Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Matproblem

Skrivet av Trötta mamman
Nu vet jag snart inte vad jag ska göra. Viktor vägrar äta all mat utom pannkakor/plättar/ugnspannkaka samt potatismos. Har hållt på så här i snart 1/2 år. Ett tag gick det faktiskt att få i honom Nestles köttfärssås och spagetti (ur nalleburken - nallemat var mums).

Tröttnar de inte på den maten? Hur länge skall man låta det hållas. Ska man ställa fram samma mat som vi äter och äter han inte så får han inget annat? Hur ska man då orka med gnället och skriket?
Hjälp mig!

Trötta mamman
Svar på tråden: Matproblem

Mitt råd

Skrivet av  Annika m Rebecka & Lukas
Gå in på pampers.se och klicka på "mat".
Där finns massor av bra råd tycker jag!

Kram
 

Jag skulle nog ha gjort precis som du föreslår...

Skrivet av  Gafsan m.Axel & Kalle
...nämligen lagat en god (i mina ögon) och allsidig mat och sen låtit honom äta eller låta bli!

Bara pannkakor och liknande skulle jag absolut inte ha gått med på att servera, det är ju knappast mat alls utan snarare bakverk. Det innehåller helt enkelt inte den näring som ett litet växande barn behöver.

Mina barn kan vara nog så petiga med maten men jag vägrar att införa någon specialkost bara för att de inte gillar allt som serveras här hemma. Det är faktiskt viktigt för barnen att lära sig att man kan (och bör!) äta även sånt som man inte tycker är jättegott. Maten är ju i första hand inte någon sorts underhållning utan bränsle för kroppen.

Och jag lovar - de gnäller ibland! Men då får de faktiskt gnälla - jag har hellre friska och starka barn som får stå ut med mat som de inte älskar, än felnärda barn.

Jag tror inte alls att det är sannolikt att Viktor kommer att ledsna på sin ensidiga kost. Tvärtom så vet man att man normalt sett tycker bäst om den maten som man brukar äta (detta gäller nog i ännu högre grad små barn som ju ofta är ganska negativa till att prova nya maträtter). Ju längre ni tillåter den här mathållningen, desto svårare kommer han få det att gå över till en normal kost.

Så mitt råd är definitivt att ni tar tjuren vid hornen och ser till att servera bra och varierad mat och sluta erbjuda specialalternativ. Ju förr ni börjar, desto snabbare kommer ni att komma ur den här onda cirkeln.

Kram och lycka till!
 

Jag hörde en gång..

Skrivet av  Maria m Noah 02 o Kaleb 00 + bf 31/12
en mamma på mitt jobb som hade haft detta problem. Hennes son åt VÄLDIGT ensidig kost, mins dock inte vad det var. Hon hade fått rådet av BVC att ge honom detta, för han kunde ju inte svälta. Vägrar barn nog länge äta så försvinner ju hungerkänslan och de äter ändå mindre. Mitt råd är dock att prata med BVC och få expert råd. De har nog stött på ett och annat sånt här problem förut. Lycka till!!
 

Mitt tips

Skrivet av  Anna-Carin med Emma och Pontus
Har själv haft en dotter som matvägrat till och från så jag vet hur turbulent det kan vara kring matsituationen!

För det första...gör aldrig en stor grej av maten! Äter han bra så prata inte om hur duktig han är, utan få honom att inse att mat är naturligt och något man gör för sin egen skull inte för att få beröm. Det är han som måste ta steget att äta av egen vilja. Samma sak om han inte vill äta. Det spelar ingen roll om han inte äter alls. Bit bara ihop och ta bort tallriken utan att truga aller tjata. Prata gärna om andra trevliga saker som gör matstunden angenäm för honom.

För det andra...jag skulle i din situation göra en testperiod där jag uteslutande låter honom äta det resten av familjen äter. Förmodligen är han så van vid att han får pannkakor etc om han bara spelar sina kort rätt, vilket gör att han inte kommer att röra den andra maten förrän han förstår att det faktiskt bara är det som är framdukat som serveras. Testa i ett par veckor och se om det kan fungera! Barn har en fantastisk överlevnadsförmåga och även om man inte tror det så kan de faktiskt äta rätt så mycket om man som vuxen bara är tillräckligt konsekvent och tydlig med vad som gäller ;-)

Skulle han ändå vägra att äta annat så kan du ju alltid göra maten nyttigare. Gör tex spenatplättar på grahams/durummjöl(faktiskt mycket uppskattat hos många barn!), blanda i skinka, banan (lite i början för att sedan öka gradvis) eller vad det nu må vara för att göra det matigare. Dock tycker jag att du skall testa den vanliga maten ordentligt först och endast ha "mjölmaten" som absolut reserv om han verkligen ratar allt annat.
 

Känner igen mig..

Skrivet av  Malin m Arvid
Och det är inget kul när ens barn vägrar äta, särskilt eftersom dom blir så trötta och gnälliga...

Nu för 4 dagar sedan hade min pappa min son en stund och han åt ingenting alls, så han ringde och sa åt mig att handla vitaminer till honom eftersom han inte äter...

Så vi köpte hem sana sol och har nu gett honom det sen dess, och vet du... han äter som en häst... Vet inte om det har med vitaminerna att göra, men lustigt är det...

Annars har jag hört att man ska ge dom det dom äter, om det så blir köttbullar i flera veckor... trist men vad gör man...
 

Tack

Skrivet av  Trötta mamman
Tack för alla råd...
Han äter inget hos dagmamman heller, och hon har ju inte skämt bort honom med annan mat.
Han äter inte annat även när han är hungrig. Men får väl försöka ännu längre tidsperiod. Ska försöka orka.
 

låt honom vara med

Skrivet av  jiia med antonia 020820
och laga mat. Min dotter äter massor om hon får göra den. Tex vi gjorde janson i förrgår. Hon hjälpte mig att lägga potatis och lök i lådan samt så försökte hon skiva anjovisen i mindre bitar med slö kniv. Det gick inte så bra men hon åt tre tallrikar sen...

 

Artiklar från Familjeliv