Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Frågor i mängder!

Skrivet av Tanja med Paulina- 02
Hej alla!
undrar om era 2, 5 åringar frågar massor? Paulina frågar om precis allt, munnen går i ett hela tiden! Vad har du i munnen mamma? (när jag smusslat ner en chokladbit) Vad heter den gubben? (någon som ler mot henne på bussen) Vad är det som luktar? När kommer snö?

Sedan kan hon fråga om helt uppenbara saker, t ex så ser hon mig laga mat, eller klä på mig, ändå frågar hon: Vad gör du mamma?
Oftast är det kul att hon undrar och tänker så mycket, men hon ger sig inte heller de gångerna jag inte orkar svara utan tjatar vidare...

Någon som känner igen beteendet?
Svar på tråden: Frågor i mängder!

Nej, Kalle frågar inte utan informerar oss...

Skrivet av  Gafsan m.Axel & Kalle
...istället ganska oavbrutet om olika saker. Han kan t.ex. utan vidare berätta 30 ggr i halvtimmen att han är Axels lillebror, att han är en katt (eller en noshörning), att han har en snopp, vilka andra personer i bekantskapskretsen som också har snopp, att vi bor här i det här huset osv osv osv. Om någonting låter (t.ex. tvättmaskinen, dammsugaren eller förbipasserande bilar) så klagar han och skriker argt för att det låter illa. Ja, han kan verkligen hålla låda :-)

Vid matbordet håller han låda non-stop och tjatar om att vi ska vara tysta vid matbordet *s* och äta upp maten. Så fort någon börjar få tomt på sin tallrik så berättar Kalle detta för vederbörande och berättar var man kan få tag i mera mat... Hur skulle vi klara oss utan Kalle?! :-D
 

*fniss*

Skrivet av  Monica med Tintin
Låter som om Kalle har full koll på tillvaron! Skönt att han talar om för er vid matbordet var man kan hitta mer mat.

De är ju för charmiga de små!

Tintin skulle gå nerför en knepig trappa häromdagen. Skulle först hålla handen, sen sa han, "nä kan själv", när han kom ner konstaterade han "Tintin kunde! Duktigt!"
 

ohhhh jaaaa!!!!

Skrivet av  Malin m Elsa-Märta
Det hålls låda här hemma från morgon till kväll, det är inte tyst en minut, inte ens när han äter :-D

Ganska påfrestande ibland och man fattar inte varför dom tjatar!!!
Fast sen så har man läst någonstans att det är små barn sätt att lära sig saker, fast kunde dom inte gjort det på ett med humant sätt :-)
Ibland orkar man bara inte... suck...

Har fått en liten till nu och sömn är det ganska ont av och när man då inte får slumra lite på morgonen för att man har en papegoja i sängen så kan bli lite grining... :-D Fast dom är ju för söta ändå !!
 

Jepp...

Skrivet av  Camilla m Nathalie 2 år + bf 1/2
Nathalie frågar också hela tiden...ibland är det lite jobbigt men för det mesta är det bara charmigt. :)

När hon ser att jag klär på mig och frågar vad jag gör. Då frågar jag, ja vad tror du?
Då svarar hon glatt, klär på dig. :)

Och ibland svarar jag bara och frågar henne vad hon gör.
 

yes yes

Skrivet av  Annika m Rebecka & Lukas
Här frågas det också dagarna i ända.
Härligt med kunskapstörst :)
 

Oja...

Skrivet av  jessica medMelissa -02 & bf30/1
Melissa frågaer hela tiden.. Mamma vad är det? , Mamma va gör du mamma? trots att hon ser vad jag gör, som du säger,klär på mig,lagar mat..

 

Japp

Skrivet av  Karin med Ida + bf 21/1
Vad gör man med radiomasten, mamma?

Hmmm, inte helt lätt att förklara.

Hon frågar om allt hon ser och läser. En del saker som hon redan vet men mest saker som man märker att hon faktiskt undrar över. Och visst kan man undra vad man ska ha en radiomast till...
 

Artiklar från Familjeliv