Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

När slutar barn med välling?

Skrivet av MW
Min son som är 2 1/2 år har bråkat med vällingen ett bra tag, men med stor möda har vi nästan alltid fått honom att dricka den. Men nu undrar jag om det inte är dags att vi ger oss och låter honom stå över.

Bara sådär lite ovetenskapligt, vid vilken ålder är er erfarenhet att barn slutar med välling?

Man vet ju inte om det är 2-års trots eller om han verkligen inte vill dricka välling längre.
Svar på tråden: När slutar barn med välling?

Väldigt olika!

Skrivet av  Dina m Alice 99 & Valdemar 02
Jag skulle inte tolkat det alls som trots, men det är ju jag det:-) Jag skulle helt enkelt tänkt att han inte ville ha välling längre, och låtit honom slippa. Det är väl inte för er skull han ska äta välling?

Min stora tjej hade en period när hon inte ville ha välling på kvällen. Vi gjorde aldrig nån grej av det. En del barn slutar ju då ungefär. Men hon höll sen fast i sitt vällingdrickande till 4½ år när hon slutade tvärt. Men jag vet andra barn som ätit/äter välling upp i skolåldern, och igen andra som slutar i 2-2½-årsåldern, och ytterligare andra som aldrig äter välling öht.

Prova att ta bort vällingen, han lär ju fråga efter den om han vill ha. Välling är bra men barn klarar sig utmärkt utan.
 

Ja det är väldigt idividuellt

Skrivet av  Maria m Kaleb 00 o Noah 02 + bf 31/12
Min stora kille (snart 4) slutade i somras nån gång. Då skulle lillebror (020809) för sig att också sluta helt tvärt. Vi lät honom göra det för jag tycker inte det finns någon poäng med att tvinga dem om de inte vill. Vi är ju också ett av de få länder i världen som ger välling överhuvudtaget till våra barn, så jag tror inte det är så viktigt som man kanske kan få för sig. Sen har jag hört barn som slutat i de allra mest varierande åldrarna, så man kan nog inte fastställa någon typisk "sluta-med-välling-ålder". Låt honom slippa om han inte vill ha längre, tycker jag.
Kram
 

Vanja har perioder

Skrivet av  Malin med Vanja -02 + bf 17/12
Har haft en period för ett tag sen, då hon inte skulle dricka välling. Nu har jag börjat fråga i stället, ibland säger hon nej o då får hon nåt annat innan sänggåendet. Oftast vill hon ha nu förtiden, men jag tror nog att om han vägrar, så "passa på" o sluta. Det hade nog jag gjort. Men ha ett paket hemma för säkerhets skull...;)
Lycka till!
 

Måste man sluta?

Skrivet av  Anna-Carin m. Emma 99 & Pontus 02
Jag måste erkänna att även jag kan tycka att det är gott med en kopp vuxenvälling ;-). Dessutom är det ju ganska så nyttigt. Nu vet jag ju att det inte var det svaret du ville ha...men jag blev bara lite full i skratt *s*.

För att svara på frågan så tycker jag inte att du skall truga. Vill han inte ha vällingen så ge en smörgås och lite mjölk istället eller vad han nu vill ha. Låt honom själv bestämma eftersom han kanske helt enkelt tröttnat! Smaken är ju så individuell. Om han får ett litet uppehåll ett tag kanske han vill ha det igen...vem vet? Min son har såna perioder ibland.

 

Oscar slutade i somras

Skrivet av  Eva med Oscar-02 och Matilda-04
Han fick välling morgon och kväll och ibland ville han ha och ibland inte och det blev mer och mer sällan han ville ha och sen slutade han helt. Vi gjorde ingen affär av det, utan han fick sluta när han ville. Vi har inte ersatt vällingen med nåt annat.
 

Tack för alla svar på en lite dum fråga

Skrivet av  MW
Jag ville bara höra om det var fler barn som också kunde rata vällingen ibland eller om jag skulle tolka det som att han absolut inte ville ha vällingen mer.

Välling är praktiskt men naturligtvis inget som han dricker för att vi vill det, eller för att jag tror att det bringar ohälsa att inte dricka välling.

Ibland kan ju barn i denna ålder få för sig saker som de inte alltid står för så det gäller att veta vad de vill och inte vill, men vi tar det lugnt och erbjuder honom både macka och välling så får vi se vad han föredrar.

Tack för alla svar.
 

Julia älskar

Skrivet av  Petra med Julia 020818
sin välling och har gjort det från första stund hon smakade. Så som det ser ut nu tror jag inte hon slutar på ett bra tag. Men en fråga har jag också ang. vällingdrickandet till alla, dricker era barn ur flaska eller mugg? Tycker nästan att Julia är lite för stor för sin flaska, men det är naturligtvis också individuellt som allt annat. Bara en liten undran....
 

Flaska här...

Skrivet av  Dina m Alice 99 & Valdemar 02
Min stora tjej drack ur flaska tills hon slutade med välling vid 4½ år...jag funderade nån gång på om hon hellre borde dricka ur mugg, men så tyckte jag att eftersom vällingen dracks hemma i sängen eller i soffan, och då tyckte inte jag att det spelade så stor roll. Hon har ju haft bra bordsskick i övrigt och det var bara vällingen som hon drack ur flaska. Vi frågade nån gång om hon ville dricka ur mugg istället, men det ville hon inte:-)

Min son dricker välling ur flaska och det får han fortsätta med. Han har ju heller inga problem med att dricka ur vanligt glas i övrigt, så det är ju bara för vällingen som han ff har nappflaska.

Jag bryr mig inte så mycket, så länge det funkar bra och smidigt så kör vi på med flaska. På morgonen äter Valdemar välling i sängen så det funkar ju ganska dåligt med mugg då.
 

Det är sant.

Skrivet av  Petra med Julia 020818
Julia dricker också välling bara hemma och annars dricker hon ur glas eller mugg så det spelar egentligen ingen roll hur hon dricker vällingen. Hon gillar sin flaska så då ska hon i alla fall få dricka sin välling i den.
 

väldigt olika, som till exempel så

Skrivet av  ulrika m hampus 020724
övergick min systerdotter från "bebisvälling" till "vuxenvälling" vid 5 års ålder och dricker fortfarande välling ur kopp på morgonen, hon är nu 16 år! Det mättar bra säger hon...

min store pojk slutade vid 3,5 år och flickan har i stort sett aldrig druckit välling, hampus slutade i våras när det började bli varmt ute, han var då ca 1,5 år gammal...
 

Varför truga i barn mat öht??

Skrivet av  Gafsan m.Axel & Kalle
Om mina barn inte vill äta maten som serveras så försöker vi aldrig övertala dem. Då får de klara sig till nästa mål helt enkelt. Det funkar ypperligt. (kan ju nämna att de alltsomoftast hungerstrejkar om maten inte passar men ändå är friska, aktiva och stora till växten, så jag är helt övertygad om att de får i sig vad de behöver). Välling är ju inte annorlunda än annan mat - man överlever utan problem utan välling så varför envisas om er son nu inte vill?

Med mina barn var det så att stora killen slutade med välling vid 18 månader. Då ville han inte ha längre. Kalle däremot har aldrig ätit välling, han gillade det inte. Honom ammade jag tills han var 15 månader och sen dess har han ätit samma mat som vi andra.
 

Nä inte truga...

Skrivet av  MW
...jag tycker väl inte heller att man ska truga på sina barn mat. Men ibland är man mer angelägen om att barnet ska äta, som tex om det varit sjukt och inte ätit på länge. Och jag förstår att även det inte är något livshotande, men så länge man har med små barn att göra måste man i alla fall försöka, är min åsikt, ibland kanske mer än vad man borde :-)

I alla fall sammaföll vällingvägran med sjukdomar så det var svårt att veta vad som var vägran pga sjukdom eller allmän lesshet på välling.
 

Slutat

Skrivet av  Sussie m. Oliver 02 & Isabelle 04
Vi slutade i höstas. Sa att vällingen var slut och det köpte han rakt av:-) Lite stök blev det då lillasyster fick ersättning ur hans nappflaskor men sa att det var tuttemjölk och han fick smaka (gillade inte).

Att vi slutade beror på att han är en sån matfrisk liten kille. Han är rund så det räcker med sina 17.5 kg. Nu är det ju inte så att han går och lägger sig hungrig för det men vi tyckte det blev bra så här.

Tycker inte man ska truga. Smaka av maten osv. är en sak men ser inte varför man ska truga med vällingen.
 

Ingen välling

Skrivet av  Tina m. Jacob & Oliver
Oliver har strulat med vällingen sen i somras. Men han har till och från druckit vällingen tills för ett par veckor sen. Men nu är det slut, han vill icke ha den längre, så nu blir det frukost och kvällsmat precis som för övriga familjen.
Men jag hade gärna sett att han drack välling ett tag till. Nyttigt och smidigt tycker jag det är.
 

Vällingvanor

Skrivet av  Anette m Lovisa
På morgonen dricker Lovisa alltid välling, det är det första hon ber om när hon vaknar.
På kvällen vill hon ha ibland, men inte alltid.
Min äldsta dotter drack välling morgon och kväll tills hon var drygt tre år, sen ville hon inte ha längre.
Mellandottern älskade sin välling och drack varje morgon tills hon var över 5 år. Då blev hon laktosintolerant och fick sluta. Hon saknar fortfarande sin välling ibland men är nu stor nog att inse att det är inte värt magknipet att dricka den.
Men annars är min ovetenskapliga uppfattning att de flesta slutar kring 2-årsåldern. Jag tror inte att vällingen egentligen är nödvändig efter det. Låt sonen slippa den, han kanske vill ha gröt eller smörgås istället?
 

Artiklar från Familjeliv