Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Barnkläder

Skrivet av mitty
Vore kul att hör hur ni ser på det här med kläder.

Handlar ni dyra märkeskläder.Eller från ex HM eller mixar ni .Hur tycker ni att er 2åringar sliter på kläderna.

Värt att satsa på märkeskläder. redan nu ???
Svar på tråden: Barnkläder

Vi köper

Skrivet av  Malin med Vanja -02 + bf 17/12
mest billiga, men det är främst för att jag tycker det är väldigt onödigt att lägga dubbelt upp för ett par byxor, som håller lika bra som ett par som kostar lite mindre*svammel svammel*
Vi har ärvt ett par kläder från mina småkusiner, Lego, Mexx o allt vda de heter, de är bra o snygga men inte bättre än HM:s. Det enda märkesplagget vi köpt själva är en Reima overall, o det enbart för att Vanja går på I Ur o Skur-dagis, det underlättar betydligt med en sån då.
 

Blandar

Skrivet av  Annika m Rebecka & Lukas
men köper mest billigare kläder.
Har inte råd att köpa en massa märkeskläder och tycker heller inte att jag märker så stor skillnad i kvalitet.
Däremot är det kul att köpa ibland, för ofta finns det lite roligare kläder på t ex Guppi & P.o.P. tycker jag.
 

Inga märkeskläder

Skrivet av  Camilla m Nathalie + bf 1/2
här inte...!

Jag ser inte vitsen med märkeskläder....och då speciellt inte på barn.
Just för de växer ju ändå ur kläderna så fort.

De märkeskläder Nathalie haft på sig har hon antingen fått i present, ärvt eller så har jag köpt begagnat.

Då tycker jag att supergirl kläder är roligare! ;)

 

Handlar....

Skrivet av  Nickis@
...mest på PoP, Lindex och H&M.
 

Blandat

Skrivet av  Sussie m. Oliver 02 & Isabelle 04
Tycker han har sina kläderna länge nu. Köper mest HM själv men passar ibland på då det är erbjudanden på POP, MEEX och Esprit. Det jag satsar mest på är en bra overall, han har haft Reima både förra året och i år. Svindyra och kanonbra. Sen blir det en hel del G-kås med, mjukisbyxor och sånt.
 

Blandat

Skrivet av  Isabelle med tre
men ganska mycket märkeskläder, vi har ju precis kommit hem ifrån USA där sådant kostar "H&M" priser, så det har blivit väldigt mycket Ralph Lauren och sådant.
När Olvier var liten så köpte jag nästan bara märkeskläder, och det som är så bra med dem är att jag har kunnat använda dem på tre barn! De är fina och håller färg och form väldigt bra.
H&M kläder är billiga men kass kvalitet.
Bra märkeskläder som håller är Ralph Lauren, DKNY och Mexx tycker jag!
 

Men

Skrivet av  HannaH
jag har ju köpt jättemycket (Säkert 80% av alla barnens kläder)på H&M och har förundrats över att kläderna håller så jättebra trots att de är så billiga... Det är något enstaka plagg som inte varit bra. Du kanske ha råkat ut för riktiga måndagsexemplar?
 

Vet ej

Skrivet av  Isabelle med tre
Jag är ju som sagt inne på tredje barnet och då har H&M grejerna inte hållit måttet alls.
Märkesgrejerna jag har har hållt för mina barn och dessutom två andras barn udner tiden de inte passat något av mina barn.Det är lögn att säga att de ser ut som nya, men nästan som det iallafall.
Vet ej om H&M har slutat med de IDIOTISKA tryckknapparna i grenen som var gjorda av plast?
de gick sönder för mig precis hela tiden, så de har jag slutat med för länge sedan.
Gillar inte heller att H&M är otroligt könsinriktade, och sätter fula blaffor på alla deras kläder.
Om man hittar en snygg tröja till sin pojke så kan man ge sig sjutton på att det står någon riktigt ASTUFF logga med en snowboardkille som lyder WINTERBOY eller något.
Tacka vet jag kläder med snygg skärning utan stora blaffor som dessutom nopprar efter en tvätt..
Strumpor från H&M har ramlat av på en gång (de för nyfödda) och jag har varit inne ett par ggr och klagat på dem, och fått svaret att "ja, det är ju dåligt, men ni kan ju köpa nya, de kostar ju bara 9,50"
Just när det gäller märkeskläder (och vi har ju som sagt nästan bara det, köper även det även när vi inte varit i USA) så tar folk otroligt illa upp.
vet inte om det är provocerande på något sätt?
har sett diskussionerna inne på klädsnack.
Kanske kan vara den berömda jantelagen som spökar igen?
 

Mexx...

Skrivet av  Anna-Carin
hade bättre kläder för ett par år sedan tycker jag! Har köpt flera plagg därifrån det senaste året som både färgat, krympt och tappat både färg och form :-(. Jättetrist tycker jag för de har verkligen många fina kläder!
 

Både och...

Skrivet av  Mina75 med -00, -02
Jag köper mest kläder på Lindex och PO.P. Ytterkläder köper vi mest hos PO:P, mycket bra kvalite som räcker till flera barn...
Innerkläder tror jag inte har så stor betydelse om man bara ska använda dem till ett barn, men har man syskon som ärver så inser man att det bara är PO.P-kläderna som är något att ärva.
Detta är min erfarenhet.
 

Nja

Skrivet av  Vickan
Josefine ärver Elias H&M-kläder och de håller bra efter alla tvättar och busiga upptåg. Däremot har jag fått slänga en del av POP-kläderna som spruckit...
 

Som sagt...

Skrivet av  Mina75 med -00, -02
det är min erfarenhet! Ingen absolut sanning ;o)
 

Mest H&M och ärvt

Skrivet av  Vickan
Josefine ärver mycket från storebror. Det vi köper köper vi på H&M. Det är hyfsad kvalitet till lågt pris. Behöver inte vara så hög kvalitet eftersom hon hinner växa ur dem innan hon sliter ut dem.

Till storebror har jag dock börjat köpa en del på P.O.P eftersom _han_ hinner slita på kläderna eftersom han har dem längre. Dessutom är det bättre passform för honom som är smal.
Dessutom är de inte så asballa med monster och eldsflammor utan mer stilrena vilket passar honom bättre. (Han favoritplagg är skjorta och slips =))
 

Ja varför

Skrivet av  HannaH
måste de styra ut pojkarnas kläder med eldsflammor, skelett och drakar? Kolla i Elloskatalogen om du springer på någon nå´n gång. De slår världsrekord i fula pojkkläder!
 

Och varför måste

Skrivet av  Ango & Simone 020804 + 2 till
tjejernas kläder vara tajta och fullar med glitter och annat rysch pysch?
Är så trött på att klädskaparna ska bestämma att tjejer ska vara söta och killar tuffa!
Lindex har ju sitt Basic-sortiment vilket jag gillar (vet inte hur det ser ut på killsidan). Det är enfärgade praktiska kläder som ungarna utan problem kan leka i!

Kramisar
 

Ja, Lindex

Skrivet av  Mina75 med -00, -02
basic-sortiment är toppen till både tjejer och killar och alltid jättebilligt - 3 för priset av 2!
 

Jo

Skrivet av  Vickan
Basic-utbudet är jättebra både för killar och tjejer.

Kommer ihåg när Josefine var i stoppa-i-munnen-fasen och det var helt omöjligt att hitta kläder utan paljetter. Paljetter var jätteroliga att tugga på så hade jag köpt sådana kläder hade hon suttit med halva tröjan i munnen. Mycket opraktiskt.
 

2-åringen

Skrivet av  HannaH
sliter normalt på kläderna. Stor del av slitaget beror på det ständiga tvättandet eftersom han nästan aldrig kan ha samma tröja 2 dagar i sträck (vilket inte 4-åringen heller klarar något vidare). Här pysslas och målas det hejvilt när man inte busar och så avslutar man med en stor fläck köttfärssås mitt på magen...:-)

Jag köper mycket H&M. De långärmade baströjorna från stl 86 för pojkar i olika färger är en favorit! L.O.G.G gör mycket fina kläder också. Lindes och Kapp-Ahl har alldeles för mycket "SpiceGirls-tjafs" till flickorna men Lindex hade en hel del fint för George när han var bäbis..

Det mesta (utom mycket välanvända jeans) av de kläder barnen haft går utmärkt att ärva.

Märkeskläder är inte viktigt för mig så det köper jag (under förutsättning jag har råd till det) när barnen blivit så stora att det kan vara viktigt för dem.
 

Vi

Skrivet av  Emma me Elma
ärver elelr handlar begagnat.
Ser ignen anledning att köpa nått märkeskläder öht, nån gång. jag betalar inte för ett märke!!

kramen EMma
 

Blandat!

Skrivet av  Anna-Carin
Det mesta är givetvis av den billigaste varianten men jag köper även av dyrare märken om jag hittar sånt jag verkligen gillar. Självklart skall det ju vara inom en rimlig prisnivå! Personligen tycker jag att kvalitét kan skilja sig mer på enstaka plagg än på märken. Har köpt billiga kläder från HM som hållt hur länge som helst och dyrare märken som ex. Mexx där kläderna inte ens hållt första tvätten... Man får titta noga, känna på tyget, syna knappar och sömmar osv. i affären så brukar det lösa sig ;-)

Skor däremot får kosta anser jag. Här spelar priset en mindre viktig roll. Huvudsaken att de är av bra kvalitét, sitter bra och tjänar sitt syfte!
 

Vi har det bra..

Skrivet av  Maria m Noah 02 o Kaleb 02 + bf 31/12
..eftersom vi får ärva väldigt mycket av olika släktingar. Därför köper jag nästan ingenting utom enstaka plagg på H&M och på secondhand de få gånger jag hittar någonting i bra skick. Tycker inte det finns nån anledning att satsa på märkeskläder, skulle va om man planerar fler barn sen i så fall, men man vet ju inte om det blir samma kön så..nä.
 

Man tager vad man haver...

Skrivet av  Gafsan m.Axel & Kalle
...eller rättare sagt vad som råkar finnas i affärerna! På vår ort finns tre butiker som säljer barnkläder, nämligen Lindex, Åhlens och en liten butik som inte tillhör någon kedja. Och eftersom Åhlens har så dålig kvalitet och fula kläder och den lilla butiken har så litet sortiment så blir det mest Lindex. Och lite postorder, ärvda kläder, någon gång second hand osv osv. När jag någon gång hamnar i en större stad så handlar jag kanske där.

Att satsa på märkeskläder verkar absolut INTE löna sig i mina ögon. Har man lite öga för kvalitet så kan man hitta bra kläder även bland mindre kända märken, på samma sätt som vissa dyra "fina" kläder är värdelösa både vad gäller kvalitet och passform.

I den här åldern har ingen av mina ungar slitit speciellt mycket på kläderna, det verkar komma lite senare. Däremot blir de smutsiga snabbt och måste tvättas ofta, och det sliter ju hårt på kläderna.
 

Artiklar från Familjeliv