strtade upp då, med mindre restid som entreprenad ingenjör. Det har absolut inte legat i fatet karriärmässigt eller så! Han ska vara hemma ett halvår med Tindra också, men det blir först hösten 05.
 

Tror att

Skrivet av  Monica med Tintin
det är samma regler som för oss mammor, dvs säger man till 2 eller 3 månader innan man planerar ledighet har de inte rätt att neka. När du kommer tillbaka har jag för mig att man har rätt till likvärdig tjänst om inte någon omorganisation skett. Vilket ju tyvärr sker på en hel del arbetsplatser.

Kolla med ert fack för säkerhets skull!
 

Tack för svaren

Skrivet av  Annika m Rebecka & Lukas
Vi får ringa SIF o kolla...
 

Artiklar från Familjeliv