Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Inte det med!

Skrivet av Annika m Rebecka & Lukas
Idag bet Rebecka mig, rätt över ansiktet.
Jag antar att hon är påverkad av sin lillebror som bits _hela tiden_ och då framför allt på sin mor.
Vad sjutton ska jag göra nu?
Hon har slagits sen hon var drygt ett år och det kommer och går i perioder. Men jag orkar inte med att hon ska bitas också!
Hur sjutton ska jag hantera det här?
Lillebror får givetvis heller inte bitas och jag säger ifrån och markerar tydligt att jag inte tolererar det, men jag antar att det är just därför hon märkt att han bits.
Just nu vill jag bara gräva ner mig i ett sjupt hål :´(
Svar på tråden: Inte det med!

Här är en till liten bitsk :-(

Skrivet av  Gafsan m.Axel & Kalle
Det är trist men det går över (Kalles storebror hade också en period i tvåårsåldern när han bets ibland, jag tror att det är rätt vanligt).

Ofta är det nog så att barn som inte har bitits ditintills (vissa barn bits ju från bebisstadiet) kommer på tanken när de ser andra barn bitas. Man måste ju testa själv... *suck*

Så förmodligen har Rebecka inspirerats av lillebror precis som du misstänker - men om ni brukar markera tydligt för lillebror att det INTE är OK att bitas, så kommer hon nog också snart att lägga av med bitandet. Hon håller nog helt enkelt bara på att testa om ni reagerar likadant när hon bits som när lillebror gör det.

Kalle började bitas på allvar efter att ha blivit rejält riven av ett barn på dagmamman, lite samma sak tror jag. Han undrade över händelsen och måste prova vad som hände när han själv gjorde någon illa.

Det som kan vara svårt när ett större barn tar efter småsyskonens dumheter av olika slag, är att man lätt blir mycket mycket argare på storasyskonet - h*n borde ju veta bättre tycker man! Men samtidigt som man visserligen kan ställa lite större krav på ett större barn tror jag att det är viktigt att ändå försöka bemöta beteendet på ungefär samma sätt så att barnet får en tydlig bild av att "det här händer när man bits, det spelar ingen roll vem det är som biter. Inga barn får bitas, varken jag eller brorsan".

Att barn i tvåårsåldern någon gång tar till våld av något slag är nog mera regel än undantag! Visst finns det barn som ALDRIG slåss, puttas, bits eller rivs men det finns barn som slutar med napp frivilligt och blir torra vid 18 månader också, om du förstår vad jag menar :-)

Trist är det, men fullt normalt och om man bemöter det på ett någotsånär tydligt och konsekvent sätt så går det över. Inte många 4-åringar bits! Kram och lycka till!
 

Du har rätt

Skrivet av  Annika m Rebecka & Lukas
Tack för ett väldigt peppande svar!
Det är säkert övergående...bara så enormt påfrestande just nu.

Tack & kram tillbaks
 

Vet hur det

Skrivet av  Nette m 02 och 97
är. Mitt sommarbarn Simon har alltid varit en slagskämpe i perioder. Till skillnad från storebror som aldrig gjort en fluga förnär.

Jag har också väldigt svårt att hantera dethär med att slåss och bitas. Bits gör han inte så ofta längre, men det kommer kanske återfall... Kanske att det var ett engångstest när Rebecka bet dig? För att kolla hur du skulle reagera? Jag vet att det är jobbigt, men försök att inte gräva ner dig i det där hålet! Själv gör jag det alltför ofta...

Kram till Dig och de små
 

Hoppas det!

Skrivet av  Annika m Rebecka & Lukas
Jag hoppas att det var ett engångstest!
Ska försöka att inte gräva ner mig...det är så olika tungt beroende på dagsform med :-/

Kram till dig med!
 

Artiklar från Familjeliv