Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

fråga om havandeskapsolja

Skrivet av Maria
Hej, vill fråga om någon här inne använt havandeskapsolja som ska förebygga bristningar och ifall någon har det så undrar jag förstås hur ni tyckte den fungerade?

Maria
Svar på tråden: fråga om havandeskapsolja

jag har inte

Skrivet av  Camilla m Nathalie + bf 1/2
hör nåt om nån havandeskapsolja. Men jag köpte en vanlig mandelolja från apoteket och smörjde hela förra och denna graviditet.

Och en så länge har inte en enda bristning dykt upp. :)

Men jag kan ju fortfarande få bristningar som kommer pga hormoner. :(
Men jag håller tummarna för att dom håller sig borta även denna graviditet.

Näe men smorde med mandelolja

Skrivet av  Malin med Tindra -02
för glatta livet och en randigare mage har nog ingen sett =(.
Hjälpte inte ett enda jävla dugg.
Har mest bristningar på ovansidan (ovanför naveln)och sedan under magen ner mot "venusberget" (kallas det va?)
Och dom där är breda och djupa och kan klia något så fruktansvärt =(

jag smorde magen med...

Skrivet av  Estethia © m. Nathalie
... caress för torr hud, finns på apoteket.
fungerade skitbra, men jag glömde smörja rumpan och den blev alldeles tigerrandig. :o(

Jag hade en olja

Skrivet av  Tanja med Paulina 02
från Clarins som ska förebygga bristningar på mage och bröst. Man använder den i duschen när huden är fuktig, uuuunderbart skönt mot kliig mage. Fick inte en enda bristing, så kanske den hjälpte?

halkat in från vårbarn-02

Skrivet av  Sandra med Sebastian 020502 + bf14/6
Låter som samma olja som jag hade. Fick inte heller några bristningar... Tänker snart börja med den igen!!

Vad jag har hört

Skrivet av  Mina75 med -00, -02
så är bristningar under graviditet mycket genetiskt betingade... Vissa får det oavsett hur mycket de smörjer, och andra inte alls... orättvist!
Skadar aldrig att försöka!
Lycka till med magen!

det där hörde jag oxå...

Skrivet av  Estethia © m. Nathalie
... men isf har jag gener som gör att min rumpa blir randig när den blir större men inte min mage som blev grymt mycket större.
(jag smorde in magen jämnt och ständigt men glömde bort rumpan totalt)
låter inte lika logiskt tycker jag.
jag tror definitivt att hudbristningar står tillbaka på en insmord hud.

torra fötter får ju lättare sprickor än insmorda...
varför skulle det inte vara likadant med en gravid mage och hudbristningar?

Jag tror mer på

Skrivet av  Ango & Simone 020804 + 2 till
andra omständigheter än en olja. Jag har aldrig smörjt mage (eller annat) under mina graviditeter. Med Paulina hade jag inte en enda bristning, med Simone var jag randig ner till knäna (och även på insidan av överarmarna), men nu med Victor fick jag inte en bristning heller.
Jag tror att det beror till stor del på hur mycket och fort huden måste tänjas. Med Simone ökade jag 0,5 kg/dag i vätska under två veckor så det bidrog till många härliga bristningar *ler*.

Kramisar

fast olja...

Skrivet av  Estethia ©
.. tror jag inte på.
inte för mig iaf.
för mig är olja lika med vatten. helt verkningslöst och gör bara saken värre.
däremot gör en tjock kräm (inte lotion) underverk.
det gäller bara att det inte är mineraloljor i, typ paraffin, vaselin eller nåt om jag ska ha det i ansiktet.