Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur ska ni göra på nyårsafton?

Skrivet av Rita m Leo+BF 050408
Jag ställde denna frågan på Vårbarn 02, men vill gärna höra hur ni också ska göra.

Jag funderar lite på hur vi ska göra på nyår...Vi ska vara hemma och jag funderar på om man ska försöka hålla Leo vaken till midnatt så att han får uppleva alla raketer, eller om man ska väcka honom eller om man helt enkelt ska vänta till nästa år. Eller är det överskattat att titta på raketerna. Hmm, jag vet inte. Hur ska ni göra?
Svar på tråden: Hur ska ni göra på nyårsafton?

Jag har

Skrivet av  Camilla m Nathalie 2 år + bf 1/2
tänkt att Nathalie ska vara vaken när nyårsraketerna åker igång. Men jag har inte bestämt mig om hon ska få vara vaken till 12 eller om jag ska väcka henne.

Det beror på hur trött hon är...!
Sover hon middag på dagen så kommer hon kunna vara uppe till 12-1 utan några problem.

Förra året så fick hon sova men vaknade självklart när alla kläder skulle på, och fick då uppleva smällarna. :)
 

Våra barn...

Skrivet av  Dina m Alice 99 & Valdemar 02
kommer att vara hemma hos sin farmor och farfar över nyårsnatten eftersom vi ska på en annan fest. Förmodar att de kommer sova gott vid tolvslaget men nåt år har de vaknat av smällarna. Då får de komma upp och titta genom fönstret. Barnens farmor och farfar bor precis i närheten av ett jättefint (proffessionellt) fyrkerkeri, så om de vaknar lär de se nåt vackert. Men jag skulle inte väcka dem för den sakens skull. Det är ju inte sista nyårsafton de lär uppleva.
 

Det vet man ju aldrig

Skrivet av  Camilla m Nathalie 2 år + bf 1/2
när deras sista nyårafton blir alltså.

Jag vet det är en hemsk tanke och något som absolut inte får hända.

Men efter att ha förlorat min bror så plötsligt så har jag lärt mig att inte ta för givet att man lever nästa dag utan att värdesätta den tiden man har tillsammans.
 

Camilla...

Skrivet av  Dina m Alice 99 & Valdemar 02
Jo jag visste när jag skrev så att det kommer finnas folk som tänker så. Och visst kan man väl tänka så, men jag väljer istället att ha inställningen att jag ska få uppleva nästa jul och nyår, och nästa och nästa, tillsammans med dem, innebär inte för mig att jag tar dem för givet.

Jag vet att du förlorade din bror, det är ju helt förfärligt, men det är trots allt din sorg och dina känslor och inte mina. Jag har mina egna känslor och ha den inställning som känns bra för mig.

Min största fasa är att förlora mina barn och min man. Men att jag planerar för att vi alla får leva klart våra liv tycker inte jag står i motsättning till den rädslan. Men det är ju jag.

Var och en måste ha rätt till sina känslor. Jag tycker inte att det är rätt att överföra sina egna känslor på andra.

Jag vet vad det är att uppleva svåra förluster, och jag tar verkligen inte livet för givet. Men jag hanterar uppenbarligen de känslorna på ett annat sätt än dig.
 

Nu har jag tänkt lite mer

Skrivet av  Dina m Alice 99 & Valdemar 02
Jag funderade lite nu under förmiddagen, jag tror faktiskt att jag och de flesta med mig ganska konstant planerar för framtiden, men det innebär ju inte alls att man tar livet för givet.

Jag tänker och säger varje dag saker som "ikväll ska jag..." "vi ses ikväll" "nästa jul" "nästa sommar" "när jag blir gammal" "om tjugo år" osv osv...

Så i det sammanhanget tycker jag inte alls att det är så konstigt att jag inte tror att denna nyårsafton blir den sista för mina barn. Man har ju inte perfekt information om framtiden, därför tänker man ju tankar och säger saker som känns relevanta och rationella just nu.



 

Jo...

Skrivet av  Camilla m Nathalie 2 år + bf 1/2
självklart planerar och drömmer även jag om framtiden.

Inlägget var inte menat som något påhopp om att du inte får känna så. Alla är vi som sagt olika.

Men jag kände bara hur det isade i kroppen när jag läste det där...men det är kanske för jag inte riktigt har kommit över sorgen!?!

Att jag inte har tillåtits att sörja ordentligt eftersom min bror dog 2 veckor innan Nathalie föddes och jag har lixom haft fullt upp.

Och nu när jag är gravid igen så kommer känslan och rädslan ofta tillbaka.
Att sista gången jag träffade min bror så sprang jag på honom i Farsta centrum och han erbjöd mig att fika men jag tackade nej för jag hade lite ont om tid.
Jag skulle ju ändå träffa honom nästa helg. Men så vart det inte! Fy så jag ångrar mig idag.
 

Vi tar det som det kommer

Skrivet av  Emma me Elma bf29/6 (men det är fel;) )
förre året så var ELma vaken tills då.
Hon har ing problem med att va vaken länge *skrattar*

Så är hon vaken så är hon, är hon det inte så lider hon inte för det;)
 

Funderar själv, men

Skrivet av  Maria m Noah 02 o Kaleb 02 + bf 31/12
Mitt problem ligger mer i hur jag ska se till att barnen kommer i säng i tid trots nyår. Jag tycker absolut att du lägga Leo som vanligt. Det är plågsamt för små barn att vara uppe så länge och bli övertrötta. Raketer hinner han se många gånger i sitt liv ändå och endel brukar ju börja smygsjuta redan på dagen så då kan ni ju försöka se då.
 

Måste säga

Skrivet av  Camilla m Nathalie 2 år + bf 1/2
samma sak igen....

Det vet man ju aldrig, när deras sista nyårafton blir alltså. Och att dom kommer se många raketer i sitt liv.

Jag vet det är en hemsk tanke och något som absolut inte får hända.

Men efter att ha förlorat min bror så plötsligt så har jag lärt mig att inte ta för givet att man lever nästa dag utan att värdesätta den tiden man har tillsammans.
 

Nej,

Skrivet av  Jessika
våra barn skall inte vara uppe till 12! Vi skall vara hemma, och antagligen kommer vi att köpa några raketer som vi skjuter upp när det blivit mörkt, om de nu vill det. (När storebror var 2½ var han rädd för dem, så förra året hade vi inga (hans beslut), men i år får vi fråga igen)

Vi hoppas att barnen har en trevlig middag ihop med oss vuxna, och sedan somnar i vanlig tid, så att vi vuxna kan ha en fortsatt trevlig kväll utan övertrötta små barn. :-)
 

Tack för era svar,

Skrivet av  Rita m Leo+BF 050408
jag tror att det lutar åt att vi låter Leo avgöra. Är han pigg och glad så får han vara vaken, men är han trött som vanligt vid 20-tiden så får han sova. Tack för era svar iaf, intressant att se att fler har funderat på det och tänker göra på olika sätt.
 

Vi gör som förra året...

Skrivet av  Monica med Tintin
... dvs tar med sovgrejer dit vi ska. Vi firade då nyår med kompisar i en annan stad. De har också barn så sängplatser fanns det gott om.

Tintin fick helt enkelt vara med så länge han ville och orkade och det visade sig vara till 2.30! Då skulle vi åka hem och då visade sig tröttheten. Innan dess var han piggast av oss alla och lekte för fullt med de andra, äldre, barnen.

Vi gör alltså likadant i år, han får sova middag lite senare på eftermiddagen och sen tar vi med sovgrejer om han skulle vilja sova tidigare. Tintin får alltså avgöra själv!
 

Hon lär vara vaken

Skrivet av  Karin med Ida
Ida lär vara vaken. Vi ska fira hemma hos en annan familj och vi har hittills aldrig lyckats få henne att somna under såna omständigheter, så hon är nog vaken.
(Vi har ingen lust att ägna timmar av nyårsafton åt att försöka få henne att somna, så vi har gett upp på förhand...)
Hon är å andra sidan bara rädd för raketer så, hon har nog ingen särskild glädje av det...
 

I år

Skrivet av  Linda L m Calle 9807 och Victor 0207
kommer barnen få vara vakna om dom orkar, om inte så får dom gå och lägga sig.
Calle kommer definitivt att vara vaken.
Kommer fira jul och nyår i Åre så från parkeringen vid lägenheterna ser man över hela byn och det lär bli en hel del raketer.
Sover Victor kan vi titta från balkongen.
 

Alla får vara vakna och

Skrivet av  ulrika m hampus 020724
jag kommer nog försöka hålla plutten vaken till midnatt...han älskade ju raketerna på påskafton...
 

Såhär gör nog vi

Skrivet av  Åsa med Ida
Ida är i och för sig en nattuggla, men tolv är nog lite för sent för att hon ska må bra, och risken är att dagen efter blir förstörd. Jag tror kanske vi skjuter iväg några raketer innan läggdags, så får vi lugn och ro när klockan verkligen är tolv, och Ida får sova och må bra.
 

Vi är nog hemma

Skrivet av  Vickan m EJ
och tar det lugnt.

Förra året orkade inte sonen (då 4 år) hålla sig vaken. Han tyckte för övrigt inte om smällarna och var mer intresserad av att gå och lägga sig. Lilltjejen däremot sprang runt i lgh och skulle kolla på alla raketer från fönstren. Men så är hon en kvällsmänniska också.
 

Väcka barnen?!! *asg*

Skrivet av  Gafsan m.Axel & Kalle
Här brukar barnen väckas av fyrverkerier och smällare långt före midnatt (folk kan tydligen inte vänta!) och bli livräddda och ledsna. Någon väckning har aldrig varit aktuell...

Så de senaste fyra åren har jag ägnat tolvslaget åt att trösta hysteriska barn :-(

Men att hålla dem vakna till midnatt känns absolut inte som något alternativ, de är jättetrötta redan vid sju så det skulle bara vara grymt att hålla dem vakna så länge (jag orkar knappt vara vaken så sent själv...)
 

Förhoppningsvis

Skrivet av  Anna-Carin med Emma och Pontus
kommer Pontus att somna tidigare på kvällen. Det känns som att han är för liten för att få ut så mycket av nyårskvällen. För honom är det en kväll som alla andra där han är jättetrött vid åtta ;-)

Skulle han vakna av smällarna så får han gärna komma upp och titta men det är absolut inget vi strävar efter!

Emma däremot kommer säkert att vilja vara vaken eftersom hon älskar allt vad fyrverkerier heter. Vi får se hur långt hon orkar...brukar vara rätt länge för hon är en riktig liten partypingla :-)
 

Artiklar från Familjeliv